شرکت بورس اعلام کرد: خرید ماینرها به نام «سرورهای پردازشگر مرکز داده‌ها»

  کد خبر: 10070048490

شرکت بورس تهران در اولین واکنش رسمی به برکناری صحرایی از مدیرعاملی این شرکت اعلام کرد که دستگاه‌های ماینر خریداری‌شده به نام «سرورهای پردازشگر مورد نیاز مرکز داده» از سوی کمیته ساختمان خریداری شده بود.

به گزارش بازار، هفته گذشته افشا شد که در شرکت بورس تهران، به طور غیرمجاز رمزارز استخراج شده است و تبعات این موضوع در نهایت به برکناری علی صحرایی از مدیرعاملی در روز چهارشنبه و سرپرستی محمود گودرزی انجامید.

پیشتر این شرکت در اطلاعیه‌ای خبری اعلام کرده بود: در رسیدگی‌های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، در ساختمان شرکت مزبور کشف و در ادامه بررسی نیز مشخص شد که فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده است. با توجه به اینکه بدوا چنین امری با اساسنامه و رسالت شرکت بورس نیز همخوانی نداشته است، موضوع به معاونت حقوقی سازمان ارسال شده است.

شرکت بورس تهران با این حال روز گذشته و در سامانه کدال در اولین واکنش رسمی به این موضوع، در اطلاعیه‌ای به منظور شفاف‌سازی اعلام کرد در هیات مدیره وقت و هیات مدیره حاضر هیچ‌گونه دستورجلسه یا مصوبه‌ای مبنی بر فعالیت در حوزه رمزارزها اعم از استخراج یا معاملات وجود نداشته است.

پیشتر  علی صحرایی سه روز قبل در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها درباره استعفای خود گفته بود: استفاده از ماینرهای کشف‌شده در زیر زمین بورس تهران به صورت محدود و با تائید هیات مدیره بوده است.

اما اکنون در اطلاعیه مذکور تاکید شده است که  تجهیزات خریداری‌شده بر اساس مصوبات کمیته ساختمان تحت عنوان «سرورهای پردازشگر مورد نیاز مرکز داده» بوده است که کاربرد چندگانه تجهیزات مذکور موجبات سوء‌استفاده از این ابهام و نهایتا قصور یا تقصیر مجریان را فراهم کرده که مراتب رسیدگی انضباطی به موضوع از سوی هیات مدیره و نهاد ناظر در دست پیگیری است.

در این اطلاعیه ادعاشده که یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی و گزارش حسابرس و بازرس قانونی موید آن است که اتفاق صورت‌گرفته بسیار محدود بود و مطلقا مصداق «ضرر و زیان سهامداران» نیست. فعالیت صورت‌گرفته هیچ‌گونه خللی در روند عادی فعالیت و انجام وظایف بورس اوراق بهادار تهران و نیز روال عادی معاملات ایجاد نکرده است.

براساس این اطلاعیه، هیات مدیره شرکت بورس تهران در حال بررسی‌ ابعاد اتفاق به وقوع پیوسته از زوایای فنی و مالی بود که با شفاف‌تر شدن موضوع، موارد متعاقباً به اطلاع تمامی سهامداران و ذینفعان خواهد رسید.

این موضوع قطعا یکی از مهم‌ترین تخلفات در بورس تهران است. اکنون بسیاری از سهامداران به ویژه مالباختگان سال گذشته بازار سرمایه در این فکر هستند که وقتی آنها در حال از دست دادن سرمایه‌های خود بودند، عده‌ای از مسئولان که باید ناظر بازار بوده و مانع از ضرر و زیان آنها می‌شدند، خود رد شرکت بورس در حال استخراج رمزارز بودند.

اطلاعیه برق تهران در خصوص ماینرهای کشف‌شده در ساختمان بورس

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص کشف تعدادی دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز در شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: به اطلاع هموطنان می‌رساند صنعت برق با این مورد نیز بر اساس قوانین موجود، برخورد جدی خواهدکرد.

به گزارش ایرنا، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، بر اساس گزارش ماموران در بازرسی از محل، تعداد ۸۲ دستگاه ماینر که در لحظه بازدید این شرکت در مدار قرار نداشتند کشف و ضبط شد.

صنعت برق تاکید کرد: نگهداری یا اتصال دستگاه‌های استخراج رمزارز فاقد مجوز به هر نحو و در هر محل، غیرقانونی و مسئولیت آن در موارد سازمانی بر عهده بالاترین مقام سازمان و در سایر موارد بر عهده شخص دارنده انشعاب برق است.

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به مسئولان دستگاه های اجرایی و سایر متذکر شد: با دقت در رعایت موارد فوق از سوءاستفاده افرد سودجو که سبب آسیب به منافع عمومی و شبکه برق کشور را فراهم می‌آورند، جلوگیری کنند.

همچنین از همه هموطنان می خواهیم در صورت مشاهده مواردی از این دست و استفاده غیرمجاز از برق، نسبت به انعکاس آن از طریق سامانه سمات به آدرس https://www.tavanir.org.ir/samaat اقدام و از پاداش در نظر گرفته‌‎شده بهره‌مند شوند.

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در سال جاری در حدود هشت هزار ماینر غیرمجاز را کشف و تحویل مراجع انتظامی داده است.

خروج از نسخه موبایل