مدیرعامل فرابورس: دولت از ابتدای مهر اوراقی نفروخته است

  کد خبر: 04080051271

به گفته مدیرعامل فرابورس، دولت از ابتدای مهر تاکنون هیچ‌گونه اوراقی را نفروخته است و صرفاً این آمار عملیات بازار باز است.

به گزارش بازار، امیر هامونی در این باره گفت: بازار سرمایه طی این مدت شاهد نوساناتی بوده است؛ افرادی که بهمن ۹۹ در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کردند تا الآن بازدهی خوبی را می‌توانستند، کسب کنند حتی تا این جا که شاخص فرابورس ایران پیک تاریخی خودش را لمس کرد و این خبر خوبی برای عموم سرمایه‌گذاران است.

او ادامه داد: به لحاظ متغیرهای بنیادی بازار، فروش شرکت‌ها در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ در مقایسه با شش‌ماهه ابتدایی سال ۹۹ رشد ۸۲درصدی را داشته است و سود خالص شرکت‌ها در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ افزایش ۷۲ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرد که نشان‌دهنده این است که رفتاری که در بازار شاهد آن هستیم؛ رفتار ناشی از هیجان است.

هامونی خاطرنشان کرد: یک شبهه‌ای که در این روزها ایجاد شده است؛ موضوع فروش صکوک به ویژه از سمت دولت است که این تحلیل اشتباه است.

او تصریح کرد: دولت از ابتدای مهر تا الآن هیچ‌گونه اوراقی را نفروخته است و صرفاً این آمار نشان می‌دهد که آمار عملیات بازار باز است که یک مفهوم جدیدی است که سال گذشته به بازار ارائه شد و بانک مرکزی با بانک‌ها در تابلوی فرابورس خرید و فروش اوراق را انجام می‌دهند و در نرخ‌های سیاستی که بانک مرکزی دارد سعی در کنترل نرخ آن در بازار ثانویه دارد؛ بانک مرکزی طرف حساب دولت در بازار اولیه نشده است.

مدیر فرابورس گفت: در بازار اولیه صرفاً دولت فروشنده است و بانک‌ها و صندوق‌ها خریداری می‌کنند و صرفاً معاملات ثانویه که بین بانک‌ها و بانک مرکزی و صندوق‌ها انجام می‌شود که آمار دوشنبه ۳۷هزار میلیارد تومان معامله بود که ۳۰هزار میلیارد تومان آن مربوط به آمار بانک مرکزی بود و مابقی را بانک‌ها انجام داده‌اند؛ بنابراین تحلیل‌هایی که در بازار مطرح می‌شود ناصحیح است و از سرمایه‌گذاران و مردم خواهش می‌کنم به آمار جزئی‌تر که در سایت مدیریت فناوری بورس و سایت فرابورس، روزانه مراجعه کنند و آمار دقیق فروش اوراق دولت را بررسی کنند.

هامونی افزود: نرخ در بازار هم آن چنان تحت تأثیر قرار نگرفته است که با فروش اوراق؛ نرخ جابه‌جا شده باشد، اما نرخ بازده اوراق با درآمد ثابت حدود ۲۲درصد است.

او گفت: به لحاظ تحلیل‌های بنیادی که در بازار ازجمله فروش، سود شرکت‌ها، شاخص‌های عملکردی و متغیرهای کلان کالایی  افزایشی بوده است که در تحلیل‌های بنیادی نقش مهمی دارد.

هامونی درباره بازارگردان‌ها هم افزود: یک دستورالعمل جدید بازارگردانی مصوب سازمان شد که در نوع خود به نقدشوندگی کمک می‌کند و دست بازارگردان و فعالان بازار در این دستورالعمل بازتر است که به کشف قیمت و نقدشوندگی بهتر کمک کند.

او خاطرنشان کرد: تحلیلگران، صکوک و فروش اوراق از سوی دولت را از عملیات بازار باز در بازار سرمایه جدا کنند و این تحلیل مهمی است.

خروج از نسخه موبایل