نسل سوم اینترنت سبک سرمایه گذاری را دگرگون خواهد کرد

  کد خبر: 27090061261

آنچه از سی سال گذشته تا امروز در اینترنت اتفاق افتاده، تحولات زیادی را به وجود اورده است. از بزرگترین صنایع تا روابط روزمره زندگی با امدن اینترنت وظهور پلتفرم های اجتماعی دگرگون شدند، اما اینترنت امروز با چیزی که درده سال گذشته بوده، بسیار متفاوت است و اگر تاریخ را به خوبی مرور کنیم، متوجه می شویم که این تغییرات اهمیت زیادی داشتند، چرا که تاثیر اینترنت را در زندگی اطرافمان به خوبی حس می کنیم. افراد زیادی  با استفاده از نبوغ و همراهی این تغییرات توانستند در زندگی مالی خود تحول عظیمی ایجاد کنند.

امروزه در راس فهرست ثروتمندترین های جهان ،افرادی از حوزه تکنولوژی را میبینیم که رقابت شدیدی با هم دارند. برای مثال ایلان ماسک اولین مرد ثروتمند جهان که  مالک شرکت های مختلف از جمله استارلینک است و یا جف بزوس که مالک بزرگترین خرده فروشی جهان، سایت آمازون است و یا مارک زاکربرگ مالک کمپانی متا،همه این افراد با استفاده از تکنولوژی اینترنت توانستند درزندگی مالی خودشان تغییرات زیادی ایجاد کنند.

اینکه ما خودمان را با این تغییرات وفق بدهیم وآینده پژوه باشیم ،می تواند مسیرهای متفاوتی را  جلوی راهمان سبز کند. با انتخاب هوشمندانه و دنبال کردن مسیرهای سرمایه گذاری مناسب ،رویکرد مالی و اقتصادی خودتان را میتوان به بهترین شکل تغییر دهید.

مثلاً در چند وقت اخیر شاهد رشد توکن های NFT  بودیم  و بعد از آن توکن های حوزه متاورس رشد خوبی داشتند  ،دنبال کردن مسیر تکنولوژی یکی از راهکارهای افزایش سرمایه است.

اما این روزها اینترنت هم دچار تحولات عظیمی شده است، اولین حالتی که ما از اینترنت استفاده  کردیم  web1.O (وب یک) بود. در این حالت از اینترنت که  تقریبا تا سال ۲۰۰۴  دوام آورد، توسعه‌دهندگان وبسایتهایی می ساختند که حاوی اطلاعاتی بود که در قالب متن یا تصویر ارائه می‌شد و بقیه می توانستند تنها اطلاعات را بخوانند و هیچگونه مشارکتی در ارائه این محتوا نداشتند.

یعنی،  تنها عملکرد وب‌سایت‌ها ، نمایش فهرستی از اطلاعات بود.در واقع می‌توان از وب یک، به عنوان یک اینترنت یک بعدی و وبسایت خواندنی و بدون تعامل یاد کرد. در بهترین حالت شما ، می‌توانستید ایمیل و پیام‌های یک طرفه ارسال کنید و از این راه باهم در تعامل باشید.

 اما شکل کنونی اینترنت و چیزی که ما امروز از آن استفاده میکنیم  WEB2.O ( وب دو ) نام دارد. وب دو که از اواسط دهه ۲۰۰۰ تا امروز وجود دارد ، یک اینترنت دو بعدی است. شما علاوه بر خواندن اطلاعات از پلتفرم ها ، می توانید محتوای خود را نیز پست کنید تا سایر افراد و کاربران دیگر نیز بتوانند مطالب شما را بخوانند و تعامل داشته باشند. در این حالت شما هم می توانید به عنوان یک توسعه دهنده محتوا باشید.

وب دو را  به عنوان یک وب تعاملی و اجتماعی در نظر بگیرید،  امروزه افراد زیادی در سراسر جهان در حال تبدیل شدن به خالق محتوا هستند بسیاری از برنامه ها به گونه ای ساخته شده که به راحتی به هر کسی اجازه می‌دهد تولید کننده محتوا باشد.

اگر فکری دارید و می خواهید آن را با دنیا به اشتراک بگذارید ، هم اکنون می توانید از طریق وب دو  این کار را انجام دهید. در حالیکه دردنیای وب دو به نسبت  وب یک پیشرفت های زیادی داشته ایم اما در برخی از زمینه ها، می توانیم خیلی بهتر و شگفت انگیزترعمل کنیم.

 مثلاً در وب دو شما نمی‌توانید انتخاب کنید که تبلیغات نبینید،  چرا که در بسیاری از شرکت های وب دو مثل گوگل, فیس بوک ,توییتر و …. داده های بیشتر منجر به تبلیغات شخصی تر می شود و این به معنی کلیک بیشتر و در نهایت درآمد بیشتر ، برای توسعه دهندگان از طریق تبلیغات  می‌شود .

همچنین به دلیل ماهیت متمرکز سیستم ، اطلاعات شما می‌تواند با خطر مواجه باشد و امکان هک پایگاه‌های داده متمرکز وجود دارد.در وب دو حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران بر عهده شخص ثالثی است که شاید برای بسیاری از مردم خوشایند نباشد، در واقع شرکت‌ها اغلب، داده‌های کاربران را بدون رضایت شخصی آنها ردیابی و ذخیره می‌کنند و برای تبلیغات و یا مسیر فکری کاربر از آنها استفاده می کنند، کاربرهیچ کنترلی روی داده های خود و یا نحوه ذخیره سازی آن ندارد.پس به نوعی هرچیزی که شما روی کامپیوتر شخصی‌تان می‌بینید کنترل شده است. آنها می‌توانند سرورها را ببندند و یا جلوی حساب بانکی شما را بگیرند ،هر سیستم متمرکزی می تواند شما را محدود کند،

 اما ما از طریق  WEB3.O  (وب سه) میتوانیم این تحت کنترل بودن را اصلاح کنیم و تمرکز زدایی ایجاد کنیم .در واقع وب سه همان اینترنتی است که می شناسیم، اما با چند ویژگی منحصر به فرد !!

وب سه سومین نسل از اینترنت است که با تکنولوژی‌های بلاکچین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و یادگیری ماشین، توسعه داده می‌شود.برخی از افراد به اشتباه بلاک چین را تنها پلتفرمی برای انتقال رمزارز می‌دانند و از دیگر کاربردهای آن بدون اطلاع هستند.

بلاکچین، یکی از تکنولوژی‌های موجود برای راه اندازی وب غیرمتمرکز است.این تکنولوژی به دلیل توان ذخیره سازی زمان و تراکنش، بهترین گزینه‌ی پیش‌رو برای تبادل اطلاعات در سیستم‌های همتا به همتا است.

در وب سه به دلیل غیر متمرکز بودن, سیستم کاملاً قابل تایید, توزیع شده و خودگردان است .در اینجا توسعه‌دهندگان، برنامه ها را روی یک یا چند سرور اجرا نمی کنند، بلکه بر روی زنجیره های بلوکی و یا شبکه های غیر متمرکز از گره های همتا به همتا اجرا می کنند.

در نتیجه، برنامه‌های وب سه یا بر روی بلاک‌چین یا شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز و یا ترکیبی از آن‌ها اجرا می‌شوند ،که به این گونه برنامه‌های غیرمتمرکز Dapps می‌گویند . بیش از ۸۷۰۰ dapp فعال در ردیاب DappRadar فهرست شده است. آنها شامل بسیاری از پلتفرم‌ها و بازی‌های دنیای کریپتو هستند. هدف از سومین نسخه اینترنت بازپس گیری قدرت از شرکت‌های بزرگ فناوری است.

نسل سوم اینترنت نسبت به نسل دوم امنیت بیشتری دارد و امکان حک کردن آن تقریبا صفر است ،حریم خصوصی بهتری دارد و کاربر قابلیت کنترل بر داده‌های خود را دارد.همچنین سرعت بالا و کارآمدی بهتری دارد و کسب کارهای جدیدی فراهم خواهد کرد. مهم تر اینکه کنترل آن کاربر محور است، و یک یا دو شرکت بزرگ مالک همه چیز نخواهند بود.

بعضی از مدل‌های اقتصادی جدید در وب سه ؛ مثل DEFI که امور مالی را به صورت غیرمتمرکز انجام می‌دهد و یا توکن‌های NFT که حق مالکیت معنوی آثار و محصولات را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند، مسیر سرمایه گذاری را تغییر داده اند.

پس وقتی در مورد وب سه صحبت می‌کنیم , رمز ارز هم بخش قابل توجهی از گفتگویمان است،چرا که رمزارز نقش مهمی در بسیاری از پروتکل ها ایفا می کند. ، در واقع به ابزار پرداختی برای کاربران تبدیل می‌شود.

از این رو رمز ارزها را می‌توان سوخت وب سه نامید.در اینترنت نسل سوم، سرویس‌هایی به وجود خواهند آمد که در ازای نگهداری اطلاعات، به کاربران رمزارز می‌دهند و از طرف دیگر، استفاده از آن سرویس‌ها هم در ازای پرداخت رمزارز ممکن خواهد بود.

جدا از این رمزارز ها یک انگیزه مالی برای هر کسی که می‌خواهد در ایجاد, اداره  و یا مشارکت پروژه‌ها شرکت کند, فراهم می کند. همچنین می توانند یک اقتصاد توکنی برای پروژه به همراه داشته باشند.

برخلاف سیستم مالی فعلی، کاربران برای تعامل با شبکه و مشارکت در آن، مجبور نیستند مراحل سنتی متعدد وپر از محدودیت را طی کنند.

تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که یک کیف پول دانلود و نصب کنند و می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی شروع به ارسال و دریافت کنند.

کیف پول‌های رمزنگاری مانند MetaMask به شما امکان می‌دهد تا پرداخت‌ها و تراکنش‌های بین‌المللی آسان، ناشناس و ایمن را در وب سه انجام دهید.

متامسک (MetaMask) یک افزونه بسیار کاربردی برای مرورگرهایی مانند کروم و فایرفاکس است. این افزونه به کاربر اجازه می‌دهد تا به کیف پول خود متصل شده و قابلیت‌های جدیدی را به مرورگر خود اضافه کنند.

یکی دیگر از راه‌های وب گردی در وب سه ، استفاده از مرورگر بریو ( BravE)  است. جدیدترین پروژه، موسس موزیلا و فایرفاکس . این مرورگر در حالت پیش فرض با مسدود کردن تمام تبلیغات ، توانسته به یکی از سریع‌ترین مرورگر ها تبدیل شود.

مرورگر بریو با توکن بت ( BAT)  یا بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token)  کار می‌کند.

نسل سوم اینترنت انقلابی است که در حال وقوع است ، بنابراین رویکرد سرمایه گذاری شما باید مناسب با آن چیزی که در نسل سوم اتفاق می‌افتد باشد.

درست است که سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارزها به طورکل تب داغی دارد،  اما بعضی از این رمز ارزها از بهترین پروژه های نسل سوم اینترنت هستند.  در ادامه قصد داریم چند تا از این پروژه ها را بررسی کنیم:

Helium

(HNT)

اولین قدم برای تمرکززدایی اینترنت، ابتدا غیرمتمرکز کردن دسترسی به اینترنت است. با توجه به گستره داده و اتصالی که اینترنت فراهم می کند، بسیاری بر این باورند که دسترسی به اینترنت یک حق اولیه انسانی است که بی شباهت به مراقبت های بهداشتی یا سرپناه نیست. قرار دادن اینترنت در دست هر انسانی مسئولیت شبکه هلیوم است.

چیزی که هلیوم ارائه می دهد یک سرویس وب است که برای رقابت با غول های ISP مانند Verizon  و AT&T ساخته شده است. هلیوم از بلاک چین در کنار هات اسپات های فیزیکی استفاده میکند تا به کاربران امکان دسترسی به اینترنت بی سیم در سراسر جهان را بدهد. کاربران می توانند سخت افزار هات اسپات را برای نگهداری مثلاً در یک آپارتمان خریداری کنند.

زمانی که کاربر هلیوم دیگری در خارج از ساختمان بخواهد به اینترنت بی سیم متصل شود، می تواند به جستجو و اتصال به هات اسپات ها بپردازد. وقتی شخصی به هات اسپات شخصی دیگر متصل می شود، آن کاربرHNT  کسب می کند. بنابراین، ارائه دهندگان پوشش سخت افزار در مناطق پرترافیک تشویق می شوند.

علاوه بر این، کاربران با مشارکت در شبکه و افزایش محبوبیت آن پاداش بیشتری دریافت می کنند. با مشاهده فرصت سودآوری در HNT ارائه دهندگان هات اسپات بیشتری ظاهر می شوند، ، و کاربران نهایی نقاط اتصال بیشتری پیدا میکنند . این شبکه از هات اسپات های سازگار با ۵ G  برای ارائه بالاترین سرعت ممکن استفاده میکند .

Polkadot

(DOT)

حتی اگر با وب سه آشنا نباشید، احتمال زیادی وجود دارد که نام شبکه پولکادات را شنیده باشید ، نهمین ارز دیجیتال بزرگ در جهان. این شبکه به لطف تلاش های سختگیرانه اش برای ایجاد یک اینترنت کاملاً غیرمتمرکز از طریق پاراچین ها، ما را به عصر وب سه هدایت می کند.پاراچین ها منحصر به اکوسیستم پولکادات هستند و روشی بسیار مقیاس پذیر و جذاب برای ترکیب برنامه ها ارائه می دهند.

پولکادات به جای میزبانی همه پروژه های خود در یک بلاک چین، به هر پروژه زنجیره خاص خود را می دهد که به موازات بقیه اجرا می شود.

توسعه دهندگان آزادی بیشتر،و  فضای بیشتری برای آزمایش و پشتیبانی از طریق این پاراچین ها دارند.در واقع، پاراچین‌ها به قدری مورد توجه توسعه‌دهندگان هستند که این شبکه اصلاً نیازی به تلاش برای جذب برنامه‌های جدید ندارد.

برعکس، توسعه‌دهندگان از طریق حراج‌های پاراچین برای خود مبارزه می‌کنند. در حال حاضر، تنها ۱۰۰ پاراچین وجود دارد که ،به روی توسعه دهندگان باز شده است و  این شبکه از آن ها پشتیبانی می کند. در اولین مزایده پاراچین ۱۰ پروژه در مجموع در مقابل یکدیگر قرار گرفتند تا بیشترین مقدار DOT را تامین کنند. پایان حراج ها هم در یک لحظه کاملاً تصادفی توسط بلاک چین تعیین می شود.

Ocean

(Ocean) 

پروتکل Ocean یک تبادل داده غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین است. این پروتکل به هر کسی اجازه می‌دهد تا بازار داده غیرمتمرکز خود را بسازد.همچنین Ocean به عنوان یک توکن ابزاری عمل می‌کند که برای خرید، و فروش داده‌ها و مدیریت بودجه جامعه برروی پلت فرم استفاده می‌شود. این پروتکل روی تمرکززدایی از اشتراک گذاری داده در اینترنت متمرکز کار میکند. این بلاک چین از یک سرویس سهام‌گذاری در ساختار خود استفاده می‌کند که برای نشان دادن شهرت، کیفیت و مقاومت در برابر حملات کاربرد دارد. توکن  Ocean  ابزاری برای تبادل درون‌شبکه‌ای است. نحوه توزیع این توکن به این صورت است که به تولیدکنندگان اطلاعات زمانی که اطلاعات خود را بفروش برسانند، توکن داده می‌شود و مصرف‌کنندگان نیز به‌منظور راه‌اندازی الگوریتم‌های خود روی این پلتفرم، باید توکن هزینه کنند.

filecoin

(FIL)

اگر کامپیوتر شما دارای فضای ذخیره سازی زیادی باشد و حجم قابل توجهی از آن مورد استفاده شما قرار نگیرد، فکر خوبی است که آن را اجاره دهید! این کاری است که پروژه فایل کوین انجام می دهد.

در مقابل کسانی که حجم خود را در اختیار شبکه قرار می دهند، افرادی هم هستند که از این حجم به عنوان فضای ذخیره سازی غیرمتمرکز، استفاده می کنند و مبلغی را در ازای آن به ارائه دهندگان، پرداخت می کنند. برای پرداخت هم، از FIL استفاده می شود.

ذخیره اطلاعات در فایل کوین به گونه ای است که اطلاعات افراد به صورت غیرمتمرکز در فضایی در هر جای دنیا ذخیره می شود اما هیچکس به جز خود شخص، نمی تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد و یا آن ها را تغییر دهد.

می توان تقریباً هر نوع داده ای را ذخیره کرد، خواه یک فایل صوتی، یک ویدیو، تصاویر ثابت یا متن. همچنین برای داده های مهم تر، مانند اطلاعات شرکت خصوصی و مجموعه داده ها، به اندازه کافی ایمن است.. هر کسی می‌تواند فضای ذخیره‌سازی را برای کاربر فایل کوین فراهم کند.. ارائه‌دهندگان می‌توانند فضای بلااستفاده را برای میزبانی اطلاعات دیگران به شبکه عرضه کنند. البته، هرچه فضای ذخیره سازی بیشتر ارائه شودFIL بیشتری به دست می آورد.همه اینها باعث می شود که فایل کوین به یک رقیب غیرمتمرکز شایسته برای اپراتورهای ذخیره سازی داده تبدیل شود.

Kusama

 (KSM)

سرمایه گذاری در کوساما یک دوربرگردان برای سرمایه گذاری در پولکادات است. به این دلیل که کوساما فقط به عنوان یک همراه شبکه پولکادات وجود دارد. این همان چیزی است که توسعه دهندگان آن را “زنجیره قناری” می نامند، قبل از اینکه چیزی توسط شبکه پولکادات به حراج گذاشته شود، کوساما با چندین پروژه راه اندازی شده بود. کوساما یک شبکه فشارسنج موفقیت پاراچین ها است.

این یک نوع تست درایو برای برنامه‌ها قبل از اینکه وارد شوند است. توسعه دهندگان از کوساما برای حل مشکلات پروژه های خود استفاده می کنند.

کوساما برای پولکادات وجود دارد تا قبل از عرضه کامل، مشکلات را برطرف کند .درست مانند پولکادات، پروژه ها برای یکی از ۱۰۰ پاراچین کوساما رقابت می کنند. یک پروژه قبل از حرکت به پولکادات از کوساما به عنوان یک زمین تمرین استفاده می کند.

کاربران می توانند به طور معمول از برنامه های کوساما استفاده کنند و توسعه دهندگان می توانند هر گونه اشکال یا ناهماهنگی را جستجو کنند.چه DOT یا KSM، ماهیت این دو زنجیره اساساً به این معنی است که شما روی موفقیت هر دو سرمایه‌گذاری می‌کنید.

معمولاً همه ما از سیستم های متمرکز تا به امروز استفاده کرده‌ایم و این باعث ایجاد ناعدالتی ها و قدرت گرفتن افراد خاصی شد، چرا که در هر سیستم متمرکزی امکان دستکاری وجود دارد.

اما در دهه اخیر بشربا تحولات زیادی روبرو شده  و به لطف تکنولوژی بلاک چین و رمزارزها  چیزی تا انقلاب پنجم صنعتی نمانده ، در این انقلاب همه چیز از پرداختهای مالی گرفته  تا زندگی روزمره تغییر خواهد کرد.

با انجام کمی تحقیق، شما هم می‌توانید جزوی از سهامداران  این انقلاب باشید.

نویسنده : دینا شبانی

خروج از نسخه موبایل