نخستین تامین مالی بدون ضامن کشور کلید خورد

  کد خبر: 0805991252

مسعود وطنخواه

عصراقتصاد: نشست خبری تامین مالی ۱۰هزار میلیارد تومانی اوراق بدون ضامن فولاد مبارکه با حضور مدیران عامل «تأمین سرمایه امین»، «رتبه‌بندی پایا» و جمعی از اصحاب رسانه و حضور ویدئو کنفرانسی مدیر مالی و رئیس برنامه‌ریزی مالی  فولاد مبارکه برگزار شد.

تامین مالی به تهیه منابع مالی برای فعالیت‌های تجاری، انجام خریدها یا سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. نهادهای مالی و بانک‌ها با فراهم‌کردن سرمایه برای کسب‌وکارها، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران به آن‌ها کمک می‌کنند تا به اهدافشان دست یابند.
سلمان خادم‌المله، مدیرعامل تامین سرمایه امین، در این نشست با اشاره به اینکه اوراق بدون ضامن برای اولین‌بار منتشر می‌شود، گفت: امروز در دنیا انتشار اوراق بدون ضامن یا به واسطه رتبه اعتباری امری عادی است، اما در ایران به دلائل عقب‌ماندگی از رویه‌های جدید هنوز اجرایی نشده است.
خادم‌المله افزود: با انتشار این اوراق راه برای عبور از اقتصاد «بانک‌پایه» (بانک‌محور) به سوی بورس یا بازارمحور فراهم می‌شود که این مهم به لطف رشد بازار سرمایه در یک سال گذشته و توجه خاص همراه با حمایت همه‌جانبه ارکان حکومتی به بورس محقق شده است.
در رویکرد بازار‌محور تقاضاکنندگان اعتبار به جای مراجعه بانک‌ها از بازارهای جایگزین نظیر بورس برای تامین اعتبار استفاده می‌کنند.
مدیرعامل تامین سرمایه امین ادامه داد: شرایط اعتباری خاص و مقررات سخت‌گیرانه‌ای که بانک‌ مرکزی برای پرداخت مبالغ کلان به یک مشتری برای بانک‌ها وضع کرده است برای بنگاه‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه تامین اعتبار را از کانال بانکی را مشکل ساخته است.
به گفته خادم‌المله، افزایش قدرت تامین مالی بورس به خاطر رشد بازار سرمایه در یکسال گذشته سبب شده است که متقاضیان تامین مالی به سوی بورس متمایل شوند.
این عضو هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران موضوع انتشار این اوراق را تامین سرمایه در گردش فولاد مبارکه اصفهان دانست و ادامه داد: مبلغ این اوراق قابل انتشار ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰میلیون ریال (طی ۵ مرحله هر یک به ارزش ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال) است.
خادم‌المله با اشاره به عمر ۵ ساله و سود ۱۸درصدی این اوراق خاطرنشان کرد: پرداخت سود اوراق هر سه ماه پرداخت و کارمزد تامین سرمایه امین با توجه به زمان انتشار اوراق تعیین می‌شود که با توجه به تغییر شرایط بازار بدهی، عددی کمتر از ۲۰درصد خواهد بود.
وی با اشاره به قابلیت اوراق در بورس اوراق بهادار گفت: شرکت تامین سرمایه امین پذیره‌نویس این اوراق و رتبه اعتبار فولاد مبارکه برای انتشار این اوراق A+) ) است.
رضا عیوض‌لو، مدیرعامل رتبه‌بندی‌پایا، نیز در این نشست انتشار اوراق بدون ضمانت فولاد مبارکه را یک نقطه عطف برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه خواند و گفت: در روش تأمین مالی سنتی که ناکارآمد بود باید حتماً‌ ضامن تهیه می‌شد که باعث طولانی‌ترشدن و افزایش هزینه فرآیند تسهیلات‌گیری می‌شد.
وی افزود: مکانیسم قبلی تأمین مالی یعنی از طریق ضمانت سبب افزایش ریسک نکول و کاهش کارایی بازار بود. به عنوان مثال اگر یک شرکت خوب و یک شرکت بد با ضامن به بانک مراجعه می‌کردند ریسک اعتباری و ریسک نکول هر دو یکسان محاسبه می‌شد؛ در حالی که کارایی شرکت خوب بیشتر و ریسک آن کمتر است. اما در روش تأمین مالی مبتنی بر رتبه اعتباری ریسک اعتباری شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود.
عیوض‌لو ادامه داد: امسال با مصوبه هیأت مدیر سازمان بورس تأمین مالی از طریق رتبه‌بندی شرکت‌ها می‌توانند رتبه اعتباری دریافت کنند که این رتبه اعتباری در صورت موافق شرکت به اطلاع عموم می‌رسد
به گفته وی، فولاد مبارکه درجه سرمایه‌گذاری و رتبه اعتباری A+  کسب کرده است و می‌تواند اوراق بدون ضمانت منتشر کند.
مدیرعامل رتبه‌بندی‌پایا با اشاره به سابقه فعالیت ۱۰۰ساله شرکت‌های رتبه‌بندی در دنیا یادآورشد: تدوین دستورالعمل تأسیس این شرکت‌ها در ایران از سال ۹۵ و شروع فعالیت از سال ۹۷ آغاز شده است و اکنون سه شرکت رتبه‌بندی در کشور فعالیت دارند.
در این نشست همچنین رسول پورسعادت، رئیس برنامه‌ریزی مالی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین فولادساز ایران است که ۵۰درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند و سالانه بیش از ۷.۷میلیون تن فولاد تولید می‌کند و این اوراق به خاطر نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش از طریق بازار سرمایه منتشر می‌‌شود.
وی همچنین گفت: امسال غیر از این ۳هزار میلیارد تومان اوراق سلف دیگر نیز منتشر کردیم که این تامین نقدینگی از طریق بازار سرمایه انجام شده است و ما هم‌اکنون از طریق اجاره سهام خود در شرکت گل‌گهر استفاده کرده‌ایم و به جمع‌آوری ۱۰هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق انتشار اوراق در بازار سرمایه اقدام می‌کنیم.
خروج از نسخه موبایل