ماده‌ای شگفت انگیز که سرشار از خاصیت است

  کد خبر: 10080052438

یکی از ارزشمندترین و گران‌ترین مواد اولیه در صنعت عطرسازی عنبر است، این ماده به فرد آرامش روانی می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب سایت “المقال” عنبر ماده‌ای است که در داخل شکم یک نهنگ به نام نهنگ عنبر یافت می‌شود. نهنگ عنبر در اقیانوس‌ها زندگی می‌کند و طول آن تقریباً بیست متر است، این مربوط به نر آن است. در مورد نهنگ عنبر ماده، اندازه آن بسیار کوچکتر از نوع نر آن است.

نهنگ عنبر به داشتن سر بسیار بزرگ مشهور است و ماده عنبر از معده آن استخراج می‌شود. این ماده به رنگ سیاه، سفید، زرد یا خاکستری است و نهنگ این ماده را در صورت عدم توانایی هضم مقادیر زیادی از غذائی که می‌خورد ترشح می‌کند، زیرا ترشح این ماده به آن کمک می‌کند تا فرآیند هضم را کامل کند. عنبر ماده‌ای است که اسید‌ها روی آن تأثیر نمی‌گذارد و اغلب در تولید عطر‌های لوکس استفاده می‌شود.

شکل و رنگ عنبر

ظاهر خارجی عنبر از نظر بافت بسیار نزدیک به مواد مومی است. گاهی رنگ‌های متعدد این ماده، به آن شکل نزدیک به سنگ مرمر رنگی می‌دهند. عنبر دارای چندین رنگ از جمله آبی و خاکستری و همچنین سفید است و انواع مشکی نیز وجود دارد.

هنگام چیدمان این رنگ‌ها از نظر کیفیت، متوجه می‌شویم که رنگ خاکستری بهترین نوع عنبر است، زیرا از کیفیت بالایی برخوردار است، پس از آن رنگ آبی و سپس رنگ زرد قرار دارد و در آخرین جایگاه رنگ مشکی آن است که بدترین نوع عنبر و کم کیفیت‌ترین محسوب می‌شود.

اجزای شیمیایی عنبر

بخش زیادی از ترکیب شیمیایی عنبر مربوط به ماده‌ای به نام آمبرین است، به گونه‌ای که نسبت این ترکیب در عنبر تقریباً ۲۵ درصد از ترکیب شیمیایی آن است. این ماده بوی مشک بسیار خوشی دارد. این ماده همچنین بوی خود را برای مدت طولانی تثبیت می‌کند؛ بنابراین، بهترین و گران‌ترین عطر‌ها از عنبر ساخته می‌شوند.

اغلب، عطر‌های گران قیمت و معروف را نمی‌توان بدون عنبر به عنوان یکی از اجزای اصلی آن‌ها تولید کرد. عنبر یکی از معدود منابع حیوانی است که از آن عطر تهیه می‌شود.

فواید عنبر چیست؟

عنبر به فرد آرامش روانی می‌بخشد و اضطراب و تنش را کاهش می‌دهد. از فلج انسان جلوگیری می‌کند. در مواردی که نمی‌خواهید غذا بخورید می‌توانید از آن به عنوان پیش غذا استفاده کنید. عنبر همچنین بدن را خوشبو کرده و بوی تازگی می‌دهد. کسانی که از درد در مهره‌های پشت رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از آن روی مهره‌ها تا زمان کاهش درد استفاده کنند.

استنشاق دود ناشی از عنبر بیماری‌های تنفسی را درمان می‌کند. همچنین سرماخوردگی را تسکین می‌دهد، سرفه را درمان می‌کند و به طور کلی به تسکین درد قفسه سینه کمک می‌کند. از عنبر می‌توان برای درمان آرتروز بدن استفاده کرد. اگر کمی عنبر با عسل مخلوط شود، می‌توان از این مخلوط برای درمان نیش ناشی از عقرب‌ها و سایر آفات استفاده کرد.

دود تولید شده توسط عنبر همچنین می‌تواند بیماری‌هایی را که بر مغز تأثیر می‌گذارد درمان کند. به دفع سموم و گاز‌های بدن کمک می‌کند. سردرد‌های میگرنی را درمان می‌کند. عنبر در فهرست ملین‌های معده قرار می‌گیرد؛ بنابراین، در موارد یبوست و به طور کلی اختلالات گوارشی بسیار مفید است.

خروج از نسخه موبایل