فاز دوم بندر چابهار ظرفیت پذیرش کشتی‌های بزرگ را دارد

  کد خبر: 14100063780

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی و عمیق‌ترین بندر کشور است و اسکله‌های فاز دوم این بندر می‌توانند از کشتی‌های بسیار بزرگ پشتیبانی کنند.

بهروز آقایی در گفت وگو با ایسنا افزود: در میان همه بنادر ایران، چابهار یک بندر اقیانوسی است که به همین دلیل از عمق آبخور بالایی برخوردار است. دسترسی مستقیم به اقیانوس، بندر چابهار را قادر به پشتیبانی کشتی‌هایی با تناژ بالا می‌کند.

وی بیان کرد: فاز دوم بندر چابهار، متشکل از دو اسکله ۴۵۰ متری با عمق ۱۸ متر بوده و از پسکرانه‌ای به وسعت ۴۰ هکتار برخوردار است. تاکنون بیش از ۸۰ درصد از عملیات تحکیم بستر آن انجام شده است.

به گفته آقایی، عملیات روسازی و تجهیز این دو اسکله که به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد، می‌تواند تا سال آینده به اتمام برسد.

این به آن معنی است که اگر ایران بتواند سرمایه لازم برای پیشبرد طرح توسعه بندر چابهار را فراهم کرده و فاز دوم را طبق زمان‌بندی به اتمام برساند، سال آینده صاحب بندری خواهد شد که قابلیت پشتیبانی از کشتی‌های بسیار بزرگ را دارد.

وی تاکید کرد: بندر چابهار، علاوه بر اینکه می‌تواند نقشی مهم در پشتیبانی از منطقه شرق کشور و همچنین توسعه کریدورهای ترانزیتی در ایران ایفا کند، ممکن است امید اصلی کشور برای پایداری در تجارت بین‌المللی دریایی در آینده نه چندان دور باشد، چراکه دسترسی سریع به اقیانوس و عمق بالای آبخور این بندر امکان پذیرش کشتی‌های بسیار بزرگ را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خاطرنشان کرد: با بهره برداری از ظرفیت های مهیا شده، بندر چابهار در آینده به قطب صادرات، واردات و ترانزیت با کشورهای همسایه تبدیل خواهد شد.

آقایی از رقابت نسبی دو اقتصاد بزرگ چین و هند در راستای استراتژی های شناسایی و نفوذ  بازار های جدید به عنوان یک فرصت برای بندر چابهار یاد کرد و افزود: اقدامات لازم برای تسهیل تجارت، اتصال به شبکه حمل و نقل دریایی و حضور بازیگران بزرگ حمل و نقل و راهبری بنادر شرط لازم برای استفاده از ظرفیت های بندر چابهار خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل