صادرات امسال باید ۴۰ درصد افزایش یابد

  کد خبر: 10070048368

فاطمی امین گفت: تا پایان امسال باید صادرات خود را ۴۰ درصد افزایش دهیم، ضمن اینکه باید واردات خود را متنوع و صادرات را متکثر کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، تجارت و معدن بیان کرد: صادرات غیرنفتی امسال خیلی مهم‌تر از سال‌های قبل است، زیرا صادرات نفت کاهش پیدا کرده است. تنظیم تراز تجاری کشور بیشتر از اینکه در حوزه نفت باشد، در اختیار صادرکنندگان غیر نفتی است.

او ادامه داد: طی سال‌های اخیر که تورم بالا داشتیم، قدرت خرید مردم پایین آمده است و باید با لوکوموتیو صادرات، قطار اقتصاد راه بیندازیم. هدف گذاری کردیم در ۶ ماه دوم امسال ۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

تا پایان امسال باید صادرات خود را ۴۰ درصد افزایش دهیم

فقط تراز مبلغی و دلاری اهمیت ندارد، اینکه چه چیزی صادرات می‌کنیم نیز مهم است. وقتی صادرات مواد پتروشیمی و مواد خام باشد، مهم نیست. در واقع صادرات ما مثل کسانی است که نیروی کم و منابع زیاد دارند.

وزیر صمت با اشاره به اینکه توجه به میزان صادرات آب و فناوری اهمیت دارد، گفت: ما تا پایان امسال باید صادرات خود را ۴۰ درصد افزایش دهیم ضمن اینکه باید واردات خود را متنوع و صادرات را متکثر کنیم.

او همچنین با اشاره به اینکه در زمینه صادرات کالا‌های صحیح، رتبه ۱۰۰ را در دنیا داریم و باید به رتبه ۴۰ برسیم، بیان کرد: مصوبه‌ای ابلاغ شد که بسیار راهگشا است.

فاطمی امین گفت: سال ۹۷ وارد یک اضطرار ارزی به دلیل تحریم‌های نفتی شدیم که فکر می‌کردیم یک سال طول می‌کشد، اما این گونه نبود. صادرکنندگان خودشان باید تلاش کنند تا رفع تعهدات ارزی را بردارند.

سود کشورها باید دو طرفه باشد

او اظهار کرد: باید در بخش تنظیم گری قواعدی بگذاریم تا هر دو کشوری که تجارت می‌کند، سود داشته باشد. بند‌هایی در سال ۹۷ تصویب شده که من با آن‌ها مخالف هستم.

وزیر صمت بیان کرد: بحث رتبه بندی مطرح است، نباید به قیمت صادرات توجه کنیم بلکه باید ببینیم چه چیزی و به چه کشوری صادر می‌کنیم؟ سال آینده صادر کننده نمونه را براساس بهبود تراز مشاغل، آب و معادن و … مشخص می‌کنیم، یعنی می‌خواهیم بدانیم که چه کالایی را به چه کشوری صادر کرده است.

او با بیان اینکه هماهنگی بسیار خوبی در دولت وجود دارد و رئیس جمهور هم دیپلماسی خوبی دارد، ادامه داد: هر جا که سفارت داریم، باید رایزن اقتصادی وجود داشته باشد و این کاری است که انجام خواهیم داد.

باید برنامه‌های صادرات نیز بر اساس صادرکنندگان نوشته شود

وزیر صمت اضافه کرد: وقتی ما می‌گویم اولویت ما تنظیم گری، نظارت و تسهیل گری است، باید برنامه‌های صادرات نیز بر اساس صادرکنندگان نوشته شود. باید حداکثر تا نیمه آبان ماه، برنامه یک ماهه‌ای را برای صادرکنندگان برگزار کنیم، تا الزامات و هر بخش تولیدات مد نظر ما را که می‌توانند تامین کنند، به اطلاع دهند.

او در پایان ادامه داد: صادرکنندگان باید اهداف و برنامه خود را تا یک ماه آینده تحویل دهند. این موضوع اطمینان می‌دهد که برنامه ما برای خودمان نیست و صادرکنندگان هم باید به آن توجه کنند.

خروج از نسخه موبایل