موج‎ سواری پتروشیمی ‎ها مانع قیمت‌گذاری تولیدکنندگان

  کد خبر: 29080056379

اکرم رضائی‎ نژاد

عمده ‎ترین گلایه تولیدکنندگان در بحث تامین مواد اولیه به ویژه در حوزه پلیمر است که در فروش محصول نیز تاثیرگذار است. آشفتگی که در بازار وجود دارد باعث بی‎ ثباتی بهای تمام شده محصول تولیدی می‎شود و به تولیدکننده به شدت آسیب می‎زند.

نوسانات قیمت محصولات پلیمری با توجه به قیمت دلار و به نوعی موج‎ سواری پتروشیمی‎ ها بر روی نوسانات دلاری، آفتی است که تولیدکننده هیچ وقت تکلیفش مشخص نیست که بتواند روی محصول خود قیمت‎ گذاری کند. این نوسانات در نهایت به بی‎ اعتمادی در سیستم خرده ‎فروشی دامن می‎زند و نتیجه این می ‎شود که کالا در بازار وجود ندارد.

در رابطه با محصولات پتروشیمی و عرضه آنها به تولیدکنندگان داخلی دکتر حسن سبحانی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در نشست تخصصی «نیمه پنهان یارانه پنهان» می‎ گوید: کالایی را که از ما نمی‌خرند و نمی‌توانیم صادر کنیم، اکنون به صاحبان اصلی‌اش با قیمت بالاتری عرضه می‌کنیم.

این موضوع مشکل عمده تولیدکنندگان داخلی است که با صنعت پتروشیمی در ارتباط هستند و با آن چالش دارند و اینبار فعالان صنعت اسباب‎ بازی در این مورد گلایه می‎کنند.

با توجه به گردش مالی بالای اسباب ‎بازی در کشور، بخش تولید آن از ظرفیت فراوانی برخوردار است و اگر فضای کسب و کار بهبود یابد حتما این صنعت مورد استقبال بیشتری قرار خواهد گرفت و توسعه خواهد یافت.

اهمیت دادن به صنعت اسباب ‎بازی نه تنها سطح درآمد شاغلان این صنعت را بالا می‌برد بلکه می‌تواند مانع افزایش بیکاری بیشتر در سطح کارگاه‌های خرد نیز شود و در بروز خلاقیت‌های هنری و ترویج فرهنگ اقوام مختلف کشور نقش بسزایی داشته باشد.

در صنعت اسباب بازی وسایل و کار‌های چوبی، پارچه‌ای و پلاستیکی جایگاه بزرگی دارند و نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ لذا چه به لحاظ نقش این صنایع در اشتغال و افزایش تولید ملی و چه در نقش آن‌ها در حفظ فرهنگ بومی و غنی ایرانی – اسلامی و تبلیغ و گسترش آن‌ها و مقابله با ورود فرهنگ مهاجم غربی و اثرات سوء آن بر جامعه باید به این صنعت بیشتر اهمیت داده شود.

به گفته احسان منشی نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب ‎بازی، این صنعت به خصوص می‌تواند یکی از راه حل‌های از بین بردن بخشی از رکود اقتصادی باشد و در اشتغال و درآمد ملی نقش تعیین کننده داشته باشد توجه این صنعت نه تنها به تفکر اقتصادی بلکه به تفکر استراتژیک، برای سرمایه‎ گذاری بر روی کودکان که آینده‎ سازان این سرزمین هستند و حفظ آن‌ها در برابر تهدیدات فرهنگ بیگانه، نیاز دارد.

منشی می‎ گوید: صنعت اسباب ‎بازی از نظر تکنولوژی و ماشین ‎آلات صنعت «های‎تک» در دنیا نیست و صنعتی است که می‎تواند کاملا بومی رشد کند.

صد درصد ماشین ‎آلات و خلاقیت آن در ایران وجود دارد. منابع و مواد اولیه، ماشین‎ آلات و نیروی انسانی به وفور پیدا می‎شود. در حوزه اسباب بازی رومیزی که خلاقیت بسیار زیادی در ایران وجود دارد.

او می‎افزاید: بسیاری از تولیدکنندگان اسباب‎ بازی از تولید یک محصول و به شکل خانگی شروع کردند که نیازی به حمایت ویژه ندارند فقط محیط مهیا باشد کفایت می‎کند. ما اگر بتوانیم محیط را تسهیل کنیم باعث رشد این صنعت و بهبود وضع معیشت فعالان می‎شود.

او با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان اشتغال و اشتغالزایی این صنعت در دسترس نیست، می‎گوید: یکی از دیتاهایی که ما دنبال آن هستیم این است که یک جامعه آماری در حوزه اسباب‎ بازی ایجاد کنیم. انجمن تولیدکنندگان اسباب‎ بازی ۱۳۰ تولیدکننده را شناسایی کرده است و اکنون ۶۰ نفر عضو این انجمن هستند.

یکی از کارکردهای انجمن این است که بتوانیم مشخص کنیم قدرت این صنعت چقدر است و برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده است که در تلاشیم این امر را اجرایی کنیم.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‎بازی درباره بازار این صنعت اظهار می‎کند: در سال ۱۳۹۹، ۱۰ میلیون دلار صادرات رسمی اسباب‎ بازی ثبت شده است که صادرات غیررسمی بیش از این ارقام است. سهم مصرف اسباب ‎بازی تولید داخل در ایران به بیش از ۳۰درصد ارتقا پیدا کرده و ۷۰ درصد بازار در دست محصولات وارداتی است.

منشی به ارتباط صنعت اسباب ‎بازی با سایر صنایع اشاره می‎کند و می‎گوید: صنایع بسیاری به طور مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت در ارتباط هستند تا محصول نهایی به بازار عرضه شود. صنایع چوب، پلاستیک و بسته‎ بندی به طور مستقیم و صنایع الکترونیکی که پتانسیل رشد بالایی دارد در ارتباط مستقیم با صنعت اسباب‎ بازی هستند.

او با تاکید بر بازار وسیع و تاثیر آن در اقتصاد کشور می‎ افزاید: یکی از روش‎های ایجاد درآمد در سه کشور شرق آسیایی تایوان، هنگ کنگ و چین تولید اسباب‎بازی بوده است. با توجه به منابع و خلاقیتی که در ایران داریم می‎توانیم از این ظرفیت کاملا استفاده کنیم.

یکی از حوزه هایی که می‎توانیم از خام ‎فروشی جدا شویم ارتقای صنعت اسباب‎ بازی است. ۹۹ درصد مواد اولیه در ایران وجود دارد.

امروز چین و ترکیه مواد اولیه را از ایران خریداری می‎کنند و محصول نهایی که اسباب‎بازی است را وارد ایران می‎کنند. ما می‎توانیم با بهبود فضای کسب و کار این شرایط را عوض کنیم و خودمان بیشترین بهره ‎برداری را از منابع و نیروهای انسانی خلاق در کشور داشته باشیم.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‎ بازی ادامه می دهد: صنعت اسباب بازی نهال نوپا با افق روشن است. ما قائل به حمایت نیستیم اما قائل به تسهیل‎ گری هستیم. انتظار نداریم حمایت کنند اما مانع هم ایجاد نکنند.

صنعت اسباب بازی به خوبی می‎تواند دوام یابد و جایگاه خوبی را پیدا کند به خصوص در حوزه ایجاد اشتغال خانگی و کسب و کارهای کوچک.

منشی با اشاره به مشکلات فعالان صنعت اسباب‎ بازی اظهار می‎کند: عمده ‎ترین گلایه همکاران ما در بحث تامین مواد اولیه به ویژه در حوزه پلیمر و کاغذ و بسته‎ بندی است که در فروش محصول تاثیرگذار است. آشفتگی که در بازار وجود دارد و بی‎ ثباتی بهای تمام شده محصول تولیدی به تولیدکننده به شدت آسیب می‎زند.

نوسانات دلار به شدت به صادرات ضربه می‎زند. مانع و آفت صنعت این است که تولیدکننده هیچ وقت تکلیفش با خودش مشخص نیست. اینکه این کالا با چه بهایی تمام می‎شود و با چه بهایی می‎تواند بفروشد و تا چه زمانی با این قیمت فروش می‎رود، معلوم نیست.

در طی همین ۲ماه اخیر قیمت مواد پلیمری بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است. تولیدکننده نمی‎داند چند روز بعد چه قیمتی است آیا کاهش دارد یا گران می‎شود بنابراین نمی‎تواند روی محصول خود قیمت‎گذاری کند. این نوسانات در نهایت به بی ‎اعتمادی در سیستم خرده‎ فروشی دامن می‎زند و نتیجه این می‎شود که کالا در بازار وجود ندارد.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‎ بازی درباره کارکرد انجمن نیز می‎گوید: بزرگترین کارکردی که در این ۴ سالی که انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی تشکیل شده، داشته است هم ‎افزایی اعضا و جمع کردن تولیدکنندگان در کنار هم است.

او می‎ افزاید: امروز تعداد محصولات اسباب‎ بازی از مرز۵ هزار محصول گذشته که عمده ‎ترین دلیل آن این است که کسانی که خلاق بودند با یک ماهیت پویا به نام اسباب ‎بازی آشنا شدند و توجهات به این صنعت جلب شد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‎ بازی با اشاره به برنامه‎ های آتی انجمن برای حمایت از فعالان این حوزه اظهار می‎کند: آنچه ما می‎توانیم به عنوان انجمن دنبال کنیم بهبود فضای کسب و کار است.

با وجود پتانسیل بسیار بالای تولیدکنندگان اسباب‎ بازی و همه صنایع در ایران، در دنیا در پایین ‎ترین سطوح شاخص کسب و کار قرار داریم. رسالت انجمن این است که مسائل را شناسایی کند و از دولت مطالبه‎ گر باشد.

خروج از نسخه موبایل