غرش دوباره بوئینگ با فروش ده‌ها جت ۷۳۷ مکس به ناوگان هواپیمایی ایالات‌متحده

  کد خبر: 18100064278

ترجمه: سلیم حیدری

الجاینت ایر، در حال خرید ۵۰ هواپیمای جدید با گزینه امکان خرید ۵۰ هواپیمای دیگر است.

الجاینت ایر مستقر در نوادا اعلام کرده است که ۵۰ جت جدید بوئینگ ۷۳۷ مکس را خریداری خواهد کرد. این شرکت هواپیمایی ارزان قیمت که عمدتاً متکی به هواپیماهای مستعمل ایرباس است، قصد دارد استراتژی خود را در بحبوحه بازگشت سفرهای پس از همه گیری کرونا تغییر دهد.

ارزش این جت‌ها ۵.۵ میلیارد دلار است و در چند مرحله تحویل داده می شود. گرگ اندرسون، مدیر مالی ارشد این شرکت روز چهارشنبه به رویترز گفت، این شرکت هواپیمایی سری اولیه هواپیماها را در سال آینده تحویل خواهد گرفت، در حالیکه تحویل باقیمانده این جت‎ها در طول سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ برنامه‎ریزی شده است.

به گفته اندرسون، انتظار می‌رود جت‌های جدید در مقایسه با هواپیماهای ایرباس قدیمی‌تر، ظرفیت صندلی را افزایش داده و ۲۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند.

طبق گزارش‌ها، این شرکت با خرید ۳۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس ۷ و ۲۰ هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸-۲۰۰ موافقت کرده است. این قرارداد، شرکت را به بزرگترین خریدار از این نوع در ایالات متحده تبدیل می‎کند.

شیلا کاهیا اوغلو، تحلیلگر جفریز، به نقل از آژانس گفت که این شرکت «یکی از قوی‌ترین بهبودهای خطوط هوایی ایالات متحده را تجربه کرده است» و افزود که آخرین سفارش شاهدی بر اطمینان به بازگشت سفرهای تفریحی پس از همه‎گیری است «که (این سفرها) به مراتب بهتر از سفرهای شرکتی است».

اندرسون گفت: «این قرارداد و این هواپیماهای جدید مکس، توانایی رشد برای ۴۰۰ مسیر دیگر را فراهم می‎کند».

برای بوئینگ، این معامله پس از آنکه دو مشتری کلیدی آن یعنی کانتاس و چندین شرکت وابسته به ایرفرانس-KLM به ایرباس روی آوردند، بسیار ضروری است. سهام این غول هوافضا با انتشار این اخبار ۱.۳ درصد افزایش یافت، در حالی که سهام شرکت هواپیمایی الجاینت تراول حدود ۸ درصد کاهش یافت.

هواپیمای ۷۳۷ مکس پس از دو تصادف مرگبار در اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل سال ۲۰۱۹ که منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد، از پرواز به آسمان در سرتاسر جهان منع شد.

در اکتبر ۲۰۱۸ (مهر ۱۳۹۷)، پرواز ۶۱۰ لیون ایر، ۱۳ دقیقه پس از بلند شدن در دریای جاوه سقوط کرد و ۱۸۹ نفر کشته شدند. در مارس ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸)، پرواز ۳۰۲ خطوط هوایی اتیوپی، تنها ۶ دقیقه پس از بلند شدن در نزدیکی شهر بیشوفتو سقوط کرد و تمام ۱۵۷ سرنشین هواپیما کشته شدند.

پیش از این، نسخه اصلاح شده بوئینگ ۷۳۷ مکس قرار بود به آسمان بزرگترین مصرف‎کننده خود یعنی چین بازگردد. سایر کشورهای آسیا-اقیانوسیه که تا کنون بازگشت ۷۳۷ مکس را تایید کرده‎اند شامل سنگاپور، مالزی، هند، ژاپن، استرالیا و فیجی هستند.

چندین سال طول کشید تا بوئینگ با رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی و اخذ تأییدیه‌های حیاتی از تنظیم‌کننده‌های هوانوردی سراسر جهان، این هواپیمای مشکل‌دار را به آسمان بازگرداند.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل