صرفه اقتصادی انرژی‌خورشیدی و ‌بادی با افزایش قیمت برق

  کد خبر: 20020181567

ترجمه: محمود نواب مطلق

براساس برآورد سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر فرانسه  انرژی باد می‌تواند منابع مالی در حد ۴/۱۴میلیارد یورو برای فرانسه فراهم کند.

بنابر ادعای مخالفان انرژی های تجدیدپذیر بهره‌مندی ازآن برای دولت فرانسه هزینه بسیار بالایی دارد. اما وقتی قیمت انرژی به طور کلی بالا می رود این نوع انرژیها نیز امکان ورود به بازار را پیدا می‌کنند.

براساس برآورد «اتحادیه کارفرمایان‌انرژی توربین‌های بادی» فرانسه استفاده از توربین‌های بادی و صفحات خورشیدی می‌تواند منابع مالی در حد ۴/۱۴میلیارد یورو برای این مردم کشور فراهم کند.

بنابه گفته «میشل ژیوریا» نماینده این اتحادیه:« دولت در ابتدا با سرمایه‌گذاری در این بخش و خرید تضمینی انرژی حاصل؛ امکان تزریق عواید آن را به بودجه ملی به دست آورده‌است.»

قیمت خرید‌تضمینی برای حمایت از تولید این نوع انرژی از پیش تعیین و تضمین شده‌اند. اگر میزان فروش از مقدار پیش‌بینی شده بیشتر باشد تولیدکنندگان انرژی موظفند مبالغ اضافی را به خزانه دولت بازگردانند.

این میزان برای سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) ۳/۳ میلیارد یورو بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) به ۱/۵ میلیارد یورو برسد.

اصل درآمد نیز به آن اضافه می شود یعنی۶میلیارد یورو خالص که۷/۳ میلیارد یورو آن از انرژی توربینهای بادیست.

با استناد به آمار «اتحادیه کارفرمایان‌انرژی توربین های بادی» فرانسه قیمت متوسط برق در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲( سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰) برای هر مگاوات‌ساعت ۲۳۱ یورو بوده‌است.

این درحالیست که در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰-۱۳۹۹) این رقم ۱۰۸ یورو و در سال قبل از آن  و به طور مشخص قبل از آغاز بحران کرونا در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹-۱۳۹۸) به طور متوسط قیمت برق ۵۰ یورو برای هر مگاوات ساعت بوده‌است.

وزارت انتقال زیست محیطی در تماس با نشریه لوموند تصریح کرده‌است:«‌طی سالهای اخیراستفاده از انرژی های تجدیدپذیر به نحو معنا داری باصرفه و وارد بازار شده است.

تا حدی که  امکان برقراری تعرفه خرید تضمینی ۶۰ یورو برای هر مگاوات ساعت به راحتی فراهم شده‌است.» کارشناسان مرجع در این حوزه بر این باورند که:« دولت با دادن مجوز برای تأسیس نیروگاه‌های بادی در حقیقت درآمد کسب می‌کند.

اقبال به این شیوه حداقل دوسالی ادامه‌دارد اما پیش‌بینی درمورد تحولات آتی آن پس از دوسال  قدری مشکل است.» ازسوی دیگر«میشل ژیوریا» دردفاع از مجموعه خود می‌گوید: «دولت با تأخیر در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خود را از کسب درآمد محروم می‌کند.

توربین های بادی و صفحات خورشیدی به ترتیب ۷ و ۷/۲ درصد از برق فرانسه را تولید می‌کنند.

البته ذخیره کردن مقادیر زیاد برق تولیدی از این طریق هنوز از موانع تولید زیاد آن به شمار می‌رود که در انتظار ابتکارات برای رفع آنست.

این مقادیر با فاصله زیاد از برق تولیدی انرژی هسته‌ای به میزان ۶۹ درصد و هنوزهم کمتر از برق تولیدی سدهای آبی به میزان ۱۲ درصد است.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل