نمایش جمع‌ شدن صف فروش؛ همزمان با  حضور رئیس سازمان بورس در مجلس

  کد خبر: 0608995344

مسعود وطنخواه

جمع شدن صف‌ها آن هم در یک ساعت پایانی بازار روز گذشته در حالی رخ داد که هیچ تغییری در آیتم‌های بنیادی بورس رخ نداده است.

رئیس سازمان بورس در جلسه علنی مجلس روز گذشته دوشنبه حضور یافت و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضع بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: «امسال در بازار سرمایه کارهای بسیار خوبی انجام شده که افزایش نرخ شاخص‌ها یکی از این اتفاقات خوب بوده است.»

مصادف شدن این گزارش حسن قالیباف اصل به مجلس با ساعت کار بازار سرمایه سبب شد در یک ساعت پایانی صف فروش گروهی از نمادهای بورس بدون دلیل خاصی جمع‌آوری شد؛ به طوری‌که برای دقایقی چند نماد توانستند درصدهای مثبت را نیز ثبت کنند، اما این سبزپوشی با عرضه‌های سنگین فروشنده‌ها مواجه و دوباره صف فروش شدند.

بازار سرمایه از مرداد تاکنون به دلائلی نظیر پیدایش حباب در نمادها، بازدهی بالا در زمان اندک، ورود چشم بسته عامه مردم برای خرید هر سهم، رونق بازارهای رقیب مانند طلا و ارز و نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد فاز نزولی شده است. در روند کاهشی تنها مقداری از قیمت نمادها اصلاح شده است و باقیمانده عوامل دخیل در ریزش شاخص کل هنوز پاپرجا هستند. گروهی از کارشناسان با ذکر موارد فوق حضور رئیس سازمان بورس تنها یک نمایش توصیف می‌کنند،از ادامه کاهش شاخص بورس خبر می‌دهند و معتقدند که علی‌رغم اینکه در بیشتر نمادهای بازار سرمایه اصلاح قیمت رخ داده است، اما هنوز کاهش قیمت محسوسی در شرکت‌های شاخص‌ساز اتفاق نیفتاده است.

قالیباف اصل در جلسه علنی مجلس از امضای قرارداد بازارگردانی با ۱۸۰ شرکت خبر داد و ابراز امیدواری کرد با فعال شدن کامل بازارگردان‌ها در بازار سرمایه تعادل در بازار ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان بورس افزود: آزادسازی سهام عدالت یکی دیگر از اتفاقات خوب در سال جاری بود، سهام عدالت بعد از ۱۵سال آزاد شد و حدود ۱۳هزار میلیارد تومان سهامدار، سهام خود را در بازار فروختند که عمدتا هم جزو قشر مستضعف هستند.

قالیباف اصل یادآور شد: تقویت و تجهیز پس‌انداز و تامین مالی از طریق بازار سرمایه یکی دیگر از اتفاقات مهم امسال بود، سال گذشته ۲۶۲هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه اتفاق افتاد در صورتی که در ۶ ماهه امسال این رقم به ۳۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است. عرضه‌های اولیه در سال گذشته حدود ۵هزار میلیارد تومان بوده، اما امسال تاکنون ۲۵هزار میلیارد تومان بوده است.

قالیباف اصل افزود: فروش اوراق از طرف دولت ۹۰هزار میلیارد تومان بود که این آمار قابل توجهی است. علاوه بر این سال گذشته فروش سهام از طرف دولت صفر بود، اما امسال به ۳۲هزار میلیارد تومان رسید.

او با اشاره به این که تاسیس شرکت‌های سهامی عام برای اجرای پروژه‌ها یکی دیگر از رسالت‌های مهم ما در بازار سرمایه بورس بود، اظهار کرد: تاکنون ۴۰۰میلیارد تومان شرکت سهامی عام شرکت پروژه تعریف شده است در صورتی که این عدد سال گذشته صفر بود. همچنین تقویت روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه را به طور جدی دنبال کردیم تا مردم به صورت مستقیم وارد بازار نشوند.

رئیس سازمان بورس افزود: به منظور رصد فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی در بازار بورس تشکیل شد، با رصد فضای مجازی در صورت لزوم برخوردهای قهری هم انجام می‌شود همچنین با توجه به توسعه فضای مجازی و تاثیر آن بر بازار سرمایه این اقدام انجام شده است و در کنار آن هم ارتباطی را با صدا و سیما برای ارتقای سواد فکری و فرهنگ‌سازی و همچنین بازار گردانی در شبکه های آموزش و ایران کالا برقرار کرده‌ایم.

رئیس سازمان بورس با اشاره به رشد بازار سرمایه در یکی دو سال اخیر گفت: متاسفانه زیرساخت‌ها نتوانسته خودش را با رشد بازار تطبیق دهد لذا ما طرحی را در شورای عالی بورس ارائه کردیم که نیازمند مصوبه هیات وزیران است و به دولت ارائه شده است.

رئیس سازمان بورس میان تجمع‌کنندگان رفت

همچنین رئیس سازمان بورس در میان تجمع‌کنندگان حضور یافته است تا به سوالات آنها پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته حسن قالیباف اصل که مهمان نمایندگان مجلس بود و گزارشی از وضع بازار را به نمایندگان ارائه داد. همزمان تعدادی از سهام‌داران معترض به وضع بازار سرمایه در مقابل مجلس تجمع کردند تا اعتراض خود را نسبت به حمایت نکردن دولت از بورس به گوش متولی بازار برسانند.

خروج از نسخه موبایل