عرضه‌ها در بورس افزایش یافت

  کد خبر: 06119913584

مسعود وطنخواه

در سومین روز رالی صعودی در بازار سرمایه، حضور پررنگ فروشندگان برای شناسایی سود سبب افزایش عرضه و به تبع آن ناپدید شدن بیشتر صف‌های خرید شد.

حرکت صعودی بازار سرمایه که از روز چهارشنبه هفته گذشته شروع شد و شنبه نیز ادامه یافت. در نیمه اول زمان معاملات دیروز پایان یافت و افزایش عرضه‌های آبشاری در بیشتر نمادها سبب رشد دلهره و بدبینی نزد سرمایه‌گذاران شد که این امر سبب کاهش تقاضا از یک‌سو و افزایش عرضه از سوی دیگر شد. جو روانی به‌وجودآمده فعالان بازار سرمایه را واداشت تا برای کاهش زیان یا از دست نرفتن سود اقدام به فروش سهام خود کنند.

تعداد صف‌های خرید پایان زمان معاملات در مقایسه با شروع معاملات از کاهش محسوسی برخوردار بود اما گروه پالایشی و در صدر آن صندوق پالایشی همچنان تا آخر وقت با صف خرید همراه بودند با توجه به عرضه و متعادل شدن نمادهای دیگر، احتمال متعادل شدن گروه پالایشی در نیمه اول معاملات امروز وجود دارد.

شاخص کل بورس روز گذشته با رشد ۱۲هزار و ۵۵۸واحدی در تراز یک‌میلیون و ۲۳۴هزار واحدی ایستاد. عرضه‌های آبشاری در نیمه دوم زمان معاملات دیروز احتمال منفی شدن شاخص کل برای بازگشت موقت نزد تکنیکالیست‌ها را تقویت بخشید. تکنیکالیست‌ها بازگشت دوباره پس از عبور از یک تراز را پول‌بک می‌گویند.

پول‌بک (Pull Back) از نظر لغوی به معنی عقب برگشتن یا قلاب است؛ اما پول‌بک در بورس و بر روی نمودارها به حرکت بازگشتی ناگهانی قیمت به سطوح حمایتی و مقاومتی (استاتیک یا دینامیک) شکسته‌شده اطلاق می‌شود.

قانون تبدیل شدن سطوح حمایت‌ها و مقاومت‌ها به همدیگر و مفهوم پول‌بک مکمل یکدیگر به شمار می‌روند و تحلیل‌گران تکنیکالی بازار از آن استفاده می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل