نقدی بر اخذ مالیات از مردم، برای گرانی ناشی از مدیریت غلط دولت

  کد خبر: 30090061952

محسن علی‌آبادی، کارشناس اقتصادی و مدیریت

مجلس محترم شورای اسلامی طی طرح مالیات بر عایدی سرمایه اعلام کرده‌اند که خودروهای بالاتر از یک میلیاردتومان و منازل بیش از ده میلیارد تومان باید مالیات پرداخت کنند.

در این زمینه چند نکته را یادآور می‌شوم. اول آنکه این خودروها  و املاک تا دو یا سه سال قبل قیمتی حدود یک هشتم الی یک دهم قیمت فعلی را داشته‌اند و بخاطر سوء مدیریت دولت قبل به چنین قیمتی رسیده‌اند و آیا عادلانه است که بهای بی‌تدبیری دولت قبل را مردم بپردازند؟ از سوی دیگر خود این مالیات باعث تورم مجدد بر روی این محصولات می‌شود.

نکته بعدی با توجه به اینکه مخصوصاً قیمت خودرو ناشی از انحصار خودروسازان داخلی و نبود واردات خودرو است و به گفته اکثر کارشناسان این قیمت‎ها کاذب و غیرواقعی است، انجام چنین طرح‎هایی باعث تثبیت این قیمت‎های نجومی می‌شود.

 طرفداران این طرح اعلام می‌کنند که این‎گونه طرح‌ها در کشورهای توسعه یافته در حال اجرا است اما فراموش می‌کنند که کشورهای مورد نظر دچار تورم ۱۰۰۰ درصدی در زمینه خودرو و مسکن و ارز و غیره نیستند و چون به دولت‌ها اجازه خلق تورم در هیچ زمینه‌ای را نمی‌دهند این قوائد راهکاری است تا اگر موردی از کنترل تورمی دولت خارج شد از این شیوه امکان سوداگری روی آن را از بین ببرند.

اما در کشور ما که دولت با بی‌تدبیری و سوءمدیریت خود باعث تورم می‌شود این‎گونه طرح‎ها علاوه بر ناعادلانه بودن، تاثیر مثبتی در کشور نداشته و فقط باعث رانت قیمت‌گذاری می‌شود که خود از زمینه های فساد است.

لذا از نمایندگان محترم خواهشمندیم با بررسی دقیق‌تر، تصمیم گرفته و باعث ایجاد درگاه دیگری برای رانت و فساد نشوند.

خروج از نسخه موبایل