غول‌های صنعتی جنرال الکتریک، توشیبا و دایملر در حال تکه تکه شدن

  کد خبر: 30080056654

محمود نواب مطلق

غول‎ های صنعتی جنرال الکتریک، توشیبا و دایملر برای ادامه حیات، ناچار به چند پاره تقسیم می‌شوند. سرمایه ‎گذاران نیز با بی رحمی تمام از این رخداد استقبال کردند.

جنرال الکتریک در سال ۲۰۲۴(۱۴۰۳) به یک تجهیزکننده عمده صنعت هوانوردی در ساخت موتور‌های هواپیما تبدیل خواهد شد. البته به شرط آنکه برنامه‌ای که «لارنس کالپ» مدیر این شرکت روز ۹ نوامبر(۱۸ آبان) اعلام کرد به طور کامل اجرا شود.

غول صنعت بهداشت آمریکایی شرکت جانسون اند جانسون ( تولید کننده محصولات بهداشتی، داروهای بدون نسخه، مواد دارویی و واکسن) نیز روز ۱۲ نوامبر(۲۱ آبان) اعلام کرد به دو قسمت خواهد شد، تا از زمینه‌های کاری سلامت و انرژی خارج شود و به دو حیطه متفاوت وارد شود.

همان روز شرکت ژاپنی توشیبا که از نهایت شکوفایی خود در قرن بیستم فاصله گرفته نیز وارد گود شد و خبر تقسیم خود به سه پاره را اعلام کرد.

«ساتوشی یوناکاوا » مدیر این شرکت گفت: غول توشیبا سه تکه شد. او در این خصوص می‌گوید:«پس از جلسات متعدد ما به این نتیجه رسیدیم این بهترین گزینه پیش روی ماست.»

مسئولین مالی خیلی خوب این شگرد را می‌شناسند. چند پاره شدن برای نوکردن ارزش‎ها و کم کردن مالیات‎ها؛ این راه چاره‌ای است که گاهی به فکر تحلیلگران راهبردی شرکت‌ها برای کارگشایی می‌رسد.

یعنی تقسیم شدن به چند پاره، ارزش بیشتری نسبت به یکپارچه بودن برای یک مجموعه به ارمغان می‌آورد. هنگامی که شرکت‎های بزرگ سرمایه فراوانی در اختیار دارند، بهتر است چند دست این سرمایه را در اختیار بگیرد.

سهامداران شرکت خودروسازی آلمانی دایملر نیز روز اول اکتبر(۹ مهر) به این راهبرد رسیدند. این شرکت در یک تعهد چند میلیاردی برای ورود به دوران برقی شدن خودروها نیز به سر می‌برد.

بنابراین سرمایه‎گذاران شرکت دایملر از ۱۰دسامبر آتی (۱۹ آذر) دو گزینه پیش‌روی خود خواهند داشت: یا خودروی مرسدس بنز بخرند، یا کامیون دایملر.

«اولا کالینوس» مدیر عامل این شرکت که از این پس صرفا متعهد به تولید خودرو خواهد بود و این امر را کاملا متفاوت از تولید کامیون می‌داند و در نهایت خوشحالی می‌گوید:«ستاره در آینده دوبار می‌درخشد.»

البته مشوق‌های بازار به این رویکرد چندان قوی نیست. در عمل بازار بیشتر به ایفاکنندگان نقش‌های خالص می‌اندیشد و به تازه واردهای این عرصه بیشتر از امپراطورهای قدیمی صنعت بها می‌دهد و با این رویکرد، شرکت دایملر صد میلیارد دلار قیمت دارد.

منبع: سایت challenges

خروج از نسخه موبایل