نفس راحت‌ صنعت انرژی خورشیدی با اسباب‌کشی منکر تغییرات اقلیمی از کاخ سفید

  کد خبر: 2708996667

ترجمه: فاطمه موسی‌زاده
عصر اقتصاد: آمریکا در شرف تغییر اساسی دیگری است. طی چهار سال گذشته، رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ برای استفاده بیشتر از سوخت‌های فسیلی، تغییرات اقلیمی را «حقه» خواند. او مقررات زیست‌محیطی دوران اوباما را برچید و یک لابی‌گر سابق صنعت ذغال سنگ را به عنوان سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد. اما جو بایدن وعده داده است که  به فوریت بحران آب و هوا را حل کند. رئیس‌جمهوری منتخب متعهد شده ‌است که دو تریلیون‌ دلار در انرژی پاک سرمایه‌گذاری کند و بلافاصله به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس بپیوندد. اکنون مدیران صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر نفس راحتی می‌کشند.

تام ورنر، رئیس و مدیرعامل شرکت فن‌آوری خورشیدی و ذخیره انرژی «سان‌پاور»، در گفت‌وگو با  بخش اقتصادی CNN  درباره این واقعیت که رئیس‌جمهوری بعدی منکر تغییرات اقلیمی نیست، گفته است:  «من خوش‌بین هستم که دولت بایدن-هریس فضای مثبت‌تری برای انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌کند.»

انتظار می‌رود که بایدن سیاستگذاران متمرکز بر آب‌و‌هوا را به عنوان رئیس بخش انرژی، آژانس حفاظت از محیط زیست و سایر سازمان‌های مهم منصوب کند. ورنر درباره این احتمال گفت: «این می‌تواند تغییر بزرگی ایجاد کند.» او اضافه کرد که گفت‌وگوهایی با مشاوران سیاسی بایدن داشته است.

پس از سال‌ها تجارت انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌های پاک در سال ۲۰۲۰ رونق یافته‌ است. قیمت سهام شرکت انرژی خورشیدی با نماد بورسی  (SPWR)   ۲۷۰درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح رسیده است. بیشتر سهام این شرکت که در سن‌خوزه کالیفرنیا  بنا نهاده شده متعلق به غول انرژی فرانسه توتال است و اکنون  ۳.۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. شرکت خورشیدی «پشت بام» با نماد بورسی (RUN) نیز امسال بیش از ۳۰۰ درصد رشدکرده است و اکنون ارزش آن ۱۱ میلیارد دلار است.

ورنر تاکید می‌کند: «شور و نشاط در صنعت خورشیدی عالی است و بیشتر می شود.»

دموکرات‌ها در نخستین تلاش خود برای کسب اکثریت قاطع در سنای ایالات متحده ناکام ماندند. اما اگر در دور دوم انتخابات سنا بتوانند هر دو کرسی ایالت جورجیا را از آن خود کنند، ۵۰ سناتور دموکرات در برابر ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه در مجلس سنا قرار می‌گیرند. صرف‌نظر از این نتایج، تغییرات قوانین گسترده‌ای مانندGreen New Deal  در دستور کار نیست و حتی اجرا کردن  مالیات کربن نیز عملی نخواهد بود.

با این حال مدیران اجرایی و سرمایه‌گذاران صنعت خورشیدی درباره موضع آینده واشنگتن خوش‌بین هستند. چشم‌انداز حمایت بیشتر از یک سیاست دوستدار انرژی‌های تجدیدپذیر به طور قابل توجهی در دولت دموکرات بهبود یافته است.

برایان‌لی، تحلیل‌گر گلدمن ساکس، این هفته در یادداشتی نوشته است:  «علی‌رغم افزایش در ذخایر خورشیدی، به ‌نظر می‌رسد هنوز پتانسیل سیاست‌گذاری بهتر و افزایش حجم تولید انرژی خورشیدی به‌طور کامل در سهام قیمت‌گذاری نشده است. ما اعتقاد داریم که ذخایرانرژی پاک، به‌ویژه سهام خورشیدی، آماده است که همچنان عملکرد بهتری داشته باشد.»

وعده بایدن برای  بازگشت فوری ایالات متحده به توافق‌نامه آب‌و‌هوای پاریس، بسیاری از خوش‌بینی‌ها را به دنبال دارد، زیرا این اقدام نشان‌دهنده تعهد واشنگتن برای مقابله با بحران آب‌و‌هواست.

همچنین یک کارگروه آب و هوایی بایدن برای نصب هشت میلیون پشت بام خورشیدی کاهش آیین‌نامه‌ها و سرعت بخشیدن به اخذ مجوز مورد نیاز هدف‌گذاری جاه‌طلبانه دارد . اما تمرکز اصلی بر سرنوشت اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری انرژی فدرال (ITC) است که قرار است تا سال  ۲۰۲۲ از رده خارج شود. طرح مالیات بایدن خواستار گسترش ITC از سوی کنگره است که مشوق بزرگی برای صاحبان خانه و مشاغل خرید یا تأمین منابع مالی تاسیسات خورشیدی پشت بام است.

انجلو زینو، تحلیلگر ارشد سهام، در یادداشت اخیر خود نوشته است: «ما ITC را به عنوان خون حیات‌بخش تقاضای انرژی خورشید در ایالات متحده می‌دانیم. علی‌رغم تداوم مشکلات درباره تمدید تمدید اعتبار مالیاتی خوش‌بینی وجود دارد.»
فراتر از انکار آب و هوا ، ترامپ طغیان تعرفه‌ها و سایر تهدیدهای تجاری را آغاز کرد. در ژانویه۲۰۱۸ ، ترامپ برای سلول‌های خورشیدی سیلیکونی و ماژول‌های ساخته شده در خارج از کشور ۳۰درصد تعرفه اعمال کرد. این تعرفه‌ها قرار است در فوریه ۲۰۲۲ به پایان برسد. ورنر می‌گوید حمایت‌هایی از سرکوب ترامپ علیه چین وجود دارد ، اما این استراتژی برای انرژی خورشیدی هزینه‌های بالاتری ایجاد کرده است.

 قبل از مذاکره مجدد درباره NAFTA ، ترامپ بارها تهدید کرد که برای مکزیک، جایی که «سان‌پاور» کارخانه دارد، تعرفه‌هایی وضع می‌کند. ورنر در این باره می‌گوید: «ماباید یک استراتژی کامل‌تری ایجاد کنیم، آیا ما کارخانه‌ها راتعطیل می‌کنیم؟ آیا آنها را جابه‌جا می‌کنیم؟ تصمیم‌گیری سریع درباره این چیزهای سخت کار مشکلی است.» زیرا حتی با تغییر در کاخ سفید، این تنش‌های تجاری قرارنیست از بین بروند.
زینو پیش‌بینی کرد دولت بعدی دور دیگری از تعرفه‌های خورشیدی را وضع کند.  او می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد بایدن به همان اندازه ترامپ برای چین سخت است.» در ماه اگوست شرکت انرژی خورشیدی بیشتر عملیات تولید خود را به یک شرکت جداگانه به نام  Maxeon Solar Technologies منتقل کرد. به عنوان بخشی از سازماندهی مجدد، دو شرکت توافق‌نامه خرید و عرضه انحصاری دو ساله دارند.

همه‌گیری کوید ۱۹ باعث ایجاد روندهای اقتصادی و فرهنگی جدیدی شده است که بیشتر برای شرکت‌های خورشیدی صعودی بوده است. نخست اینکه مهاجرت به خارج از شهرها باعث رونق مسکن می‌شود و سازندگان برای نصب صفحات خورشیدی در خانه‌های جدید همکاری می‌کند. اما بزرگترین تغییردهنده بازی جنبش کار از خانه بوده است، که بسیاری از آمریکایی‌ها را به ارتقای خانه‌های خود ترغیب کرده است. صاحبانخانه‌ها در ساحل غربی در حال نصب پنل‌های انرژی خورشیدی در پشت بام برای جبران قطعی برق در کالیفرنیا هستند. ورنر یادآور می‌شود: «این در واقع یک محرک است زیرا افراد زیادی از خانه کار می‌کنند واگر برق را ازدست بدهید، نمی‌توانید کار کنید.»

خروج از نسخه موبایل