منوچهر منطقی افشا کرد: به کارگیری قطعات دست دوم در خودروهای ایران‌خودرو

  کد خبر: 03129916559

منوچهر منطقی عنوان کرد که تولید به معنی آن است که شما ۵۱درصد ارزش افزوده و فناوری‌های کلیدی را در داخل کشور داشته باشید، اگر نداشته باشیم اسمش تولید نیست، سرهم‌بندی است.

منوچهر منطقی در گفت‌وگوی تصویری با خبرگزاری تسنیم با تاکید به اینکه تحریم باعث شده که تولید کاهش پیدا کند اما چرا این اتفاق افتاد؟  گفت: معمولاً آن کسانی که درسطح سیاستگذاری صنعت خودرو هستند به خودروساز تأکید می‌کنند در روند تولید اگر بخشی از قطعات وارداتی است باید تمرکز در تولید قطعات حساس داشته باشید تا اگر طرف خارجی تمایلی به ارائه قطعات نداشت خودتان توانمندی لازم را در تولید قطعات مورد نیاز در داخل کشور داشته باشید یا اگر خودروساز می‌خواهد خودروی سی‌کی‌دی (CKD) بیاورد اجزای حیاتی آن را باید خودش تولید کند.

او افزود: اجزای حقیقی خودرو چه بخش‌هایی هستند؟ موتور، قوای محرکه، مجموعه بدنه و مجموعه الکترونیکی که اتفاقاً ما زیاد به این اجزا نپرداخته‌ایم، پس اگر می‌خواهیم سیاستگذاری درستی داشته باشیم باید در اجزای حقیقی خودرو به خودکفایی دست پیدا کنیم. اینکه که بگوییم لاستیک، دستگیره و صندلی را ساخته‌ایم که مهم نیست، اینها ساده هستند و هر زمان می‌توان ساخت و نیازی به واردات ندارند ما باید امروز مسلط به تولید موتور شویم و به‌مرور خود خودرو را بسازیم.

تولید یعنی ۵۱ درصد ارزش افزوده

مدیرعامل سابق ایران‌خودرو گفت: پس اگر ما در تحریم دچار مشکل شده‌ایم ایراد از سوی سیاستگذاری است که اجباری در سرمایه‌گذاری در تولید قطعات حساس نداشته است. اصولاً برای تولید یک تعریف خیلی واضح وجود دارد. تولید به معنی آن است که شما ۵۱ درصد ارزش افزوده و فناوری‌های کلیدی را در داخل کشور داشته باشید اگر نداشته باشیم اسمش تولید نیست، سرهم‌بندی است. ما وقتی سیاستگذاری درستی نداشته باشیم به جای تولید سرهم‌بندی می‌کنیم که بسیار آسیب‌پذیر است.

او در پاسخ به این سوال آیا در تحریم می‌توان با تکیه بر قطعه‌سازان داخلی افزایش تولید را در صنعت خودرو رقم زد یا خیر، گفت: بله؛ چون توانمندی قطعه‌سازان کشور بالاست. البته  ۲ و ۳ نکته کلیدی وجود دارد که باید برای بهتر عمل کردن  آنها را اجرایی کرد.

افزایش تولید هست، ولی مشروط

منطقی با اعلام اینکه ما به این دلیل افت تولید داشتیم که در قطعات حساس وابستگی به واردات داشتیم و آنها در تحریم حاضر به فروش قطعات به ما نشدند، افزود: در نهایت ما قطعات دست دوم را از مسیرهای دیگری تأمین کردیم و به خط تولید رساندیم، مسلم است که کیفیت خودروها کاهش پیدا می‌کند.

به گفته مدیرعامل سابق ایران‌خودرو، تا زمانی که قطعه‌سازان داخلی با مجموعه شرکتهای دانش‌بنیان و فناوری‌های جدید همکاری نکنند نمی‌توان به حل مشکلات امید داشت. هر زمان که این سه‌بخش همراه هم بودند ما به نتایج مناسبی دست پیدا کرده‌ایم. امروز که تیراژ تولید افزایش پیدا کرده عامل آن تسلط خودروساز در  تولید قطعات  با فناوری حساس است.

او افزود: دو نوع روش قیمت‌گذاری است: نخست قیمتی که خودروساز با محاسبه هزینه تمام‌شده به همراه سود تعیین و محصولات را مطابق با آن به مشتریان می‌فروشد. این روش قیمت‌گذاری در دنیا دیگر حاکم نیست. امروز می‌گویند ببینید مشتری چه محصولی می‌خواهد و چقدر توان مالی دارد تا خودرو را متناسب با نیاز آنها تولید کنیم. بر همین اساس بر مبنای مشتری تولید و قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. ما باید در عملکردهایمان یک تجدیدنظر انجام دهیم منتها در شرایط بحرانی نمی‌توانیم این کار را بکنیم.

از دست دادن ۴۸درصدی مشتریان

منطقی تصریح کرد: در اوقاتی که همه چیز عادی است این کار کاملاً شدنی است.  باید طیف‌سنجی شود که کل مشتری‌های خودروساز چقدر هستند و متناسب با این طیف‌سنجی خودروها عرضه شود.  به عنوان مثال در سال ۹۸، ۴۸درصد مشتریان پولشان به خودرو پراید می‌رسید اما پراید را سال ۹۹ حذف کردیم و هیچ‌چیزی را هم جایگزین آن نگذاشتیم. این یعنی که ما ۴۸درصد از مشتری‌هایمان را از بازار محصول نو از بین برده و آنها را راهی خرید محصولات دست دوم کردیم.

خروج از نسخه موبایل