صنعت نفت روسیه در سال ۲۰۲۱ رکود تولید را پشت سر گذاشت

  کد خبر: 13100063682

ترجمه: سلیم حیدری

داده‌های روز یکشنبه نشان داد که تولید سالانه نفت روسیه در سال گذشته به لطف کاهش تولید از سوی گروه تولیدکنندگان پیشرو اوپک پلاس، پس از کاهش ناشی از بیماری همه‎گیر در سال ۲۰۲۰، بیش از ۲ درصد افزایش یافت.

بر اساس داده‌های وزارت انرژی به نقل از خبرگزاری اینترفاکس و محاسبات رویترز، تولید نفت و میعانات گازی روسیه از ۱۰.۲۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۱۰.۵۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

بر حسب تن، تولید نفت و میعانات گازی از ۵۱۲.۶۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ به ۵۲۴.۰۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت، اما همچنان زیر رکورد ۵۶۰.۲ میلیون تن در روز بود که در دوران شوروی ثبت شده است و یا ۱۱.۲۵ میلیون بشکه که در سال ۲۰۱۹ مشاهده شد.

به گزارش اینترفکس، صادرات نفت روسیه به خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق با ۲.۲ درصد کاهش در سال ۲۰۲۱ به ۲۱۴.۴ میلیون تن رسید. همچنین اعلام کرد که تولید گاز طبیعی روسیه در سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش به ۷۶۲.۳ میلیارد متر مکعب رسیده است.

در آوریل ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹)، روسیه موافقت کرد که تولید نفت خود را بیش از ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد، این یک کاهش داوطلبانه بی سابقه همراه با سایر تولیدکنندگان پیشرو نفت و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود.

معاون نخست وزیر الکساندر نواک گفته است که انتظار می‎رود تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۲ به ۵۴۰-۵۶۰ میلیون تن (۱۰.۸-۱۱.۲ میلیون بشکه در روز) و در سال ۲۰۲۳ به ۵۴۲-۵۶۲ میلیون تن افزایش یابد.

او همچنین گفته است که روسیه تولید نفت خود را تا ماه مه ۲۰۲۲ (خرداد ۱۳۹۹) به سطح قبل از همه‌گیری باز می‌گرداند، اگرچه این جدول زمانی توسط برخی تحلیل‌گران زیر سوال رفته است.

بسیاری از تولیدکنندگان نفت گزارش کرده‌اند که تقریباً ظرفیت تولید مازاد خود را به پایان رسانده‌اند و تولید خود را همزمان با سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس کاهش داده‌اند.

اوپک پلاس اکنون در حال کاهش محدودیت‎ های تولید خود است و در اوایل دسامبر (آذر) موافقت کرد که به برنامه خود برای افزایش تولید در ژانویه به میزان ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز پایبند بماند.

منبع: رویترز

خروج از نسخه موبایل