نشست خبری رویداد کارآفرینی سروبُن برگزار شد

  کد خبر: 300601102410

دانشکده طب ایرانی در روز سه شنبه ۲۹ شهریور، میزبان نشست خبری رویداد کارآفرینی سروبُن بود. در این رویداد ۲ ساعته که توسط شرکت بنتا برگزار شد، مهمانان زیر حضور داشتند:

·         دکتر حسینی یکتا، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

·         جناب آقای عباسی، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

·         دکتر رضایی زاده، دبیر کمیته علمی رویداد و معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی

·         دکتر خلیلی، دبیر کمیته اجرایی رویداد و معاون اجرایی دفتر طب ایرانی

·         جناب آقای متولی، رئیس هیئت مدیره شرکت بنتا

در ابتدای نشست سرکار خانم دکتر حسینی یکتا توضیحاتی در رابطه با وضعیت آموزش طب سنتی در دانشگاه ­ها ارائه دادند.

به گفته ایشان، راه­اندازی دانشکده ­های طب سنتی در ایران از سال ۱۳۸۶ کلید خورده است و در حال حاضر ۱۲ گروه، ۸ دانشکده و ۳ رشته در مقطع دکترای تخصصی به آموزش در این زمینه می­پردازند.

در حال حاضر چیزی قریب به ۴۰۰ نفر در این حوزه مشغول به تحصیل هستند و به همین اندازه نیز در این رشته­ها فارغ­التحصیل داریم.

ایشان در ادامه به این نکته اشاره کردند که ایران در زمینه تولید علم در حوزه طب سنتی، جایگاه چهارم را در دنیا دارد.

در ادامه مراسم دکتر رضایی­زاده در رابطه با وضعیت حوزه طب سنتی در مراکز رشد دانشگاه ­ها چنین گفت: مراکز رشد و شرکت­های دانش­بنیان، از مظاهر اقتصاد دانش­بنیان و خلق ثروت هستند.

افزایش مجوزهای صادرشده جهت توسعه این مراکز در سال­های اخیر، به ­نوعی نشان­دهنده پیشرفت و حرکت رو به جلو در این زمینه است اما نکته ای که وجود دارد این است که سهم بازار محصولات این شرکت­ ها در مقایسه با مقدار پیش ­بینی شده در سند چشم ­انداز ملی ۱۴۰۴ فاصله دارد و می­بایست در زمینه طب ایرانی و داروسازی تلاش مضاعفی را به­ کار بگیریم.

چگونگی اثر طب ایرانی در توسعه گردشگری موضوعی بود که در بخش بعدی نشست به آن پرداخته شد. دکتر حسینی در این باره اظهار داشت: این مورد یکی از موضوعات جدی در برنامه­ های دولت است.

توسعه طب ایرانی تنها در گرو گسترش گردشگری سلامت نیست گرچه اولین حوزه ­ای که در این خصوص به ذهن مخاطب می­رسد این حوزه است.

طب ایرانی ظرفیت­ ها و آثار گوناگونی می­تواند داشته باشد که شاید تاکنون خیلی درباره آن­ها صحبت نشده باشد.

وی در خصوص ظرفیت­ ها بیان داشت: وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی جهان در ایران و همچنین دارا بودن بیش از ۲۳۰۰ گونه گیاهی و دارویی، ظرفیت خوبی را برای ما ایجاد می­کند.

همچنین طب ایرانی در سایر حوزه ­های گردشگری همچون حوزه معماری نقش ایفا می­کند؛ چرا که تنوع خانه­ ها و معماری ­های قدیم برخاسته از تفاوت­ های اقلیمی می ­باشد.

بخش بعدی صحبت­ها به توضیح اهداف رویداد و روند اجرایی آن در حال حاضر اختصاص داشت و آقای متولی، رئیس هیئت مدیره بنتا در این باره گفت: یکی از مهم­ترین اهداف رویداد سروبُن، فرهنگ­سازی در حوزه طب ایرانی است و در این رویداد به مواردی همچون گردشگری در سلامت، طب ایرانی و هوشمندسازی خواهیم پرداخت.

ایشان در خصوص روند اجرایی رویداد نیز بیان داشت که اکنون با گذشت ۵ ماه از مذاکرات درباره برگزاری این رویداد، سایت آن راه­اندازی شده است. همچنین برگزاری ۳ پیش رویداد در مهر ماه برنامه­ریزی شده و در پایان نیز رویداد اصلی در روزهای ۳ و ۴ آبان برگزار خواهد شد.

در ادامه آقای عباسی ضمن شرح وضعیت حوزه­ های پرطرفدار در گردشگری سلامت اظهار داشت: گردشگری سلامت از حوزه ­هایی است که سهم زیادی در جذب گردشگر در دنیا دارد و حدود ۲۰۰ میلیارد دلار را شامل می­شود. دهکده ­های سلامت نیز یکی از مواردی است که استقبال خوبی از آن به عمل آمده و کشورهایی همچون امارات، ترکیه و هند به این روش­ها روی آورده­اند.

عباسی در خصوص شرایط استارتاپ­ های حوزه طب ایرانی بیان داشت: در این حوزه رویدادهای متعددی در سال­ های گذشته برگزار شده است اما به مهم­ترین نیاز و چالش استارتاپ­ ها پرداخته نشده؛ از این رو تقویت بنیان­های دانشی در حوزه طب ایرانی و آموزش، یکی از نیازهای اساسی استارتاپ­ها در این حوزه است.

در انتهای نشست نیز سرکار خانم دکتر حسینی اشاره کرد: این رویداد دو بخش اصلی خواهد داشت. یک بخش به گفتمان­سازی در رابطه با موضوع طب ایرانی و شناساندن ظرفیت­ ها می­پردازد و بخش دیگر به ایده­پردازی این موضوع خواهد پرداخت.

رویداد کارآفرینی سروبُن در روزهای سوم و چهارم آبان در هتل قلب تهران برگزار خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل