فهم علل اصلی افزایش قیمت گاز؛ راهکار جلوگیری از بحران انرژی در اروپا 

  کد خبر: 17070049031

ترجمه: سلیم حیدری

قیمت گاز طبیعی اخیرا افزایش سرسام‌آوری در اروپا داشته و اروپا را در آستانه سقوط قرار داده است. رئیس انجمن مشاغل اروپایی (AEB) در گفت‌وگو با راشاتودی تاکید کرد تنها راه برای تثبیت اوضاع این است که علل اصلی افزایش قیمت را بشناسید.

به گفته تادزیو شیلینگ، قیمت گاز چهارشنبه گذشته در TTF هلند افزایش بی‌سابقه را نشان داد و به ۱۹۳۶ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسید. این اتفاق هم در بازار اروپا و هم سیاستمداران را «عصبی» کرده است.

شیلینگ افزود البته همه پس از کاهش قیمت ناشی از وعده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مبنی بر ارسال میزان بیشتری گاز به این قاره «تسکین خاطر» زیادی نشان دادند؛ با این حال او تاکید کرد، برای جلوگیری از تکرار نوسانات قیمت، اروپا باید بر «دلایل عمیق‌تر که فراتر از اظهارات سیاسی است»، تمرکز کند.

او اضافه کرد: «از یک سو عوامل مرتبط با تقاضا وجود داشت که بر وضع موجود تأثیر گذاشت و از سوی دیگر، عوامل مرتبط با عرضه موثر بود.»

افزایش تقاضا به شدت تحت تأثیر زمستان سخت اروپا طی سال گذشته است که باعث ادامه افزایش نیاز در فصل گرم نیز شد.

شیلینگ توضیح داد: «این اتفاق در اوایل سال بر بازارها فشار آورد و دوباره پر کردن مخازن گاز را به تاخیر انداخت.» همچنین «پس از همه گیری تقاضا دوباره قوی شد.”

درباره عرضه، رئیس انجمن مشاغل اروپایی اظهار کرد که فشار جهانی به سمت مصرف سوخت‌های سبزتر باعث کاهش فزاینده منابع سوختی سنتی نیز شده است. زیرا «شما نمی توانید یک قسمت از ترکیب انرژی را تغییر دهید در حالی که بر کل آن تاثیری نگذارید.» به گفته کارشناسان، سوال اصلی این است که چگونه می توان آثار ناشی از فرآیند گذار به سمت مصرف انرژی‌های سبز را کاهش داد.

شیلینگ گفت: «بین مشتری‌ها در بازار اجماع بسیار زیادی وجود دارد که گاز طبیعی نقش فوق‌العاده‌ای به عنوان سوخت انتقالی دارد و در واقع پلی است بین منابع انرژی سنتی و منابع انرژی پایدارتر (سبزتر).»

او افزود: «ما واقعاً نیاز به همکاری داریم و اینها چالش‌های متداولی هستند. چالش تغییرات اقلیمی و چالش انتقال انرژی، چالش‌هایی جهانی‌اند.»

راه‌اندازی و آینده خط لوله نورد استریم ۲

شیلینگ درباره راه اندازی و آینده خط لوله نورد استریم ۲ روسیه که می‌تواند به اروپا در رفع کمبود گاز کمک کند، اظهار کرد که احتمال پیشرفت در اجرای پروژه را می‌بیند.

این مقام اروپایی افزود: «می‌توان گفت پیشرفت این پروژه امکان‌پذیر است. این واقعیت که بن بست‌ها برطرف شده است و ما از مسدود شدن کامل پروژه اجتناب کرده‌ایم، در واقع خبر بسیار خوبی است.» شیلینگ در مورد کسانی که هنوز با نورد استریم ۲ مخالف‌اند خط لوله را تهدیدی برای امنیت انرژی اروپا می دانند، اظهار امیدواری کرد که در نهایت عملگرایی بر آنها غلبه کند.

او درباره این خط لوله گفت:‌ «این یک پروژه کاملاً تجاری است…. امنیت انرژی اروپا چیزی است که باید در اروپا تصمیم‌گیری شود. ما همیشه بسیار شفاف بودیم که با اعمال تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های سرزمینی مخالفیم… عمل گرایی پیروز شد و نشان داد که منافع تمامی کشورها باید مورد توجه قرار گیرد.»

خط لوله نورد استریم ۲ روسیه هنوز تحویل گاز به اروپا را آغاز نکرده است؛ زیرا در انتظار صدور گواهینامه اتحادیه اروپاست که صدور آن می تواند تا سال آینده نیز طول بکشد.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل