مشکلی برای تامین مرکبات شب عید نداریم

  کد خبر: 25100065257

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با پیش بینی تولید حدود ۴ میلیون و ۲۴۰ هزار تن پرتقال و نارنگی مشکلی برای تامین مرکبات شب عید نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان –  جلیلی مقدم گفت: برآورد می شود امسال حدود ۳.۴ میلیون تن پرتقال و نزدیک به ۸۴۰ هزار تن نارنگی در کشور تولید شود.

به گفته او، برای توزیع میوه شب عید، اقدامات لازم توسط بخش بازرگانی و تعاون روستایی در دست اقدام هست.

مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد که از ۳.۴ میلیون تن پرتقال، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن گروه ناول ها از باغات مازندران و نزدیک به ۵۵۰ هزار تن رقم والنسیا است.

او، میزان تولید پرتقال در استان مازندران را حدود ۲.۱ میلیون تن پیش بینی کرد.

بنابر اذعان مسئولان رقم پرتقال والنسیا اغلب در استان های فارس، جنوب کرمان، هرمزگان تولید می شود.

از مجموع ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت مرکبات، ۱۷۸ هزار هکتار مربوط به باغات پرتقال و ۴۴ هزار هکتار باغات نارنگی است. آمارها نشان می دهد که استان های مازندران ۵۰ درصد، جنوب کرمان و فارس هر کدام نزدیک به ۱۲ درصد، گیلان و مازندران هر کدام ۷ تا ۸ درصد سطح باغات پرتقال کشور را به خود اختصاص داده اند.

دست اندرکاران بخش کشاورزی و باغداران گرانی چندبرابری قیمت نهاده های تولید و تورم را علت اصلی نوسانات بازار می دانند و معتقدند که با وجود افزایش هزینه ها نمی توان انتظار ثبات بازار را داشت، هر چند نقش واسطه ها و دلالی را نمی توان نادیده گرفت.

خروج از نسخه موبایل