ممنوعیت ورود داروی بدون مجوز را از متولی آن پیگیری کنید، نه گمرک!

  کد خبر: 06060043813

به دنبال اعلام سازمان غذا و دارو مبنی بر ممنوعیت ورود هر گونه داروی وارداتی فاقد ثبت سفارش و مجوز این سازمان به کلیه گمرکات، گمرک ایران اعلام کرد که بررسی ورود کالاهای دارای ثبت سفارش و مجوز سازمان غذا و دارو قبل از اظهار به گمرک برای آن میسر نیست و اگر چنین موضوعی مد نظر است باید آن را از طریق سازمان های متولی پیگیری کند.

به گزارش ایسنا، از چندی پیش و به دنبال طرح موضوع دپوی داروهای وارداتی در گمرک، سازمان غذا و دارو در رابطه با بخشی که مجوز وزارت بهداشت را نداشته و فاقد ثبت سفارش است معترض شده و اعلام کرد که بارها از گمرک خواسته تا مانع ورود این گونه اقلام به گمرک و انبارها شود.

سازمان غذا و دارو: ورود داروی بدون مجوز به گمرک ممنوع

در همین رابطه، پایان هفته گذشته بود که محمدی-مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو- طی مکاتبه ای با ارونقی -معاون فنی گمرک ایران- اعلام کرد که با توجه به بررسی های صورت گرفته ورود هر گونه داروی وارداتی فاقد ثبت سفارش و مجوز این سازمان به کلیه گمرکات کشور ممنوع است.

این اعلام ممنوعیت در حالی صورت گرفته بود که در رویه فعلی تجارت خارجی، ورود کالای بدون ثبت سفارش و یا مجوز به انبارها و گمرک ممنوع نیست و بخشی از اقلام بعد از ورود و در جریان فرآیند ترخیص نسبت به دریافت مجوزهای لازم اقدام می شود.

اما بعد از این مکاتبه امروز (ششم شهریور ماه)،معاون فنی گمرک به مکاتبه سازمان غذا و دارو پاسخ داده و طی آن در چهار محور موضوع را مورد توجه قرار داده اند.

کالا را سازمان بنادر و شرکت انبارهای عمومی تحویل می‌گیرد نه گمرک

اول اینکه اعلام شده کالاهای وارده به قلمرو گمرکی قبل از اظهار، به مراجع تحویل گیرنده شامل شرکت انبارهای عمومی یا سازمان بنادر و دریانوردی تحویل می شود نه گمرک.

مسئولیت گمرک از زمان اظهار آغاز می‌شود نه قبل از آن

موضوع دیگر اینکه طبق مواد ۳۸ و ۳۹ قانون امور گمرکی صرفا خروج کالا از اماکن گمرکی مستلزم انجام تشریفات گمرکی است و مسئولیت گمرک از لحظه اظهار کالا آغاز می شود و این سازمان اشرافی به کالا قبل یا بعد از اظهار و انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا ندارند.

در مناطق ویژه هم ربطی به گمرک ندارد

سومین نکته مطرح شده این است که تخلیه و تحویل کالا به مراجع تحویل گیرنده در مناطق ویژه و آزاد تابع مقررات مربوط به این مناطق است که این امر نیز ارتباطی به گمرک ندارد.

در ترانزیت زمینی، اغلب مجوزها در گمرک مقصد اخذ می‌شود

چهارمین مورد نیز اینگونه عنوان شده که برای کالاهای ترانزیتی در مرزهای زمینی صرفا ثبت سفارش و مجوز قرنطینه نباتی یا دامی اخذ می شود و سایر مجوزهای قانونی در گمرک مقصد بررسی و مطالبه می شود.

اگر مدنظر است که بدون مجوز دارو وارد انبار نشود از دستگاه مربوطه پیگیری کنید

در این مکاتبه معاون فنی گمرک اعلام کرده که بررسی ورود کالاهای دارای ثبت سفارش و مجوز سازمان غذا و دارو قبل از اظهار به گمرک برای این سازمان میسر نبوده و پس از اظهار کالا و در حین انجام تشریفات گمرکی مجوزهای قانونی ترخیص اخذ می شود. با این وجود چنانچه همچنان مد نظر است که کالاهای سلامت محور بدون ثبت سفارش یا مجوز ورود سازمان غذا و دارو وارد کشور نشود دستور فرمایید مراتب از طریق سازمان های متولی این امر پیگیری شود.

خروج از نسخه موبایل