محکومیت پیمان «چین و روسیه» در مورد جنگ اوکراین به وسیله اتحادیه اروپا

  کد خبر: 23020181951

ژاپن و اتحادیه اروپا برای مقابله با اقدامات چین و روسیه در قبال همسایگانشان اقداماتی با نظامی چند جانبه انجام می‌دهند.

به ویژه اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را می‌کند تا یک منطقه بحران تجاری جدید به وجود نیاید.

این درحالیست که اتحادیه اروپا باید بحران ناشی از جنگ اوکراین در منطقه خود را نیز مدیریت کند.

همزمان جوبایدن نیز در واشنگتن کشورهای عضو(آسه آن)  اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی را به منظور ایجاد ائتلافهای جدید گردهم آورده‌است.

غربی‌ها پیوندهای خود در آسیا را مستحکم می‌کنند. درحالیکه جنگ میان اوکراین و روسیه نقشه ژئوپلیتیک جهان را دگرگون کرده، اروپا و آمریکا نگران ایجاد یک منطقه بحران دیگر با سیاستهای چین در قبال تایوان هستند.

بنابراین دستورالعمل‌های شروع یک بازی جدید دیپلماتیک با پکن درحال شکل گیریست.

مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا در ملاقات‌های روزپنجشنبه ۱۲مه (۲۲اردیبهشت) خود در توکیو؛ روسیه را «به عنوان تهدیدی مستقیم برای نظم جهانی» مطرح کردند.

در زمانیکه روسیه و چین درمورد «جنگ وحشیانه» اوکراین مواضع نزدیک به‌هم دارند اتحادیه اروپا از پکن خواست تا از « نظام چند جانبه» حمایت کند.

«اورسولافوندِرلِیِر» رئیس کمیسیون اروپا به همراه «شارل میشل» رئیس‌شورای اروپا درملاقات با نخست وزیر ژاپن به «پیمان نگران کننده چین و روسیه» نیز اشاره کردند.

اتحادیه اروپا براین باوراست: همانطورکه روسیه در قلمرو اتحادجماهیر شوروی سابق چشم‌داشت‌هایی دارد، چین نیز در منطقه دریای‌چین، سیاست‌های توسعه طلبانه‌ای را دنبال می‌کند.

«اورسولافوندِرلِیِر» رئیس کمیسیون اروپادر این خصوص می‌گوید:«مناطق هند و اقیانوس آرام مناطق پر رونقی محسوب می‌شوند. به همین سبب همواره شاهد تنش‌های فراوانی نیز هستند.

موقعیت شرق و جنوب دریای چین و تهدید قابل ملاحظه کره‌شمالی را در نظر بگیرید. اتحادیه اروپا در نظر دارد نقشی فعال‌تر در این منطقه ایفاکند.

ما معتقدیم باید به مسئولیت‌های خود در قبال این منطقه حساس و نقش آفرین برای موفقیت‌هایمان عمل کنیم.»

این دو مسئول اتحادیه اروپا به منظور برگزاری مذاکرات سالانه میان ژاپن و این اتحادیه در توکیو حضور یافته‌اند. حمله روسیه به اوکراین صرفا مربوط به اروپا نمی‌شود بلکه هسته اصلی نظم بین المللی از جمله آسیا را هدف قرارداده است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز در این خصوص معتقد است: «همکاری‌های اتحادیه‌اروپا با اوکراین اساسی است. اما ما به همکاری‌های خود در منطقه هند و اقیانوس آرام نیز اهمیت می‌دهیم.

ما همچنین باید به قدرت فزاینده و روزافزون چین در این منطقه حساس باشیم. ما براین باوریم که چین باید از نظام چندجانبه حمایت کند. نظامی که طی سالیان اخیر از منافع آن همواره بهره‌مند شده‌است.»

خانم «فوندِرلِیِر» نیز تقویت همکاری‌های اروپا و ژاپن به ویژه در حوزه دیجیتال ضروری دانست.

وی همچنین بر تقویت زنجیره تأمین مواد اولیه از ژاپن در موقعیت کنونی با افت شدید و روز‌افزون این زنجیره از چین تأکید کرد.

در این مورد او می‌گوید: «حفاظت از این زنجیره برای ما اساسیست. چراکه مواردی مانند نیمه‌هادیها هستند که تأمین آنها برای اقتصاد و زندگی روزمره ما اهمیت به سزایی دارند.

از اینرو ما باید درپی تأمین‌کنندگان قابل اطمینانی در این زمینه باشیم که بتوانیم روی آنها حساب کنیم.»

ژاپن و اتحادیه اروپا قبلا درسال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) طی موافقتنامه مبادلات آزاد تجاری «ژِفتا»  پیوندهای اقتصادی میان خود را تقویت کرده‌بودند. جوبایدن نیز از سوی دیگر در واشنگتن  روز پنجشنبه ۱۲ مه (۲۲اردیبهشت) پذیرای رهبران کشورهای آسه آن، اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

هدف این گردهمایی نشان‌دادن تعهدات آشکار ایالات متحده آمریکا در منطقه ایست که سیاستهای توسعه طلبانه چین در آن روزافزون است. آمریکا از مسیر بازنگری در سیاستهای تجاری خود در این منطقه به فکر ایفای نقش خود در آنجاست.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل