نفت از افزایش دلار ضرر کرد

  کد خبر: 22080054652

قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت و به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تسریع برنامه‌های بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره، رشدی که در معاملات روز قبل داشت را از دست داد و برای سومین هفته متوالی کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۷۰ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و در ۸۲ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۰ سنت معادل یک درصد کاهش یافت و در ۸۰ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه بسته شد.

هر دو شاخص تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدام دولت بایدن برای برداشت نفت از ذخایر نفت استراتژیک به منظور کنترل قیمتها، برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کردند. بر مبنای هفتگی، نفت برنت ۰.۷ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۰.۶ درصد کاهش داشتند.

لوییس دیکسون، تحلیلگر ارشد بازارهای نفت در شرکت “ریستاد انرژی” در این باره گفت: هفته جاری یادآور خوبی برای بازارهای نفت بود که قیمتها تنها تحت تاثیر عوامل عرضه و تقاضا قرار ندارند بلکه پیش بینیهای سیاست پولی و اشکالی از دخالت دولت هم بر آنها تاثیرگذار است. نرخهای بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی می کند و فشار نزولی روی قیمتهای نفت را تشدید خواهد کرد.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا دوشنبه هفته پیش گفته بود بایدن ممکن است در همین هفته برای رسیدگی به مسئله افزایش قیمتهای بنزین اقدامی انجام دهد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه “پرایس فیوچرز” اظهار کرد: ما بر این باوریم که هر تصمیمی از سوی دولت آمریکا اعلام شود، تنها یک تاثیر کوتاه مدت بر قیمت خواهد داشت اما به دلیل ابهام، بازار اندکی عقب نشینی کرده است.

شرکت خدمات انرژی “بیکرهیوز” روز جمعه اعلام کرد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی که معیاری برای سنجش تولید آتی است، در هفته منتهی به ۱۲ نوامبر، شش حلقه افزایش یافت و به ۵۵۶ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود.

شرکت روس‌نفت که دومین شرکت نفتی بزرگ جهان از نظر میزان تولید پس از آرامکوی سعودی است، روز جمعه نسبت به شکل گیری ابرچرخه در بازارهای انرژی جهانی هشدار داد و چشم انداز قیمتهای بالاتر همزمان با فراتر رفتن تقاضا از عرضه را ترسیم کرد.

با این حال نشانه‌های مثبتی در بخش تقاضا دیده می شود. در حالی که سفرهای هوایی به سرعت افزایش پیدا می کنند اما تحکیم سیاست پولی و مالی و از راه رسیدن زمستان نیمکره شمالی تاثیر بازدارنده خواهند داشت.

اوپک روز پنج شنبه با اشاره به قیمتهای بالای انرژی که به روند احیای اقتصادی آسیب زده است، پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ را به میزان ۳۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی ماه پیش خود کاهش داد.

اوپک، روسیه و متحدان دیگر که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در نشست اخیرشان برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در دسامبر را تایید کردند.

بر اساس گزارش رویترز، استفن برنوک، کارگزار نفت شرکت “پی وی ام” گفت: بازار نفت به سمت مازاد عرضه پیش می رود. اوپک و متحدانش ممکن است لازم باشد روند تسهیل محدودیت عرضه را در سال آینده متوقف کنند. بی‌تحرکی به رشد مجدد ذخایر جهانی نفت منجر خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل