صدور حکم تخریب روستای ابوالفضل اهواز به درخواست بنیاد مستضعفان

  کد خبر: 0607992855

اهواز – در یک سال اخیر ساکنان روستای حضرت ابوالفضل اهواز با احکام بنیاد مستضعفان که ادعای مالکیت خانه‌هایشان را دارد، مواجه شدند و اکنون ۳۰۰ خانوار ترس از دست دادن خانه‌هایشان را دارند.

خبرگزاری مهر در گزارشی از کوثر کریمی نوشت: داستان روستایی به نام «ابوالفضل» در حد فاصل بین شهرک زردشت و پدافند کیانشهر اهواز است. روستایی با ساکنانی با قدمت بالای ۳۰ سال سکونت که مدتی است بنیاد مستضعفان با ادعای تملک و حق مالکیت اراضی این روستا، اهالی آن را مجبور به تخلیه خانه‌های خود و ترک روستا کرده است.

امام جماعت این روستا با طرح سوالاتی گفت: اگر چنین ادعایی صحیح است، چرا بعد از اینکه ۳۰۰ خانوار بیش از ۳۰ سال در این روستا ساکن شدند، خانه‌هایشان را ساختند، یاد این موضوع افتاده‌اند؟ آن هم در ایامی که بیماری کرونا از یک طرف و شرجی و گرمای طاقت‌فرسا و وضع نابسامان اقتصادی از سویی دیگر عرصه را بر مردم تنگ کرده است.

وارد روستا که می‌شویم، عجیب است که هیچ کودکی در خیابان بازی نمی‌کند و این سکوت را نمی‌توان به شرجی‌های این خطه ارتباط داد؛ چرا که کودکان اهوازی با گرما و شرجی بیگانه نیستند.

چفیه بر سر گذاشته و با ناراحتی خانه‌های تخریب‌شده روستا را نشان می‌دهد و می‌گوید: نمی‌دانستم که نتیجه رزمنده بودن و هشت سال جنگیدن برای کشور این است و یا اینکه بنیاد مستضعفان چنین برخوردی با خانواده شهید دارد. اینجا زمین‌های پدری همه ماست و معلوم نیست چه از جان ما می‌خواهند.

با ناراحتی گوشه‌ای می‌نشیند و می‌گوید: فقط این تیرهای چراغ برق را که نگاه کنید، متوجه می‌شوید که حتی برق هم پایدار نیست تا به این طریق ما را از خانه‌هایمان دور کنند.

مادری میان‌سال نیز گفت: خانه‌هایمان را خراب می‌کنند. من پنج فرزند کم‌توان دارم که یکی از آنها فوت کرده است؛ کاش با رأفت بیشتری به ما نگاه می‌کردند تا این چنین در عذاب و دلهره از دست دادن سرپناه خود نباشیم.

مردی در این باره گفت: همه کودکان، زنان و مردان روستا جرأت خروج از خانه را ندارند. برق‌رسانی به روستا خیلی ضعیف شده است؛ چون بنیاد مستضعفان از اداره برق خواست که پایه‌های برق را نصب نکنند. وقتی برق ضعیف باشد، دیگر کولر هم جواب نمی‌دهد و در این گرما و شرجی مجبور به تحمل این درد هستیم؛ چون کسی دوست ندارد به فکر مردم مظلوم روستای ابوالفضل باشد.

پسر جوان دیگری که از دستگیری پدرش گلایه داشت، گفت: مردان اینجا، کشاورز، راننده، نگهبان و یا کارگر ساختمانی هستند؛ آنها قاتل و جانی نیستند که به جرم ترک نکردن خانه‌های خود دستگیر شده‌اند و امیدوارم مسئولان برای مردم بی‌گناه روستای ابوالفضل چاره‌اندیشی کنند. مردان روستا به خاطر خانه‌های خود دستگیر شده‌اند و برای آزادی آنها باید به وثیقه‌های میلیونی بگذاریم. ما غیر خانه‌های اینجا نه شغل رسمی داریم و نه ملک دیگری، پس این چه شرط انصافی است که در حق ما روا می‌دارند؟

کاش رئیس قوه قضائیه ورود کند

یکی دیگر از اهالی می‌گوید: یکی از زنان همسایه‌ ناراحتی قلبی دارد، بین اهالی جانباز نیز هست؛ ولی متأسفانه درست روز ۲۲ بهمن سال گذشته وقتی که قصد رفتن به راهپیمایی را داشتیم، حکم جلبمان صادر شد آن هم در روز جشن پیروزی انقلاب.

او اضافه می‌کند: ما معاند نیستیم بلکه فقط و فقط ساکنان عادی یک روستا هستیم که به نظام و انقلاب خود نیز وفادار هستیم. کاش رئیس قوه قضائیه به این موضوع ورود و از بی‌خانمان شدن ۳۰۰ خانوار روستای ابوالفضل جلوگیری کند.

این پیرمرد ساکن روستا می‌گوید: احترام و جایگاه معلم بر همه ما روشن است؛ ولی در این روستا خانه معلم را تخریب می‌کنند. این همه بنیاد مستضعفان جشن اهدای سند برگزار کرده مگر ما ایرانی نیستیم که کمر به تخریب خانه‌هایمان بسته‌اند.

خدماتی به روستای ابوالفضل و اهالی‌اش ارائه نمی‌شود

سید یوسف موسوی امام جماعت مسجد امام علی(ع) در روستای ابوالفضل می‌گوید: این منطقه تقریباً از قبل انقلاب اراضی کشاورزی بوده و بعدساخت‌وساز صورت گرفته است. بعد از پیروزی انقلاب وقتی بنیاد مسکن، جانبازان و بعداً بنیاد مستضعفان تأسیس شد، اراضی خالی حومه شهر را گرفتند و برای آنها سند زدند. مردم اراضی کشاورزی خود را احیا کردند و در آن ساکن شدند. با اینکه اراضی فعلی دست کشاورزان بود که آن را احیا کردند و حتی حق ریشه هم دارند که از نظر کارشناسی ثبت اسناد و کشاورزی تأیید شد؛ اما اکنون بنیاد ادعای مالکیت کرده است که باید قبل از احراز حق مالکیت خود، صاحب سابق زمین را شناسایی کند.

امام جماعت مسجد امام علی (ع) در روستای ابوالفضل گفت: بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن هم با اعلام کردند که بنیاد این اراضی را تصرف کرده است و این یعنی زمین قبلا صاحبی داشت و بعد ادعای مالکیت کردند. پس اراضی متعلق به کشاورزان است و باید آنها را راضی کنند.

موسوی افزود: اگر بنیاد از قبل ممانعت ایجاد می‌کرد و جلوی ساخت‌وساز را می‌گرفت، روستایی تشکیل نمی‌شد؛ بیش از ۳۰۰ خانوار در این ۹ خیابان حضور دارند و فقط از یک سال گذشته بنیاد مستضعفان به ماجرا ورود کرده است و ادعای مالکیت دارد.

او با طرح این سوال که گناه اهالی روستا چیست که هیچ خدماتی به آنها ارائه نمی‌شود، انتقاد می‌کند: اگر بنیاد واقعا بنیاد مستضعفان است، مستضعف‌تر از این مردم وجود ندارد. بنیاد باید ابتدا قانونی بودن اسناد خود را اثبات کند که در این صورت هم اهالی برای واگذاری در اولویت هستند.
موسوی با طرح این سوال که چرا بنیاد با ایجاد مزاحمت دستور حکم جلب اهالی را گرفته است، یادآور کرد: با اینکه به اهالی روستا هیچ خدماتی ارائه نمی‌شود ولی با ایجاد رعب و وحشت دیگر هیچ کدام احساس آرامش و امنیت ندارند؛ برخی از اهالی را بازداشت کرده و برای آزادی آنها وثیقه خواسته‌اند.

موسوی اضافه افزود: با رئیس قبلی بنیاد مستضعفان کشور صحبت کردیم که به مدیرکل استانی خود دستور حل مشکل اهالی را داده بود. او حتی به مدیرکل استانی اعلام کرده بود که اراضی را به اهالی واگذار و پرونده تخریب را نیز مختومه اعلام کنند.

او تصریح می‌کند: بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود که با همکاری کارشناس ثبت اسناد رسمی نقشه یو. تی. ام بگیرید که حدود ۱۵ مورد را دریافت کردیم؛ ولی همه این اسامی را به دادستانی ارائه و درست روز ۲۲ بهمن حکم جلب آنها را صادر کردند.

امام جماعت مسجد امام علی (ع) در روستای ابوالفضل در پایان گفت: در قانون اساسی ذکر شده است که هر فرد ایرانی باید یک زمین یا مسکن داشته باشد که هیچ کدام از این اهالی سابقه زمین یا مسکنی ندارند.

پیگیر وضع اهالی روستای ابوالفضل اهواز هستیم

کریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، نیز در این باره گفت: پیگیر مشکل اهالی این روستا بودیم که مقرر شد تا ملاقاتی با فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور داشته باشیم که قطعا یکی از مهم‌ترین موضوعات این دیدار حل مشکل اهالی روستای ابوالفضل اهواز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: ماجرای روستای ابوالفضل در حال پیگیری است. اهالی یک سری اسناد غیررسمی دارند و با توجه به مشکلاتی که برای زیرساخت‌های ضعیف از جمله برق‌رسانی داشتند، به استانداری مراجعه کردند که در حال بررسی هستیم تا با بنیاد مستضعفان صحبت کنیم که امیدواریم به نتایج مثبتی برسیم.

فاضل عبیات ادامه داد: در خوزستان سکونت‌گاه‌های غیر رسمی یک مسئله کلان است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. مردم سرپناهی برای خودشان درست کردند که ما هم مؤظف به خدمات‌رسانی به مردم هستیم.

او عنوان افزود: ساخت‌وسازهای غیر رسمی آسیب‌هایی را به زیرساخت‌ها وارد می‌کند؛ یعنی طرح‌های خدمات‌رسانی افق و ظرفیت‌های مشخصی دارند که اضافه شدن بدون برنامه جمعیت به هر منطقه باعث آسیب است. در عین حال تلاش می‌کنیم که به هر دو بخش به نحوی رسیدگی کنیم که مردم آسیب نبینند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان یادآوری کرد: این ادعاها در حال رسیدگی است و همه مسائل مربوط به این روستا بررسی و پیگیری می‌شود. با فرماندار اهواز هم صحبت می‌کنیم تا رسیدگی لازم را داشته باشند.

در ضمن فرامرز بابلی، مدیرکل اموال و املاک استان خوزستان، نیز اعلام کرد که امکان انجام مصاحبه را ندارد.

خروج از نسخه موبایل