عرضه تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب درب مرغداری

  کد خبر: 20090060184

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: تولید روزانه تخم مرغ با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۳ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است.

حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اتحادیه به عنوان تامین کننده تخم مرغ، به هر میزانی که تقاضا در سامانه بازرگام باشد، پاسخگو است.

بنابر آمار روزانه ۵۰ تن تخم مرغ از طریق سامانه بازرگام توزیع می‌شود. در نظر داریم که طی ۲ تا ۳ ماه آینده توزیع تخم مرغ از طریق دیجیتال در سراسر کشور صورت بگیرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: آمار دقیقی از توزیع تخم مرغ سامانه بازرگام از ابتدای طرح نداریم، اما هیچ گونه محدودیتی در توزیع وجود ندارد.

کاشانی قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر از نرخ مصوب است.

او ادامه داد: علی رغم کاهش قیمت درب مرغداری، اما قیمت تخم مرغ در سطح خرده فروشی همچنان بالاست، چرا که مغازه داران نسبت به سودی که برایشان در نظر گرفته شده راضی نیستند.

این مقام مسئول گفت: نظام توزیع هوشمند تخم مرغ راهکار جلوگیری از سودجویی مغازه داران و گرانفروشی است.

به گفته کاشانی، طی یک ماه اخیر صنعت مرغداری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ناشی از عرضه تخم مرغ زیر قیمت مصوب زیان کرده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: از اسفند تا نیمه اول سال آینده با مازاد سنگین تولید مواجه هستیم. در راستای حمایت از تولیدکنندگان، صادرات و اعطای مشوق صادراتی باید آغاز شود.

او ادامه داد: تولید روزانه تخم مرغ با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۳ هزار و ۳۰۰ تن تا ۳ هزار و ۴۰۰ تن رسیده، درحالی که مصرف با احتساب اثر کالای جایگزین ماهیانه ۹۵ هزار تن است.

کاشانی گفت: استمرار توزیع دیجیتالی می‌تواند بر تعادل قیمت در بازار اثر گذار باشد که تداوم آن به نفع مصرف کننده است، ضمن آنکه افراد خریدشان را راحت‌تر انجام می‌دهند.

این مقام مسئول گفت: بنابر آمار ۷ تا ۸ هزار تن تخم مرغ وارد شده است که استمرار واردات می‌تواند، تداوم تولید را در آینده به خطر بیندازد چرا که به سبب عرضه محصول کمتر از نرخ مصوب نیازی به واردات نیست.

او گفت: هم اکنون تامین ذرت برای مرغدار به سختی در حال انجام است، هرچند سامانه بازارگاه بهترین سامانه برای توزیع نهاده است، اما در زمان بندی مناسبی به دست مرغدار نمی‌رسد، در حالی که حداکثر با ۲۴ ساعت تاخیر باید توزیع شود.

خروج از نسخه موبایل