مسافر شمال ندیدی که گردشگری یادت بره(طنز)

  کد خبر: 10100063153

راضیه حسینی

«درآمد ارزی حوزه گردشگری ترکیه از یک استان ۲ برابر درآمد نفتی ایران است. گرچه ترکیه براساس شاخص‌های رقابتی در صنعت توریسم در رتبه ۴۳ قرار دارد، اما یکی از ۱۰ کشور برتر توریستی جهان است و در سال ۲۰۱۸ رتبه ششم برترین کشور‌های گردشگرپذیر را از آن خود کرد.»

ما هم می‌توانستیم به این رکورد برسیم فقط از نوع ریالی‌اش. البته نه از یک استان، بلکه از یک منطقه کشور به نام «شمال».

در واقع اگر این تعداد مسافر که تحت هر شرایطی، سر خودروهای خود را کج می‌کنند و به سمت شمال سرازیر می‌شوند، دلاری پول خرج می‌کردند، دو برابر که هیچ، حداقل هفت، هشت برابر درآمد نفتی و غیرنفتی ایران پول به دست می‌آمد.

اما مشکل دو چیز است. اول این‌که مسافر شمال دلارش کجا بود؟ اصلا اگر دلار داشت شمال نمی‌آمد و در اولین فرصت می‌رفت همان ترکیه. دوم این‌که بعضی از مسافرهای شمال همان ریال را هم زورشان می‌آید خرج کنند.

همان اول، از نمک و چای و نان، تا تابه و قابلمه و گازپیک‌نیکی بار ماشین می‌کنند و می‌آیند.

حتی مورد داشته‌ایم با یک منبع آب روی سقف ماشین حرکت کرده‌اند که مبادا مجبور شوند کنار یک دست‌شویی پولی نگه‌دارند و پول خرج کنند.

 این بزرگواران یک هفته در انواع مناطق تفریحی و گردشگری شمال چادر می‌زنند، انواع زباله‌های تر، خشک و کودهای انسانی را در دامان طبیعت می‌گذارند، از همه امکانات رایگان استفاده کامل را می‌برند و بعد بدون این‌که جز پول بنزین و عوارضی چیز دیگری خرج کنند، به شهرخودشان برمی‌گردند.

چنین مسافرانی همان‌هایی هستند که اگر بخواهند ترکیه بروند هم این قابلیت را دارند  که کل صنعت گردشگری آن‌جا را با مشکل مواجه کنند.

 سرآخر مسئولان ترکیه با یک شکاف بزرگ در جذب توریست و درآمد حاصل از آن مواجه می‌شوند و هرجور حساب می‌کنند متوجه نمی‌شوند این توریست‌ها چطور خرج کرده‌اند که یک دلار هم از دست‌شان نچکیده و هیچ سودی برای  کشورشان نداشته‌اند.

احتمالاً کلی اقتصاددان از کشورهای پیشرفته می‌آورند. همه‌‎شان صبح و شب کلی آمار و ارقام را بالا و پایین می‌کنند ولی به نتیجه‌ای نمی‌رسند.

لازم به این کارها نیست. از ما بپرسید به راحتی مشکل‌تان را برطرف می‌کنیم. به گیرنده‌های خودتان دست نزنید، مشکل از فرستنده‌های طرف ماست.   ‌‌

خروج از نسخه موبایل