لوطی  کنف کنی صدا و سیما

  کد خبر: 28119916072

سیف الله یزدانی

دوران دانش آموزی یکی از سرگرمی های ما کنف کردن همکلاسی ها بود، مثلا به یکی میگفتیم: بگو دو چرخه

– دو چرخه

– سیبیل بابات می چرخه

 ها ها ها ها ها

انگار برنامه های  “بیست و سی” و “جهت اطلاع” به جای یافتن ظرایف انتقادی و بیان طنز گونه مشکلات ، کارشان به دلقک بازی و کنف کردن کشیده است ، و ملتی را که از نظر مشارکت اجتماعی سرآمد دنیای امروزند، عده ای لوده و ساده لوح و عوام قهوه خانه ای پای نقالی حساب می کنند و برخلاف نام فاخر رسانه ملی ، رسانه جناحی برای رو کم کنی حریف هستند.

یکی از این موارد مکرر ، برنامه پنج شنبه شب برنامه جهت اطلاع در مورد بورسیه هاس غیر قانون است ، که در ذیل توضیح می دهم:

۱۴مهر: نجفی سرپرست وزارت علوم از رسیدگی به پرونده ۴۵۰ بورسیه دانشجویی در دولت گذشته خبر داد و افزود: ۴۸۰ نفر از کسانی که بورسیه شده بودند از مربیان دانشگاه ها هستند و تصمیم گیری درباره پرونده آنها به هیات های امنای دانشگاه مربوطه ارجاع شده است. وی هم چنین خاطرنشان کرد: در حدود ۲۱۰۰ نفر از بورسیه های انجام شده براساس بررسی های اولیه اداره کل بورس وزارت علوم مشکلی از نظر ادامه تحصیل ندارند و تکلیف آنها روشن است.

۱۷ مهرماه : مجری “برنامه جهت اطلاع “صداو سیما بعد از شنیدن مصاحبه دکتر نجفی ، گویا برای حقانیت برکناری دکتر فرجی دانا مستمسکی یافته باشد ذوق زده شد  و میگوید : پس این همه سرو صدا و لیست های چند هزار تایی وبردن آبروی مردم برای همین ۴۵۰ نفر بود؟

یعنی صدا و سیما آنقدر آرشیو ضعیفی دارد که اخباری را که در همین چند ماه اخیربه کنار گذاشتن وزیر علوم منتهی شده است را در اختیار ندارد و یا در اختیار برنامه سازان خود نمی گذارد.

جهت اطلاع سازندگان برنامه جهت اطلاع، خبرزیر تکلیف ۲۱۰۰ نفر ازآن لیست ۳۰۰۰ نفره را روشن کرده است!

۳ شهریور:پورمحمدی وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: آنهایی که دراین پرونده با تخلف بورسیه گرفتند، می توانند ادامه تحصیل دهند اما مانند یک دانشگاه خصوصی هزینه تحصیلی را باید خود پرداخت کنند و از امتیازاتی که نصیب شان شده، مانند استخدام و تدریس، سلب شده اند.

شاید از نظر بعضی از برنامه سازان صدا و سیما این گونه رانت خواری وامتیاز گیری موضوع مهمی نباشد ، اما در بین عامه مردم که حتی تحصیلات دوره دبیرستان فرزندان شان را به خاطر هزینه مدارس دولتی – که کمترین هزینه است- منقطع میکنند ویا جگر گوشه های باهوش و لایقشان با مدرک لیسانس بیکارند و یا به شغل های پست تن داده اند، این نوع امتیازات بسیار جدی و ارزشمند است. وآینده بسیاری از فرزندان شریف مردم را تعیین میکند.

بنابراین به نظرمی رسد مکافات تامین رانتی هزینه درس خواندن از جیب بیت المال و رزورو کردن نور چشمی وار شغل آینده برای آن ۲۱۰۰ نفر ، در حد افشاو اعلان عمومی باشد.

به هر حال اگر برنامه های “بیست و سی” و “جهت اطلاع “، برنامه های طنزند که از نظر فنی و علمی جایشان بین برنامه صدردرصد جدّی اخبار و اطلاع رسانی به مردم نیست ، و اگراقدامی روشنگرانه است ، حداقل باید شان خبرنگاران ومجریان خود را حفظ کرده ،  از روش های کودکانه لوطی کنف کنی برای تصفیه حساب های جناحی استفاده نکند.

خروج از نسخه موبایل