سدسازی ترکیه، محیط زیست ایران را می‌بلعد

  کد خبر: 20040190643

یک فعال محیط زیست گفت: غبارخیزی کانون‌های گرد و غبار خارجی ۴.۵ برابر شدت غبارخیزی کانون‌های داخلی است.

ترکیه مدت‌هاست که سد سازی بر رود‌های دجله و فرات را آغاز کرده است؛ این رود‌ها علاوه بر تامین بخشی از منابع آبی کشور ما، منابع آبی کشور‌های عراق و سوریه را نیز تامین می‌کنند.

این کشور پروژه‌های ابر آبی دیگری را در دستور کار دارد که چنانچه این طرح‌ها متوقف نشود، می‌تواند بروز ریزگرد‌ها در ایران، سوریه و عراق را تشدید کند و همچنین موجب بروز بحران‌های آبی جدی در کشورمان شود.

یک کارشناس محیط زیست گفت: طبق آخرین آمارها، کل مساحت کانون‌های داخلی گرد و غبار ۳۵ میلیون هکتار و مقدار غبارخیزی آن ۴ میلیون تن برآورد شده است (در مقابل ۲۷۰ میلیون هکتار مساحت و ۱۷۴ میلیون تن غبارخیزی کانون‌های خارجی)؛ یعنی وسعت کانون‌های گرد و غبار خارجی ۸ برابر کل وسعت کانون‌های داخلی، شدت غبارخیزی کانون‌های گرد و غبار خارجی ۴.۵ برابر شدت غبارخیزی کانون‌های داخلی و مقدار غبارخیزی کانون‌های خارجی ۳۵ برابر مقدار غبارخیزی کانون‌های داخلی است.

نادری گفت: کشور‌های همسایه مانند ترکیه، ترکمنستان، سوریه، عراق، افغانستان، امارات و عربستان هر کدام با طرق ختلف کشور ما را متاثر می‌سازند، در کنار این‌ها، سدسازی‌های ترکیه نیز بر مساحت، میزان و شدت این کانون‌های گرد و غبار که کل منطقه خصوصا ایران را متاثر می‌کند، افزوده است.

او گفت: ویسل اروغلو، وزیر آب و جنگلداری ترکیه در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تعداد ۷۲۷ سد تا کنون در ترکیه ساخته شده است و با تکمیل سد‌های در دست ساخت، تعداد آن‌ها در پنج سال آینده (سال ۱۴۰۲) به ۲ برابر خواهد رسید و سالانه میلیارد‌ها متر مکعب حقابه ایران در شمال غرب و غرب کشور را نادیده می‌گیرد و نکته جالب‌تر اینکه با تایید اقدامات سازه‌ای خود، مسئولین ایرانی را نیز متهم به گزافه گویی و اظهار نظر‌های غیرکارشناسی می‌کنند.

این فعال محیط زیست گفت: وظیفه‌ دستگاه‌های حاکمیتی است که بر اساس کنوانسیون حقوق بین الملل رودخانه‌ها بر علیه سدسازی‌های ترکیه شکایت کنند؛ چراکه ترکیه فقط با احداث سد ایلیسو بر دجله و فرات و همچنین کشور عراق با خشک شدن بیشتر تاثیرات منفی و تولید ریزگرد‌های بیشتر را به دنبال خواهد داشت و ما باید از قوانین بین المللی بر علیه این سدسازی‌ها اقدام کنیم، ترکیه با انجام پروژه‌های آبی و تامین انرژی برق آبی برای خود حقابه کشور‌های ایران، عراق و سوریه را نادیده گرفته است.

نادری گفت: باید بتوانیم با دیپلماسی فعال و با استفاده از قوانین بین‌المللی و همچنین وحدت در موضع گیری مشترک با کشور‌های عراق و سوریه در قبال ترکیه و در قالب جلسه‌های مشترک با حضور نمایندگان همه این کشور‌ها بتوانیم این معضل را برطرف کنیم. برای ضمانت اجرایی پیدا کردن این نتایج باید از سازمان ملل و یا نهاد‌های بین‌المللی به عنوان عضو ناظر در این نشست‌های چند جانبه استفاده کنیم.

پیش از این نیز رئیس سازمان مدیریت بحران گفته بود ترکیه با احداث سد باعث افزایش ریزگرد‌ها شده است و باید از قوانین بین المللی استفاده کنیم تا این کشور حقابه ایران را تامین کند.

خروج از نسخه موبایل