نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران: دستفروشان همزمان با صنوف تعطیل شوند

  کد خبر: 2109998280

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران با بیان اینکه گروه شغلی یک صنوف باید بازنگری شود، اعلام کرد در زمان محدودیت های کرونایی وقتی اصناف تعطیل هستند، انتظار دارند که دستفروشان هم تعطیل باشند.

جلال الدین محمد شکریه، نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران ، در گفت و‌گو با مهر با بیان اینکه هنوز برخی از شهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، اظهار کرد: قبل از اعمال محدودیت‌های کرونایی، معاونت اقتصادی رئیس جمهوری یک بسته پیشنهادی ارائه داد که مهم‌ترین بندهای آن تعویق در حوزه‌های مالیات و تأمین اجتماعی بود. همچنین طبق این بسته استعلام ماده ۱۸۶ برای صدور و تمدید پروانه کسب تا پایان سال جاری و پیش از بهبود اوضاع دیگر نیاز نیست؛ که اینها موارد خوبی است.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران افزود: طبق این بسته، در خصوص جرایم پرداخت نشده، بدهی مالیاتی و عوارض که مهلتی برای آن در نظر گرفته شده بود، بخشودگی جرایم به شرط پرداخت همه آن تداوم می‌یابد؛ این بند، بند خوبی است اما باید توجه داشت که اصناف نیاز به نقدینگی برای تسویه حساب دارند. در ایام کرونا بسیاری از کسب و کارها یا تعطیل شده اند یا آسیب دیده‌اند.

وی با بیان اینکه هنوز در مورد پرداخت تسهیلات کرونایی به اصناف صحبتی نشده است، ادامه داد: احتمال دارد در آینده تسهیلات بانکی به اصناف پرداخت شود اما هنوز خبری از این موضوع نداریم.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران گفت: پرداخت تسهیلات بانکی با سود تک رقمی و تنفس حداقل ۳ تا ۶ ماهه برای شروع بازپرداخت نیز می‌تواند به صنوف برای ادامه مسیر کمک کند.

شکریه در ادامه اظهار کرد: دستفروشان هم جزئی از جامعه هستند اما در زمان محدودیت‌های کرونایی وقتی اصناف تعطیل هستند، انتظار داریم دستفروشان هم تعطیل باشند زیرا هم منویات دولت اجرا نمی‌شود و هم تجمع جمعیت کاهش نمی‌یابد؛ از این رو نیاز مبرم به ساماندهی دستفروشان داریم چراکه به راحتی قابل شناسایی هستند و می‌توان یک بازار دستفروشی درست کرد.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران در مورد اینکه چگونه می‌توان محدودیت‌های کرونایی را برای صنوف بهتر اجرا کرد، گفت: گروه شغلی یک صنوف باید بازنگری شود؛ چندی پیش ۳ رسته شغلی به گروه چهار و یک اضافه شدند و هنوز ظرفیت برای افزودن برخی از رسته‌ها در گروه شغلی یک وجود دارد.

خروج از نسخه موبایل