«فرابورس» هم اختیاری شد

  کد خبر: 16060045362

از روز گذشته اوراق اختیار خرید و فروش سهام فرابورس در بازار سهام منتشر و امکان معاملات آن فراهم شد.

قراردادهای اختیار خریدوفروش روی سهام، از نمونه‌ ابزارهای پرطرفدار مشتقات در دنیای مالی محسوب می‌شوند. این ابزارها با فراهم کردن امکان پوشش ریسک در بازار و نیز امکان کسب سود در شرایط مختلف بازار ازجمله نوع صعودی و نزولی (بازار دوطرفه) به تعمیق بازار، تقویت ثبات در بازار سهام از طریق انتقال رفتارهای هیجانی از بازار نقد به بازار مشتقات و نیز تنوع‌بخشی به ابزارهای موجود در بازار کمک می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از فرابورس ایران، فرابورس ایران از ۱۹ مرداد شاهد آغاز به کار بازاری جدید در بستر خود بود، به ‌این‌ترتیب که از تاریخ ۱۹ مرداد برای اولین‌بار اوراق اختیار خریدوفروش ذوب‌آهن اصفهان در این بازار منتشر و معاملات آن کلید خورد تا این بازار در فرابورس به‌طور رسمی کار خود را آغاز کند.

از آن تاریخ تا امروز که کمتر از یک ماه می‌گذرد فرابورس زمینه معاملات اوراق اختیار خریدوفروش حدود ۸ شرکت را در بازار فراهم کرده و همچنین قرار است از روز گذشته (سه‌شنبه ۱۶ شهریورماه) معاملات اختیار نماد سهام «فرابورس» هم در بازار آغاز شود.

همچنین طی هفته آینده نیز حدود ۵ نماد معاملات اوراق اختیار خریدوفروش را آغاز می‌کنند تا جمع شرکت‌هایی که به این بازار پیوسته‌اند طی یک ماه به ۸ نماد برسد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در راستای توسعه و عمق‌بخشی به این بازار، به‌سرعت تعداد نمادهایی که شرایط انتشار اوراق اختیار رادارند افزایش یابد تا بازار آتی سهام فرابورس بتواند ابزاری جدید و جذاب با عمق مناسب را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

معاملات این ابزار چگونه انجام می‌شود

در قراردادهای اختیار، با توجه به قیمت اعمال و زمان اعمال، این قرارداد می‌تواند باقیمت‌های متنوعی مورد معامله قرار بگیرد، وجهی که در معامله قرارداد اختیار خرید از سمت خریدار به عرضه‌کننده اوراق پرداخت می‌شود برای به دست آوردن حق خرید دارایی باقیمت اعمال مشخص است و این نرخ به‌مراتب کمتر از قیمت دارایی پایه است.

سرمایه‌گذار با خرید اوراق اختیار خرید، می‌تواند با پرداخت مبلغی اندک، در مزایای افزایش قیمت دارایی پایه سهیم باشد و هم‌زمان از افزایش قیمت اوراق اختیار خرید خود در بازار یا امکان اعمال اختیار خود در سررسید، بهره‌مند شود.

قرارداد اختیار فروش به دارنده این حق را می‌دهد که مقدار معینی از دارایی درج‌شده در قرارداد را با قیمت توافقی در دوره زمانی مشخصی بفروشد. در خالی در قرارداد اختیار خرید، سرمایه‌گذار به امید افزایش قیمت آن را می‌خرد، خریدار قرارداد اختیار فروش پیش‌بینی می‌کند که قیمت در آینده کاهش خواهد یافت.

البته با توجه به مخاطرات احتمالی موجود در بازار مشتقات ناشی از خاصیت اهرمی آن، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه حتماً بعد از آموزش‌های لازم و نیز به‌صورت محدود در این بازار به فعالیت بپردازند.

موج ورود اختیارها از هفته آینده

این گزارش حاکی است از تاریخ ۱۸ مرداد تا امروز ۱۶ شهریورماه نمادهای ذوب و آریا معاملات قراردادهای اختیار خریدوفروش را در بازار آغاز کرد و از روز گذشته اختیار معامله خریدوفروش نماد فرابورس هم آغاز می‌شود. همچنین طی هفته آینده امکان معامله قراردادهای اختیار خریدوفروش در نمادهای کگهر (شنبه ۲۰ شهریور)، زاگرس (یکشنبه ۲۱ شهریور)، شراز (۲۲ شهریور)، آریان (۲۳ شهریور) و شگویا (۲۴ شهریور) فراهم خواهد شد

خروج از نسخه موبایل