نا آگاهی فرانسوی‌ها به حقوق خود در استفاده از یارانه انرژی

  کد خبر: 11070048654

ترجمه: محمود نواب مطلق

همزمان با افزایش قیمت انرژی در فرانسه، محققان طی مطالعاتی از ناآگاهی شدید خانوارهای فقیر از حقوق خود در استفاده از یارانه‌های انرژی پرده برداشتند. در این پژوهش دانشگاهی که «رصدخانه حقوق مردم در استفاده از یارانه‌ها» انجام داده، مشخص شده است اقشار فقیر به آسانی می‌توانند به کمک این یارانه‌ها  از عهده صورت‌حساب‌های انرژی خود برآیند و با نواسات قیمتها مقابله کنند.

سه تن از پژوهشگران دانشگاه گرونوبل-آلپ به نام‌های آنتوان رُد، رانیا اِل فحلی و اِلِنا رُویل در خصوص تأثیر نوسانات قیمت انرژی بر زندگی مردم در منطقه روآن از شهرستان لوآر مطالعاتی انجام دادند. این پژوهش از ماه مارس تا ماه جولای ۲۰۲۰(۱۰اسفند ۹۸ تا ۱۰ تیر ۹۹) در ۴۰ بخش از این منطقه با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر انجام شد. در این بخش‌ها نرخ فقر۷/۱۴ درصد در حد متوسط نرخ فقر ملی است و سال ساخت ۳۷ درصد منازل مربوط به قبل از سال ۱۹۷۰(۱۳۴۹) می‌شوند.

سنجش‌گری در خصوص نوسانات قیمت انرژی در این منطقه معین و دو عامل برای اندازه‌گیری انتخاب شد: یکی وضع گرمایش منازل و دیگری میزان سهم مصرف انرژی در بودجه خانوار. ۲۹  درصد از خانوارها طی ۱۲ ماه اخیر همیشه احساس سرما کرده‌اند و نتوانستند خانه خود را درست گرم کنند. همچنین ۳۱ درصد از خانوارها برای پرداخت هزینه‌های انرژی خود  در همان بازه زمانی دچار مشکل بوده‌اند. بر اساس این مطالعات  ۳۵ درصد از این خانوارها تک‌والدی هستند.

مهمترین متغیرها در این پژوهش عبارت بودند از: جنس( عمدتا مؤنث) و منابع مالی ضعیف (بیکار و بدون دریافت هیچ نوع امتیازات اجتماعی) و موقعیت خانوادگی ( تنها بودن یا تنها با فرزندان زندگی کردن). پژوهشگران رصد خانه حقوق مردم در استفاده از یارانه‌ها دریافتند درصد قابل توجهی از  خانوارهای  پرسش شونده از حقوق خود در استفاده از یارانه‌های گوناگون بی‌اطلاع هستند. ۷۸ درصد کسانی بودند که از قوانین  و امتیازات مربوط به بازسازی امکانات حرارتی خود ناآگاه بودند. ۳۸ درصد نیز از کسانی بودند که از وجود صندوق‌های حمایتی برای پرداخت هزینه‌های انرژی در موارد خاص بی‌خبر بودند.

در این پژوهش تأثیر یارانه انرژی که از سال ۲۰۱۸  (۱۳۹۷) جایگزین تعرفه‌های اجتماعی گاز و برق شد، بر این خانوارها به گونه ای هدفمند بررسی شد. این یارانه‌ها برای ۸/۵ میلیون خانوار فقیر واریز می‌شود. رقم متوسط آن ۱۴۸ یورو به ازای هر خانوار است. در ماه دسامبر (اواخرپاییز) امسال نیز یک کمک ۱۰۰ یورویی علاوه بر کمک‌های قبلی برای مقابله با افزایش قیمتها در نظر گرفته شده است. ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه وعده داده است اگر این کمک‌ها کفایت نکند اقدامات مقتضی دیگری انجام خواهد شد.

پژوهشگران دانشگاه گرونوبل همچنین براین نکته تأکید داشتند که مقامات قضایی فرانسه در مورد استفاده نکردن ۲۵ درصد از خانوارها در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) از یارانه انرژی، دولت را مؤاخذه کرده‌اند. دلایل استفاده نکردن از یارانه انرژی نیز متفاوت بوده است: تغییر نشانی منزل، بی‌توجهی در استفاده درست از یارانه و همچنین تمایل نداشتن به استفاده از آن، چه از ناحیه تأمین‌کنندگان انرژی و چه از ناحیه مصرف‌کنندگان آن.

این نتایج در اختیار همه خانوارهای کم‌برخوردار قرارگرفت. فرانسوا بولوُ، از مسئولان انجمن حمایتی کاتولیک، با ابراز تأسف از اینکه چهار سال است،  ارقام ناآگاهی کاهش نمی‌یابد، گفت: «هنگام ارسال یارانه انرژی مکتوبات مبسوط هفت صفحه‌ای برای افزایش آگاهی مردم نیز برایشان ارسال می‌شود؛ چراکه معتقدیم تنها راه مقابله با نواسانات قیمتهای انرژی ارتقای آگاهی مردم در استفاده از حقوق خود است. ناآگاهی از این حقوق و قوانین مسیر را دشوار می کند.»

منبع‌: لوموند

خروج از نسخه موبایل