قطعی‌های آب گرگان سال آینده هم ادامه دارد؟

  کد خبر: 17080053936

گرگان در تابستان امسال با ۴۷۰ لیتر بر ثانیه معادل یک‌سوم نیاز آبی این شهر با کمبود آب روبه‌رو بوده و این مسئله قطعی‌های چندین ساعته آب را به همراه داشته و معضل بزرگی برای مردم ایجاد کرد و مردم امیدوارند سال آینده این موضوع تکرار نشود.

به گزارش ایسنا، مردم گرگان تابستان امسال را با سختی‌های دوچندان پشت سر گذاشتند؛ از یک طرف قطعی‌های مکرر برق و از طرف دیگر قطعی‌های چند ساعته آب. با کاهش دما قطعی برق به پایان رسیده اما همچنان قطعی‌های آب هر چند کمتر از تابستان، ادامه دارد.

مردم گرگان و برخی دیگر از شهرهای استان گلستان که تابستان امسال را با سختی پشت سر می‌گذارند، این انتظار را از مسئولین دارند که با اندیشیدن تدابیر فوری نسبت به حل مشکل کم‌آبی پیش از رسیدن تابستان سال آینده اقدام کنند.

رمضانعلی سنگدوینی_ نماینده مردم گرگان و آق‌قلا به ایسنا گفت: توجه تمامی اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته اما باز هم برخی از مردم استان گلستان در فصل تابستان با معضل قطعی آب روبه‌رو بودند.

وی با بیان اینکه شهر گرگان بیشترین تنش آبی را در استان دارد، افزود: بعد از شروع به کار فعالیت وزیر جدید نیرو، در اولین فرصت جلسه‌ای با وی در خصوص مشکلات آب استان گلستان برگزار کردیم که مقرر شد دو تن از معاونین وزرا به استان سفر کنند و این کار یک ماه و نیم گذشته انجام شد.

سنگدوینی ادامه داد: در این سفر تصمیمات خوبی برای حل مشکل آب در استان گرفته شد که امیدواریم با پیگیری مسئولان به نتیجه برسد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا با بیان اینکه مردم در سال آینده تحمل بی‌آبی را ندارند، تصریح کرد: اگر اقدام جدی صورت گیرد در سال ۱۴۰۴ نیز با مشکل کمبود آب شرب در استان خواهیم بود.

بهزاد هرمزی، مدیرعامل شرکت آبفا گلستان نیز به ایسنا گفت: در استان دو میلیون و ۸۸۵ هزار مشترک آب تحت پوشش داریم که حدود یک میلیون و ۱۶۸ هزار مشترک در بخش شهری و ۹۱۹ هزار مشترک روستایی است.

وی با بیان اینکه ۷۴ روستای استان فاقد آب در استان داریم، گفت: ۳۴ شهر و ۸۲۲ روستا تحت پوشش آب شرب قرار دارند. در حال حاضر ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۶ درصد روستاهای استان تحت پوشش آب قرار دارند.

مدیرعامل آبفا گلستان با بیان اینکه برای تأمین آب شرب تقریباً ۹۶ درصد وابسته به چاه‌های زیرزمینی هستیم، گفت: از ۷۰۶ حلقه چاه که در اختیار آبرسانی قرار دارد، ۶۰۹ حلقه فعال و در دست بهره‌برداری است.

هرمزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای تأمین آب وابسته به چاه‌های زیرزمینی هستیم قطعاً در فصل تابستان با توجه به برداشت‌های بی‌رویه در حوزه‌های مختلف شاهد کاهش دبی آب چاه‌ها هستیم و این امر باعث مشکلاتی برای تأمین آب شرب خصوصاً در شهر گرگان شده است.

وی تصریح کرد: در پیک تابستان امسال، نیاز آبی در گرگان یک هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه بود اما میزان تولید آب ۱۲۸۰ بر ثانیه بود.

مدیرعامل آبفا گلستان گفت: در حال حاضر با توجه به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و همچنین خنک شدن هوا و کاهش مصرف، وضعیت منابع آب بهتر شده است. در تابستان میزان قطعی آب به طور میانگین حدود ۵ تا ۶ ساعت بوده اما این میزان الان به حدود ۴ ساعت رسیده است.

هرمزی خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف ارتفاع زیاد بین مناطق مسکونی در گرگان، این شهر به ۱۰ زون فشاری تقسیم بندی شده است. مشترکینی که در ابتدای زون قرار دارند ممکن است بیشتر از سایر مشترکان با کاهش فشار آب روبه‌رو شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان ۳۵۲ کیلومتر شبکه و ۱۸۷ کیلومتر خط انتقال در دست اجرا داریم و ۵۳ حلقه چاه نیز در دست حفر و تجهیز است.

مدیرعامل آبفا گلستان به سفر معاونین وزیر نیرو به استان نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه آب و فاضلاب پنج دستگاه تانکر آبرسانی سیار برای استان در نظر گرفته شد که سه دستگاه از آنها در مرحله خرید قرار دارد.

هرمزی ادامه داد: در این سفر حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه فوری و اضطراری با ظرفیت حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به تصویب رسید. در این راستا ۷ نقطه شناسایی و از این تعداد ۵ حلقه چاه انعقاد قرارداد شده است.

وی تصریح کرد: با وارد مدار شدن این چاه‌ها ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آبرسانی شهر گرگان اضافه می‌شود اما باز هم با کمبود آب در این شهر روبه‌رو خواهیم بود.

سیدمحسن حسینی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز به ایسنا گفت: سالانه به طور متوسط دو و نیم میلیارد مترمکعب آب در استان در اختیار داریم که اگر آن را به جمعیت دو میلیونی استان تقسیم کنیم، سهم هر گلستانی از آب در بخش شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت در طول سال ۱۲۵۰ مترمکعب بوده که کمتر از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از سال‌ها این میزان آب را نیز در اختیار نداریم، افزود: در سال آبی گذشته شاهد کاهش ۲۹ درصدی بارندگی، افزایش ۲ درجه‌ای دما، کاهش ۴۰ تا ۸۰ درصدی رواناب رودخانه‌ها و افت ۲۰ درصدی تراز آب‌های زیرزمینی در استان بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: خوشبختانه امسال از ابتدای مهرماه تاکنون وضعیت بارندگی بهتر شده و شاهد افزایش ۴۸ درصدی بارندگی، کاهش ۲ دهم درصدی دما و افزایش ۷ درصدی رواناب برخی از رودخانه‌ها بودیم. البته با توجه به اینکه آبخوان‌ها به‌تدریج جایگزین می‌شوند، کماکان شاهد ۲۰ درصدی تراز آب هستیم.

حسینی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۴ میلیون مترمکعب معادل ۱۴ درصد کل ظرفیت، آب در سدهای استان ذخیره‌سازی شده درحالی‌که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی تصریح کرد: برای تسریع در روند آبرسانی، ۶ طرح آبرسانی شهرهای بندر ترکمن، گمیشان، گرگان، آزادشهر، رامیان، کلاله و بخشی از نوار مرزی به شرکت منطقه‌ای محول شده است.

حسینی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بی‌مهری نسبت به اعتبارات در این حوزه انجام شده است، افزود: در سال ۹۶ به این طرح‌ها تنها ۱۰ میلیارد تومان، سال ۹۷، ۱۸ میلیارد تومان، سال ۹۸، ۱۱ میلیارد تومان و سال ۹۹، ۱۴ میلیارد تومان اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: حفر و تجهیز هر حلقه چاه ۵ میلیارد تومان هزینه دارد که این اعتبارات نشان می‌دهد توجهی به این موضوع در سال‌های گذشته نشده است. امسال با پیگیری‌های صورت گرفته، اعتبار این طرح‌ها به ۱۵۹ میلیارد تومان رسیده است. با این اعتبار در بندر ترکمن و گمیشان یک حلقه چاه به بهره‌برداری رسیده و یک حلقه شده دیگر تا انتهای سال، در گرگان سه حلقه چاه به بهره‌برداری رسیده و ۴ حلقه چاه دیگر نیز تا پایان سال، در آزادشهر و رامیان دو حلقه چاه به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال دو جاه دیگر، در کلاله نیز یک حلقه چاه تا پایان سال و در نوار مرزی هم ۳ حلقه چاه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی به سفر معاونین وزیر به استان اشاره کرد و گفت: در این سفر مجموعاً ۲۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی، سدسازی، شبکه‌سازی و مدیریت سیلاب به استان اختصاص یافت.

حسینی به طرح جامع آب شرب در استان اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح در افق سال ۱۴۲۵، ۱۸۰ میلیون مترمکعب برای شرب نیاز داریم که ۷۰ میلیون مترمکعب آن از محل آب‌های زیرزمینی، ۶۰ میلیون مترمکعب از محل سدها و چشمه‌ها و ۵۰ میلیون مترمکعب آن باز محل شیرین‌ سازی دیده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به آغاز مطالعات برای شیرین سازی آب، گفت: در حال حاضر مجوز شیرین سازی آب برای ۲۰۰ هزار نفر در استان گرفته شده اما در طرح جامع آب شرب استان برای ۶۰۰ هزار نفر دیده شده است.

خروج از نسخه موبایل