شهیدی، کارشناس حقوقی بورس: خرید و فروش با استفاده از اطلاعات نهانی جرم است

  کد خبر: 17050041232

به گفته یک کارشناس حقوقی بازار سرمایه، سهامدارانی که از اطلاعات نهانی استفاده می‌کنند به جزای نقدی یا حبس محکوم می‌شوند.

مرتضی شهیدی در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صرف دسترسی به اطلاعات نهانی جرم و تخلف محسوب نمی‌شود و تعدادی از اشخاص ممکن است علاوه بر دسترسی به اطلاعات نهانی یا معاملات شرکت، به اطلاعاتی در رابطه با اقتصاد کلان کشور نیز قبل از انتشار عمومی دسترسی داشته باشند، اما این آگاهی جرم محسوب نمی‌شود، زمانی که افراد با استفاده از این آگاهی دست به خرید و فروش سهم می‌زنند جرم محسوب می‌شود.

او افزود: استفاده از اطلاعات افشانشده مورد نهی قانون است، حال ممکن است این اطلاعات مثبت یا منفی باشد، اگر این اطلاعات منفی باشد فرد اقدام به فروش و خالی کردن سهم  و اگر مثبت باشد اقدام به خرید سهم می‌کند.

مکاتبه رئیس سازمان بورس با بانک مرکزی و شورای رقابت

این کارشناس حقوقی اظهار کرد: رئیس سازمان بورس با بانک مرکزی و شورای رقابت مکاتبه کرده است و از این ارگان‌ها خواسته افرادی که به اطلاعات نهانی دسترسی دارند را معرفی کنند.

تا تحت نظارت باشند و اگر این افراد خواستند معامله‌ای را صورت دهند، طبق ماده ۴۶ باید در ۱۵ روز معامله‌ای خرید و فروش خودشان را به اطلاع سازمان مربوطه برسانند و بگویند که متکی بر اطلاعات نهانی اقدام نکرده‌اند.

شهیدی به این پرسش که آیا زمانی که معامله‌ای با اطلاعات نهانی رخ می‌دهد سازمان بورس متوجه این معامله می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: سازوکار بورس برای فهمیدن این امر بیشتر به عملکرد و رفتار سهامدار بستگی دارد.

به این صورت که مثلا فردی که ۱۰درصد از یک سهم را دارد به صورت ناگهانی کل این ۱۰ درصد را فروخته است و یک یا دو روز بعد از این اقدام سهامدار، اطلاعات مهمی از شرکت افشا می‌شود.

شناسایی استفاده‌کنندگان از اطلاعات رانتی

او عنوان کرد: دلیل ۱۰۰درصدی مبنی بر اینکه فردی از اطلاعات نهانی برای خرید و فروش سهام استفاده کرده باشد وجود ندارد، بلکه از روی قراین و هم زمانی بین خالی کردن (فروختن) یک جا سهم از طرف سهامدار و افشای اطلاعات از سوی دیگر می‌توان این احتمال را داد که این فرد با استفاده از اطلاعات رانتی اقدام به خرید و فروش کرده است.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه تاکید کرد: برنامه‌های کامپیوتری نوشته شده است و در حال اجرا است که رفتار‌های مشکوک سهامداران را هشدار می‌دهد. با این برنامه می‌توان استفاده‌کنندگان از اطلاعات رانتی را شناسایی کرد.

شهیدی به این پرسش که با سهامداری که با اطلاعات رانتی اقدام به خرید و فروش می‌کند چه برخوردی می‌شود؟ پاسخ داد: این عمل سهامدار جرم مالی مبتنی بر اطلاعات نهانی شناخته می‌شود؛ که مطابق ماده ۵۲ قانون، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان شاکی، مستندات را جمع می‌کند و آن‌ها را نزد مرجع قضایی کیفری می‌برد و در آن جا شکایتی صورت می‌گیرد، که مرجع قضایی کیفری بر حسب معامله صورت گرفته سهامدار را به جزای نقدی یا حبس محکوم می‌‌کند که حبس ۳ تا یک سال است و جریمه نقدی ۲ یا ۵ برابر سودی که به دست آورده‌ است یا ضرری که قرار بود متحمل شود، خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل