نارضایتی‌های ادامه دار در «فجهان»

  کد خبر: 010901109466

یکی از عرضه اولیه‌های ناموفق بازار سرمایه که خیلی‌ها را ناامید کرد و اعتماد را از عرضه‌های اولیه از بین برد، «فجهان» است. متقاضیان خرید این سهم چندان روی تقاضای خود پافشاری نکردند و به فاصله چند روز پس از عرضه اولیه، سهم وارد مدار قرمز شد و از همان ابتدا ساز ناکوک برای سهامداران زد.

به گزارش عصر اقتصاد، در حالی که «فجهان» با ارزش بازار ۲۲ هزار میلیارد تومانی به سهامداران عرضه شد و به اعتقاد برخی گران قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری شده، اکنون ارزش آن به ۱۶ هزار میلیارد تومان تنزل یافته است و به نظر می‌رسد این روند رو به نزول کماکان ادامه داشته باشد. در واقع، طی حدود یک سال اخیر این سهم زیان ۲۶ درصدی را به سهامداران وارد کرده است.

عملکرد این سهم به حدی ضعیف بوده که حتی در چند روز اخیر که وضعیت بازار سهام اندکی تکان خورده و کلیت بازار رو به رشد بوده، «فجهان» عادت قرمزی خود را ترک نکرد و سهامداران خود را بیش از پیش ناامید کرد.

از وضع اسفناک سهام شرکت جهان فولاد سیرجان در تابلوی معاملات بازار سرمایه که بگذریم، این شرکت از نظر عملیاتی نیز شرایط مطلوبی ندارد و حتی سهامدارانی که با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند، این سهم را در لیست خود قرار نمی‌دهند.

صورت‌های مالی دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور ماه این شرکت خبر از افت قابل ملاحظه ۳۵ درصدی سودآوری می‌دهد. بر اساس این گزارش، پس از گذشت نیمی‌از سال ۱۴۰۱ کمتر از ۷۶۷ میلیارد ریال سود خالص شناسایی شده که کمتر از عملکرد مدت مشابه سال قبل است.

عملکرد ضعیف در امر کنترل هزینه‌ها و بهای تمام شده موجب شده تا سود ناخالص و عملیاتی به ترتیب متحل افت ۲۷ و ۳۱ درصدی شود.

اوج هنرنمایی جهان فولاد سیرجان آن جا است که آهن اسفنجی نرمه را با زیان به فروش می‌رساند و حاشیه سود فروش شمش نیز کاهش یافته و به ۱۳ درصد رسیده است! به طور کلی، عملیات این شرکت در حاشیه بسیار پایین انجام می‌گیرد که جای تامل و بررسی دارد.

نکته دیگر که از مقایسه عملکرد ۶ ماهه سال جاری با ۶ ماهه سال گذشته به چشم می‌خورد و جلب توجه می‌کند، کاهش چشمگیر میزان صادرات است. در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۸ هزار تن صادرات محصولات انجام گرفت اما؛ طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ شرکت فقط توانسته ۳۰ هزار تن شمش صادر کند که عملکرد بسیار ضیعفی تلقی می‌شود.

شرکت جهان فولاد سیرجان نه تنها در امر فروش ضعیف عمل کرده بلکه در زمینه تولید محصولات نیز عقبگرد داشته است؛ در حالی که در نیمه نخست سال گذشته بالغ بر ۱.۲ میلیون تن محصول تولید شده بود، در نیمه اول سال جاری طی افت عجیب ۳۹ درصدی، ۷۴۲ هزار تن از خط تولید خارج شد.

در مجموع، با بررسی جزئی و کوتاه به راحتی می‌توان به ضعف‌های بسیاری در این شرکت پی برد و در واقع عملکرد ضعیف شرکت جهان فولاد سیرجان در امر سودسازی، اثر منفی خود را بر معاملات سهام این شرکت نیز گذاشته و نارضایتی‌ها علاوه بر شرکت به تالار بورس نیز کشیده شده است

خروج از نسخه موبایل