قیمت لیر امروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱

  کد خبر: 220601101067

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۶۰ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۷ تومان افزایش همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۶۰ تومان معامله می‌شود.

در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه ۱۵۶۰ تومان و کمترین قیمت ۱۵۶۰ تومان است.

 سقوط ارزش لیر ترکیه در یک برهه زمانی ۱۰ ساله

به نقل از تسنیم، وقتی که حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ میلادی قدرت را در دست گرفت، ترکیه به تازگی از بستر بیماری برخاسته و یک بحران اقتصادی تاریخی را تجربه کرده بود.

مدیریت اقتصادی و دیپلماسی تیم گل، اردوغان و باباجان، در مدت زمانی کوتاه به بازار ترکیه جان دوباره ای بخشید و طولی نکشید که نام ترکیه به عنوان یک اقتصاد نوظهور در حال توسعه بر سر زبان‌ها افتاد.

در یک ارزیابی کلی، ۱۰ سال نخست دوران مسئولیت حزب عدالت و توسعه، سالیان شکوفایی اقتصاد ترکیه بود. اما از اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی، رفته رفته مشکلات کوچک و بزرگ دیدار شدند.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که مشکل بزرگ اقتصاد ترکیه، درست از همان نقطه ای آغاز شد که اردوغان تصمیم گرفت، اهمیت قدرت نمایی حزبی و انجام مگاپروژه های عمرانی را بر هر موضوع دیگری ترجیح دهد.

هر ۱ دلار آمریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی تنها ۲ لیره می‌ارزید.

اما حالا و در سال ۲۰۲۲ میلادی، دلار به ۱۹ لیره نزدیک شده و صد البته این نرخ، یک نرخ آزاد واقعی نیست و با محاسبه سود متممی که دولت به همه سپرده های بانکی می‌دهد، رقم واقعی ارزش دلار در ترکیه بیش از ۲۲ لیره است. این یعنی شگرف ترین وضعیت سقوط ارزش لیره ترکیه در یک برهه زمانی ۱۰ ساله.

دولت اردوغان امیدوار است که با جذب سرمایه تجار روسی و تجار کشورهای حوزه خلیج فارس، بحران را پشت سر بگذارد، اما سرمایه گذاران بزرگ اروپایی و آمریکایی، مدتهاست از بازار ترکیه خارج شده اند و ظاهراً فعلاً خیال بازگشت ندارند.

خروج از نسخه موبایل