عرضه ۱۸ درصدی سهام هلدینگ خلیج‌فارس بزرگ‌ترین عرضه سازمان خصوصی‌سازی است

  کد خبر: 08100063100

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس از موفق‌ترین و سودآورترین شرکت‌های واگذار شده دولتی است و در این سال‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته است، گفت: نتیجه مدیریت شایسته هلدینگ خلیج‌فارس، کارایی و بهره‌وری بالای این شرکت است و امیدواریم کارایی این شرکت که نتیجه مثبتش در اقتصاد ملی مشهود است، بعد از واگذاری ۱۸ درصد از سهام دولت، افزوده شود.

به گزارش روابط‌عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، نشست خبری واگذاری سهام دولت در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی و مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس توسط سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد.

حسین قربان زاده در ابتدای این نشست با تبریک هشتم دی‌ماه، روز ملی صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: صنعت پتروشیمی به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو در اقتصاد ایران است و امیدواریم روزبه‌روز پرثمرتر باشد و فعالیت‌های بیشترش منجر به ارزآوری بیشتر و کمک بیشتر به اقتصاد ملی شود.

وی درباره بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ کشور، گفت: درباره واگذاری مدت‌هاست ما جلسات متعددی درباره شیوه واگذاری این بخش از سهام شرکت را در سازمان خصوصی‌سازی داشتیم، وزیر اقتصاد متعدد جلساتی را برگزار کردند، در حضور معاون اول جلساتی دراین‌خصوص برگزار شد، در ستاد اقتصادی دولت هم در حضور ریاست محترم جمهور موضوع واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ از جمله خلیج‌فارس بحث‌وبررسی شده و دستور واگذاری آن صادر شد و بر اساس پیشنهاد رسیده به هیئت واگذاری، قرار شد که سهم دولت در قالب سه بلوک، یک، دو و پانزده درصدی عرضه شود.

رئیس سازمان خصوصی کشور ادامه داد: سهم یک‌درصدی بدون اضافه ارزش، بلوک دو درصدی متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی با پنج درصد اضافه ارزش و سهم ۱۵ درصدی با سی درصد اضافه ارزش، در روزهای دوازده، سیزده و پانزدهم دی‌ماه عرضه خواهد شد.

قربان زاده ادامه داد: مبنای واگذاری قیمت روز تابلوی بورس خواهد بود، به‌شرط آنکه پایین‌تر از قیمت پایه تعیین شده یعنی ۱۰۴۶ تومان تعیین شده نباشد، به دلیل انتفاع خزانه دولت از این واگذاری طبیعتاً هر چه سهم با قیمت بالاتر به فروش برسد بهتر است.

وی یادآور شد: ارزش روز بازار فارس در حدود ۳۲۰ هزار میلیارد است و به قیمت امروز این واگذاری بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان ارزش دارد و نکته دیگر آنکه خریدار بلوک درصدی ۳۰ درصد از مبلغ را به‌صورت نقد و مابقی را در هشت قسط چهارساله به‌علاوه سود مصوب شورای پول و اعتبار، پرداخت خواهد کرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: این عرضه بزرگ‌ترین عرضه سازمان خصوصی‌سازی به لحاظ ارزش است و ما در روزهای آینده نسبت به متقاضیانی که خواستار خرید این سهام هستند تصمیم‌گیری خواهیم کرد، نکته مهم اینجاست که اهلیت مالی، فنی و مدیریتی در مورد واگذاری بلوک مدیریتی پانزده درصدی در کارگروه پایش اهلیت بررسی خواهد شد و باتوجه‌به اینکه هلدینگ خلیج‌فارس که در سال ۹۲ در بورس پذیرش شد و بعد از آن روند موفقیت این شرکت در سرمایه‌گذاری، سطح اشتغال و سودآوری رخ داد، باید با این واگذاری این روند ادامه پیدا کند.

قربان زاده تاکید کرد: ۴۰ درصد از سهام‌داران این شرکت از سهام عدالت هستند و سودآوری این شرکت منافع عموم مردم را تأمین کرده است و به توفیقات بسیار زیادی دست پیدا کرده، نتیجه مدیریت شایسته هلدینگ خلیج‌فارس، کارایی و بهره‌وری بالای این شرکت است و امیدواریم کارایی این شرکت که نتیجه مثبتش در اقتصاد ملی مشهود است، ادامه‌دار باشد.

وی خاطرنشان کرد: هلدینگ خلیج‌فارس، بخصوص در ایام تحریم، نقش مهمی در ارزآوری کشور داشته و بیش از ۱۰۰ درصد رفع تعهد ارزی داشته که نکته بسیار مهمی است و همه ما امیدواریم حتی میزان سودآوری شرکت بعد از واگذاری افزایش پیدا کند.

خروج از نسخه موبایل