محمد اسلامی: امکان سرمایه‌گذاری کشورهای عضو اوراسیا در پس‌کرانه‌های بنادر جنوبی ایران

  کد خبر: 2808996776

اسلامی وزیر راه و شهرسازی خواستار استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد با استفاده از  «فرصت‌های بیشمار» موجود در کشور شد و همزمان از امکان سرمایه‌گذاری کشورهای آسیای میانه و عضو اوراسیا در پس‌کرانه‌های بنادر جنوبی واقع در  دریای عمان و خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبر مناطق آزاد ایران (فرینا)، محمد اسلامی ‌در همایش بین‌المللی «اتحادیه اوراسیا و نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای» در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: عضویت در اتحادیه‌ای با موقعیت ژئو استراتژیک بسیار مهم بازار مصرف ۱۸۰ میلیونی و غنی از منابع طبیعی علاوه بر مزایایی نظیر استفاده از تعرفه‌های ترجیحی ، کاهش استفاده از دلار و افزایش سهم ارز ملی در پرداخت‌های تجاری، تنوع‌بخشی به صادرات کشورمان و استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه به عنوان درگاهی برای تامین نیازهای اساسی در دوره تحریم‌های ظالمانه، امکان سرمایه گذاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف تولیدی و ایجاد بازار مشترک را فراهم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا علاوه بر دستاوردهای  اقتصادی ، سیاسی، تضمینی برای استقرار صلح و امنیت در منطقه قلمداد می‌شود.

اسلامی ‌تصریح کرد: در صورت رفع نشدن نواقصی نظیر فقدان ساختار واحد در حوزه مدیریت تجارت خارجی در کشورمان، نبود تولیدات با کیفیت و رقابتی، فقدان سیستم توزیع نامناسب بازار و مستقر نشدن بازار به صورت حرفه‌ای یا بحران شرکت‌های بزرگ شاهد از بین رفتن تعادل در صادرات و واردات همسنگ در منطقه خواهیم بود.

وزیر راه تاکید کرد: ضرورت دارد با استفاده از فرصت موافقتنامه تجارت آزاد برنامه‌های مطلوبی پایه‌ریزی شود و در راستای ایجاد قدرت تجارت و لجستیک برنامه‌ریزی‌های منسجمی‌را به انجام برسانیم .

وی افزود: باید با برخورداری از قدرت لجستیک بتوانیم همواره با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد، هم به صورت هدفمند در تدارکات صادراتی و هم در بحث ترانزیت، با فرصت‌های بیشمار موجود در کشور را در دستور کار قرار دهیم.

اسلامی‌ گفت:  با ایجاد برندهای تجاری معتبر و قدرت لجستیک می‌توانیم  سهم خودمان را در منطقه به ویژه با استفاده از مزیت‌‌های مناطق آزاد روزافزون افزایش دهیم .

اسلامی ‌تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی با مزیت‌هایی چون قرار داشتن در کنار دریای خزر و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب ، با توجه به تعاملات فی مابین بنادر دریای خزر و از همه مهمتر الحاق راه آهن جمهوری اسلامی‌ایران در اتحادیه راه‌آهن کشورهای CIS و همچنین تعاملات پنج جانبه راه‌آهن‌ها با همدیگر و مبادلات بندری این فرصت را به وجود آورده است که ما بتوانیم حجم  ترانزیتی  در منطقه خزر و ارزش ترانزیتی کشور را از ۱۰ میلیون تن سریعا به  حداقل ۵۰ میلیون تن ترانزیت در این منطقه افزایش بدهیم .

وی با اشاره به الزامات وزارت راه در این زمینه افزود: برای این هدف‌گذاری اقداماتی از قبیل توسعه زیرساخت‌ها به خصوص در بحث ریلی  در حال انجام داریم .

اسلامی‌ تصریح کرد: اتصال چابهار به شبکه‌های ریلی ، پیشبرد اتصال راه‌آهن قزوین- رشت –بنادر انزلی- آستارا  جزو اولویت است.

وزیر راه اظهار کرد: اتصال راه آهن جمهوری اسلامی‌ایران به کشور افغانستان که ان‌شاءالله در ماه آینده با حضور روسای جمهور دو کشور بهره برداری خواهیم کرد نیز به افزایش ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی ما کمک می‌کند .

وی با اشاره به ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری و هدف‌گذاری ۳۰۰ میلیون تنی گفت: با تعاملات ایجادشده  با کشورهای آسیای میانه و عضو اوراسیا آنها می‌توانند با سرمایه گذاری در پس‌کرانه‌های بنادر جنوبی ما  از فرصت حضور در بنادر جنوبی ما در دریای عمان و خلیج فارس بهره‌مند شوند .

به گفته اسلامی، در این صورت ما می‌توانیم  ظرفیت تبادلات تجاری و ترانزیتی مان را با در اختیار گذاشتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کشورهای محصور در خشکی در آسیای میانه فراهم کنیم و از این طریق شاهد گسترش تبادلات تجاری و ترانزیت باشیم.

وزیر راه ادامه داد: برای تسهیل کار جابه‌جایی کالا برای  بازرگانان در منطقه اوراسیا و ماورای قفقاز همین ماه حرکت کشتی‌های رو-‌رو آغاز شده است.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی‌ایران با تصویب و ابلاغ موافقتنامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اروپا آسیا گام اولیه و اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه‌های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته و پیوستن به این تشکل اقتصادی منطقه‌ای فرصت بی نظیری را برای کشور به وجود آورده است.

اسلامی ‌افزود: آسیای مرکزی و قفقاز و عمده کشورهای عضو اوراسیا به مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیایی سیاسی برای جمهوری اسلامی‌ایران از اهمیت ژئوپولتیکی برخوردار است .

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد در این فضای دوستانه تخصصی راهکارهای عملیاتی در جهت شتاب دهی به توسعه این منطقه و بهبود ارتباطات اقتصادی کشورمان با سایر اقتصادها در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه شود .

خروج از نسخه موبایل