سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا تا سال۲۰۵۰ در نسل جدید صنعت هسته‌ای

  کد خبر: 20100064640

« تیِری بروتون» کمیسیر اروپا در امور بازارهای داخلی معتقد است: «سبز نامیدن صنعت هسته ‎ای موضوعی جدی برای گذار به انرژی ‎های پاک محسوب می‎ شود و برای ایجاد نسل جدیدی از نیروگاه ‎های هسته ‎ای نیاز به سرمایه‎ گذاری۵۰۰ میلیارد یورویی تا سال ۲۰۵۰(۱۴۲۸) اجتناب‎ ناپذیر است. برای حفظ نیروگاه‎ های هسته‎ ای فعلی تا سال ۲۰۳۰( ۱۴۰۸) سرمایه‎ گذاری ۵۰ میلیارد یورویی و برای نسل جدید این نیروگاه‎ ها تا سال ۲۰۵۰(۱۴۲۸) ۵۰۰ میلیارد یورو سرمایه‎ گذاری نیاز است.»

۳۱ دسامبر ۲۰۲۱( ۱۰ دی ۱۴۰۰) کمیسیون اروپا صنایع گاز و هسته ‎ای را از نوع صنایع پاک و سبز برای دوران گذر به انرژی‎های پاک نامید تا از این مجرا تأمین منابع مالی به منظور ایجاد تأسیسات برای مبارزه با گرمایش زمین تسهیل شود.

این نوع رده ‎بندی تأمین سرمایه برای آنها را به جهت آنکه سبز نام‎گذاری شده ‎اند، تسهیل می‎کند. هدف اتحادیه اروپا در کربن‎ زدایی کامل تا سال ۲۰۵۰(۱۴۲۸) ایجاب می‎ کند در این زمینه سرمایه‎ گذاری‎ های هنگفتی انجام شود. به همین منظور نوع رده بندی صنایع نیز در تأمین منابع مالی این سرمایه‎ گذاری‎ها مؤثر است.

«تیِری بروتون» کمیسیر اروپا در امور بازارهای داخلی همچنین بر این باور است:« گذر به دوران انرژی‎ های پاک انقلاب صنعتی دیگری به نحوی شگفت‎ انگیز محسوب می‎ شود.

بدین ترتیب انواع انرژی‎ های پاک نیازمند سرمایه‎ گذاری‎های خاص خود هستند.

به عنوان مثال انرژی‎ های تجدیدپذیر نیازمند سرمایه گذاری ۶۵ میلیارد یورویی در سال هستند. به این رقم باید ۴۵ میلیارد یورو بابت تأمین تجهیزات اضافی در این انرژی ‎ها را اضافه کرد.»

به عقیده وی در حال حاضر ۲۶درصد برق تولیدی در اتحادیه اروپا محصول نیروگاه‎ های هسته‎ ای است و در سال ۲۰۵۰ (۲۰۲۸) این رقم به ۱۵ درصد در کنار سایر منابع تولید برق خواهد رسید.

این موضوع در میان کشورهای عضور اتحادیه اروپا موافقانی از جمله فرانسه و مخالفانی از جمله آلمان و اتریش دارد که مباحثات جدی میان آنها در جریان است.

کمیسیون اروپا ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) پیش‎نویس متن پیشنهادی خود را در این خصوص برای اعضای اتحادیه اروپا فرستاده است.

از جمله شرایط مهم در این پیش‎نویس گذاشتن محدودیت‎ های زمانی برای دریافت مجوزهای ساخت نیروگاه ‎های هسته ‎ای جدید تا قبل از سال ۲۰۴۵(۱۴۲۳) است.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل