سخنگوی گمرک اعلام کرد: صادرات بیش از ۶۰ هزار تن خرما به ۵۲ کشور

  کد خبر: 2205991367

سخنگوی گمرک گفت: صادرات بیش از ۶۰ هزارو۷۳۴ تن انواع خرما به ارزش ۵۳ میلیون و۵۱ هزارو ۱۷۰ دلار به بیش از ۵۲ کشور در ۴ماه نخست امسال انجام شده است.

سید روح الله لطیفی، گفت: ایران را می‌توان جزو دسته کشورهایی دانست که دارای شرایط مناسب برای رشد انواع خرما است. این شرایط موجب تولید انواع خرمای مرغوب شده است که می‌توان گفت شاید در هیچ کجای دنیا چنین امکانی وجود ندارد و از لحاظ کیفی، نمونه خرماهای مرغوب ایرانی در دنیا، بی نظیر است، زیرا محل کشت و شرایط مهیا شده برای رشد این نوع خرماها فقط در زمین‌های برخی نقاط ایران امکانپذیر است و کشت حاصلخیز و مفید را در بردارد.

وی افزود: کشورمان در طی ۴ ماه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از ۶۰ هزار و ۷۳۴ تن انواع خرما برابر با ۵۳ میلیون و۵۱ هزار و ۱۷۰ دلار به کشورهای جهان صادر کرده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: انواع خرمای ایرانی به ۵۲ کشور جهان از جمله سوئد، هلند، روسیه، ترکیه، قطر، اکراین، افغانستان، کانادا، استرالیا، آلمان، فرانسه، انگلستان، عراق، هند، پاکستان، چین، شیلی، مجارستان و … صادر شده است که در این میان شرکای اصلی و مقاصد اصلی این محصول ایران به ترتیب، کشور عراق با ۹ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۴۲ دلار، پاکستان با ۷ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۳۶۰ دلار و قزاقستان با ۵ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۱۳۳ دلار است.

لطیفی خاطر نشان کرد: خرما مضافتی تازه و خشک کرده، خرما استعمران تازه و خشک، خرما پیارم، خرما شاهانی و خرما زاهدی انواع خرماهای صادراتی کشورمان هستند.

این مقام آگاه گمرک همچنین در تشریح وضعیت تجارت خرما گفت: خرمای مضافتی با بیش از ۲۹ میلیون دلار، مشتقات خرما با بیش از ۱۳ میلیون دلار، خرمای کبکاب با نزدیک به ۵ میلیون دلار و خرمای زاهدی با ۳ میلیون ۶۰۰ هزار دلار، خرمای استعمران با بیش از یک و نیم میلیون دلار، خرمای پیارم با بیش از ۳۰۵ هزار دلار و خرمای شاهانی با ۱۴۲ هزار دلار، به ترتیب محصولات صادراتی خرمای کشورمان در چهار ماهه نخست امسال بودند.

خروج از نسخه موبایل