نفس رشد شاخص کل بورس به شماره افتاد

  کد خبر: 1109997245

مسعود وطنخواه

شاخص کل بورس پس از چند روز صعودی بالای ۱۰هزار واحدی، روز گذشته با رشد ۷هزار و ۷۲۷ واحدی در سطح یک‌میلیون و ۴۷۳هزار واحدی ایستاد.

افت تقاضا در تمامی نمادهای بازار سرمایه مشهود بود که همین امر سبب افزایش فروش و عرضه‌های آبشاری شد؛ به عبارت دیگر از قدرت صعودی شاخص کل بورس کاسته شد.

ارزش معاملات روز گذشته نیز با کاهش ۲هزار میلیارد تومانی در مقایسه با ارزش معاملات روز دوشنبه به حدود ۱۶.۲هزار میلیارد تومان رسید.

بالاترین ارزش معاملاتی در گروه‌های صنعت به گروه فرآورده‌های نفتی با ۲۱هزارمیلیارد ریال رسید و گروه‌های خودرو با ۱۷، بانک‌ها با ۱۵.۹، چندرشته‌ای صنعتی با ۱۰.۸ و شیمیایی با ۱۰.۸ هزار میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.

روز گذشته همچنین پس از حدود سه‌ماه بازگشایی نماد صندوق(ETF) پالایشی یکم را شاهد بودیم. این صندوق ابتدا در ساعت ۱۲با قیمت ۱۱۹هزار ریال بازگشایی شد و در نیم ساعت پایانی زمان معاملات، دامنه قیمتی ۱۰۷هزار و ۵۰۰ تا ۱۳۰هزار و ۹۰۰ریال را تجربه کرد. آخرین معامله پالایشی یکم در قیمت ۱۱۳هزار و ۷۴۰ریال بود اما به دلیل لحاظ کردن میانگین وزنی، با رشد ۱۳.۷درصدی، قیمت ۱۱۳هزار و ۷۴۰ریال برای قیمت پایانی منظور شد.

لزوما قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله برابر نیستند. قیمت آخرین معامله می‌تواند بیشتر، کمتر و یا برابر با قیمت پایانی باشد. قیمت آخرین معامله، قیمتی است که سهم برای آخرین بار طی روز معاملاتی در آن قیمت معامله می‌شود. به این دلیل که قیمت آخرین معامله می‌تواند نوسان داشته باشد، معمولا از قیمت پایانی برای بررسی سهم استفاده می‌شود.

بعد از عرضه سهام بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها در اردیبهشت و در قالب صندوق‌های قابل معامله دولتی (ETF)، دومین مرحله از عرضه این صندوق با سهام پالایشی‌ها در نخستین روزهای شهریور انجام شد و تعداد قابل توجهی از افراد در این پذیره‌نویسی مشارکت کردند.

پس از چند روز صعودی بورس، گروهی از فعالان بازار سرمایه روز گذشته اقدام به شناسایی سود کردند که همین امر سبب کاهش عطش خرید و افزایش عرضه‌های آبشاری شد. حضور فروشندگان موجب عقب‌نشینی خریداران شد؛ به گونه‌ای که بسیاری از نمادهایی که در محدوده مثبت قیمتی بودند در اواخر زمان معاملات قیمت‌های منفی را تجربه کردند.

به عنوان نمونه، نماد شستا که یکشنبه صف خرید داشت و دوشنبه به تعادل رسیده بود در نیمه اول زمان معاملات روز گذشته در محدوده صفر قیمتی بود، اما در پایان زمان معاملات وارد محدوده قیمتی ۴درصد منفی شد.

خروج از نسخه موبایل