معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران خارجی بیت کوین در السالودر

  کد خبر: 20060045762

ترجمه: محمود نواب مطلق

سرمایه‌گذارن خارجی در السالوادر از مالیات بر منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در بیت کوین معاف می‌شوند. السالوادر تصمیم دارد سود حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی در بیت کوین را که دیگر به صورت یک ارز قانونی در این کشور آمریکای مرکزی درآمده است، از مالیات معاف کند. اگزاویه آرگه‌تا، مشاور حقوقی ریاست‌جمهوری السالوادر، به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی اگر دارایی کسی به صورت بیت کوین باشد و از آن سود ببرد هیچ نوع مالیاتی بر این سود وضع نمی‌شود. نه بر افزایش سرمایه و نه بردرآمد حاصل از این سرمایه‌گذاری. این امتیازی است که بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.»

 قانونی شدن بیت‌کوین در السالوادر از ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) در کنار دلار که از بیست سال پیش جای پول ملی این کشور، کولون، را گرفت نگرانی‌هایی در خصوص فراهم شدن زمینه برای پولشویی به وجود آورده است. اگزاویه آرگه‌تا ضمن دادن اطمینان خاطر در این مورد گفت: «روش‌های متناسب ردیابی تبادلات در استفاده از شیووُ، ارزمجازی قانونی السالوادر  به صورت  بیت‌کوین پیش‌بینی شده است که مخاطره پولشویی را از بین می‌برد.» به گفته او، این ارزمجازی به نام «شیووُ واله » صرفا مورد استفاده شهروندان السالوادری مقیم داخل یا خارج از کشور قرار خواهد گرفت .نکته مهم در این است که بتوان این ارز را در معاملات ردیابی کرد که از کجا می‌آید، به کجا می‌رود و صرف چه کاری می‌شود. این روش پیش‌بینی شده است.»

مشاور حقوقی ریاست‌جمهوری السالوادر، همچنین افزود: «در مورد دلار نیز چنین دستورالعمل‌هایی برای بخش خصوصی وجود دارد. ما در مبارزه با پولشویی یک سری دستوارالعمل‌های بین‌المللی را اجرا می‌کنیم. در این حال به محض اینکه ارزش بیت‌کوین کاهش یابد تبادلات با آن را به منظور جلوگیری از آثار سوء  نوسانات ارز مجازی متوقف می‌کنیم. در خصوص ذخایر ارزی نیز بانک مرکزی السالوادر راهبردهایی برای مقابله با ضررهای احتمالی اتخاذ کرده است.»

ارز مجازی در حالی در السالوادر قانونی شده است که بارگذاری آن با مشکلاتی همراه بوده و ارزش بیت‌کوین نیز تا ۱۷ درصد افت کرده است. از نظر نایب بوکه له، رئیس‌جمهوری السالوادر و دولتش تبادلات با اتباع السالوادر خارج از کشور به ویژه ایالات متحده آمریکا با بیت‌کوین منجر به صرفه‌جویی ۴۰۰ هزار دلاری خواهد شد. این مبادلات ۲۲ درصد تولید ناخالص ملی السالوادر را تشکیل می‌دهد.

منبع‌: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل