ماجرای دپوی اقلام دارویی در گمرک

  کد خبر: 23050042153

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره اقلام دارویی و مواد اولیه‌ای که از گمرک ترخیص نشده بودند، گفت که اکنون به اندازه سه ماه رمدسیویر موجودی داریم و در عین حال با واردات بیش از دو میلیون سرم، از روزجمعه توزیع سرم را در داروخانه‌های شهری آغاز کردیم.

محمدرضا شانه‌ساز در بازدید از انبارهای گمرک در خصوص ترخیص دارو و سرم، گفت: اصلا داروهایی که مورد نیاز است، ما پای هواپیما ترخیص می‌کنیم. یعنی با حداقل اسناد، آن‌ها را صادر می‌کنیم و با هماهنگی گمرک و بانک مرکزی آن‌ها را ترخیص می‌کنیم.

کمااینکه در حال حاضر طی این دو سه روز اخیر شاهد بودیم که در زمینه سرم که مورد نیاز است، اصلا معطلی نداریم.

وی افزود: اقلامی که در انبار است، باید بررسی شوند. آنچه که من دیشب و امروز صبح بازدید کردم، بخش قابل توجهی از این اقلام تولیدکننده داخلی دارد و به لحاظ بودن تولیدکننده داخلی، ما بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن کالایی که تولید داخلی دارد وارداتش ممنوع است، مگر اینکه تامین کمی و کیفی مشکل داشته باشد.

برخی از اقلام هم مشترکند، اما گرید پزشکی نیستند و برای پزشکی قابلیت مصرف ندارند.

برخی از اقلام ثبت سفارش نشده‌اند

برخی اقلام هم ثبت سفارش نشده‌اند که آن‌ها هم اقلامی هستند که تولیدکننده داخلی دارد. به عنوان مثال دیدم که مکملی حداقل ۲۰ تولیدکننده داخلی دارد، اما وارد کرده‌اند.

معمول هم این بوده که اقلام را وارد می‌کردند و بعد برای ترخیص این اقلام فشار وارد می‌کردند.

حال ان‌شاءالله قرار شد ما لیست این اقلام را دریافت و بررسی کنیم.

شانه‌ساز ادامه داد: برخی اقلام هم هست که کارهای اداری‌اش در کمتر از یک تا دو هفته برای ترخیص انجام می‌شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که اولا ما حمایت از تولید داخلی را نباید فراموش کنیم و دوما باید سرعت عمل برای ترخیص از پای هواپیما وجود داشته باشد که داریم این اقدام را انجام می‌دهیم و سوم هم اینکه اگر واقعا دستگاه‌های نظارتی به جمع‌بندی برسند، لیستی را که دریافت می‌کنیم اگر موردی باشد که جمع‌بندی بشود که باید ترخیص شود، حتما کار ترخیصش را با سرعت انجام می‌دهیم.

واقعیت این است که ما اکنون در وضعیتی نیستیم که بتوانیم جنسی را که مورد نیاز بازار است، متوقف کنیم، بلکه حتما ترخیص می‌کنیم، آن هم در پای هواپیما.

فضاسازی درباره رمدسیویر

وی درباره اقلام کرونایی که ترخیص نشده اند، گفت: اصلا داروهایی که اینجاست، به جز تک قلمی مثل فاویپیراویر که دیشب رسیده، واقعا بقیه اقلام خیلی مرتبط با کرونا نبود.

در عین حال رمدسیویری هم که وارد شده از یک منبع غیر تایید شده وارد شده است.

این دو – سه روز خیلی درباره رمدسیویر فضاسازی شد.

در حالی که این خبر را به مردم می‌دهم که اکنون به اندازه سه ماه رمدسیویر موجودی داریم؛ هم مواد اولیه و هم داروی ساخته شده.

اینجا هم مقداری رمدسیویر وارد شده، اما منبع آن که بدون هماهنگی ما آمده تایید ما را نداشته و حتی یک ریکال هم داشته است و مشکل داشته است.

رمدسیویر را به اندازه سه ماه در کشور موجود داریم

حال داریم بررسی می‌کنیم و اگر مشکلش حاد و اصطلاحا ماژور نباشد، ترخیص را انجام می‌دهیم و اگر هم مشکل داشته باشد که باید عودت داده شده و برگردد.

شانه‎ ساز گفت: واقعیت این است که در حال حاضر ما رمدسیویر را به اندازه سه ماه در کشور موجود داریم. کمبود سرم هم به دلیل یک ناهماهنگی که ایجاد شد اتفاق افتاد.

به طوری که  یکی از تولیدکنندگان ما دچار مشکل شد و اشکالاتی پیش آمد. البته بقیه تولیدکنندگان سرم در کشور متعهد شده بودند که کمبود تولید آن تولیدکننده را جبران می‌کنند که متاسفانه نتوانستند به تعهدشان عمل کنند.

تاکنون بیش از ۲ میلیون سرم وارد کشور شد

در نتیجه ما برنامه ریزی کردیم و بلافاصله واردات انجام شد و تاکنون هم بیش از ۲ میلیون سرم وارد کشور شد که از گمرک و بانک مرکزی هم تشکر می‌کنیم و از دیروز توزیع سرم را در داروخانه‌های شهری آغاز شده است.

وی افزود: حدود یک هفته تا ۱۰ روز به دلیل اینکه بیمارستان‌ها اولویت داشت، سرم در داروخانه‌های شهری توزیع نکرده بودیم، از دیروز(جمعه) توزیع را در داروخانه ‎های شهری هم آغاز کردیم و نگرانی وجود ندارد.

تعداد داروخانه‎ هایی که توزیع کننده این اقلام هستند، افزایش یافته و در تهران بیش از ۱۰۰ داروخانه اضافه شد و در بقیه شهرستان‌ها هم به همین صورت. برنامه ما این است که ان‌شاءالله ظرف این هفته با رسیدن سرم، توزیع را معمولی و عادی کنیم.

در واقع مشکل ما و گلوگاه ما سرم بود که در حال رفع است و تا وقتی که نیاز به صورت ۱۰۰ درصدی رفع نشده، واردات سرم را ادامه می‌دهیم.

خروج از نسخه موبایل