مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران: مخازن سدهای تهران وضعیت خوبی ندارند

  کد خبر: 20070049559

مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: مخازن سدهای تهران وضعیت خوبی ندارند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا بختیاری در پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان میهمان در صحبت‌های خود آماری از وضعیت آبی استان تهران مطرح کرد و گفت: بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب بیش از میزان مجاز از منابع آب زیرزمینی تهران برداشت می‌کنیم.‌

سال آبی گذشته بدترین سال در ۵۰ سال اخیر بود و در تهران ۳۷ درصد کاهش بارندگی و ۳۰۰ میلیون مترمکعب کمبود در مخازن داشتیم.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری نیز تنها ۴میلی‌متر بارندگی داشتیم و در حال حاضر مخازن شهر تهران ۴۵۲ میلیون مترمکعب آب دارد که در سال گذشته این رقم ۷۵۱ میلیون مترمکعب بوده و ۳۰۰ میلیون کسری مخازن را داریم. مخازن سدهای تهران وضعیت خوبی ندارند.

وی ادامه داد: به رقم کاهش نزولات و افزایش دما اما برای اولین بار در تاریخ آب شهر تهران به دلیل فرهنگ‌سازی شاهد کاهش ۳ دهم درصدی مصرف آب شرب شهروندان تهرانی. بودیم که بی‌سابقه است چرا که هر ساله این رقم افزایش می‌یافت.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۹۰ میلیون متر مکعب مصرف آب سال جاری بوده که در سال گذشته این رقم ۶۹۲ میلیون مترمکعب بوده است. امسال حتی یک ساعت هم قطعی آب ناشی از نبود آب نداشتیم و به رقم افزایش دما با کوچکترین مشکلی در زمینه کم آبی روبرو نشدیم.

بختیاری تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها را به گونه‌ای پیش می بریم که تا پایان سال تهران با مشکل کمبود آب روبرو نشود.

بختیاری به وضعیت مخازن سدهای تامین کننده آب شرب شهر تهران اشاره کرد و افزود: ۴۵۲ میلیون متر مکعب حجم این سدهاست که سال گذشته در چنین روزی حجم آنها به ۷۵۱ میلیون متر مکعب می رسید.

امسال به دلیل کاهش بارندگی ها، با وجود افزایش چند درجه حرارت دما و شیوع کرونا، برای نخستبن بار در تاریخ مصرف آب شهر تهران، به دلیل فرهنگسازی و کارهای خوب شرکت آبفا نه فقط افزایش مصرف را نداشتیم که شاهد کاهش ۰.۳ درصدی مصرف آب بودیم که این رویداد بی سابقه است در حالی که هر ساله با توجه به رشد جمعیت این استان،  ۲.۵ درصد افزایش مصرف ثبت می شد.

وی افزود: امسال در شهر تهران با وجود همه مشکلات، افزایش دمای حدود سه درجه ای، حتی یک ساعت قطعی آب به دلیل کمبود آب ثبت نشد؛ در تلاش هستیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که شهروندان در مصرف آب شرب دچار مشکل نشوند.

میزان مصرف آب شرب در شهر تهران سالانه به حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب می رسد که توسط ۵۴۰ حلقه چاه در شهر تهران و مابقی از سدها تامین می شود.

وی ادامه داد: در شرایط معمولی ۷۰ درصد آب شرب شهر تهران از منابع آب زیر زمینی و ۳۰ درصد از آب های سطحی تامین می شود که این میزان مصرف از منابع آب سطحی متناسب با بارندگی ها متغیر است.

اکنون وضعیت منابع آب زیر زمینی استان تهران با ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی سالانه در شرایط مناسبی قرار ندارد و این موضوع به خصوص در جنوب تهران و به ویژه دشت ورامین که از مناطق ممنوعه و بحرانی کشور است، وضعیت حادتری دارد.

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد کرد: در سال ۸۹ ما حدود ۱۰ سانتی متر فرونشست را داشتیم که این رقم در سال ۹۷ از ۵ سانتی متر تا ۳۰ سانتی متر فرونشست ثبت شد که این نشان می دهد که وضعیت منابع زیر زمینی تهران و البرز بسیار نامناسب است و با توجه به بارگزاری بالای جمعیت باید فکری عاجل برای مدیریت منابع آبی انجام داد.

وی ادامه داد: شهروندان تهرانی حدود ۱۷ درصد آب کشور را مصرف می کنند که رقمی در حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است و این رقم برای کشور به ۶ میلیارد متر مکعب می رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص آخرین وضعیت تصفیه خانه هفتم پایتخت نیز گفت: طی سال های اخیر، کار بزرگی که در تهران به ویژه مناطق جنوبی انجام شد، احداث تصفیه خانه هفتم بود که در پاسخ به پرسش و توقع همیشگی شهروندان مبنی بر چرایی استفاده مناطق برخوردار از منابع آبهای سطحی و جنوبی از منابع زیر زمینی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه مدول اول تصفیه خانه هفتم در سال ۹۴ و مدول دوم در سال ۹۸ به بهره برداری رسید، افزود: با این اقدام، برای اولین بار آب سطحی تهران به مناطق جنوبی شهر تهران که حدود ۲ میلیون نفر در آن ساکن هستند، منتقل و موجب شد که کیفیت منابع آب آشامیدنی پایتخت افزایش و آبهای سطحی به مناطق جنوبی انتقال یابد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه توزیع آب مناطق جنوب تهران و همه آن جایگزین منابع آب زیر زمینی می شود.

بختیاری در خصوص آخرین وضعیت رینگ پیرامونی آبرسانی شهر تهران گفت: تاکنون نزدیک به حدود ۶۵ درصد این طرح اجرا شده است. تاکنون این رینگ در مناطق بحرانی و مشکل دار پایتخت اجرا شده است. باقی اجرای طرح اغلب در مناطق شمالی باقی مانده که عملیات اجرایی آن هم در دست قرارگاه خاتم الانبیاست که با جدیت  کار را ادامه می دهد و با اجرای آن جانمایی مخازن، انتقال ثقلی منابع وتعادل بخشی کیفی به آب آشامیدنی تهران تامین می شود.

وی به طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران اشاره و افزود: در پایتخت حدود ۹ هزار کیلومتر خط لوله و آبرسانی داریم که ۴۰ درصد آنها عمر بالای ۵۰ سال دارند و فرسوده محسوب می شوند و بسیاری از هدر رفتی که رخ می دهد مربوط به همین بخش است و در صورت وقوع زلزله این بخش از شبکه آبرسانی از دست خواهد رفت.

خروج از نسخه موبایل