نوید اشتغال‌زایی در حوزه کمانیک و برق با عرضه اوراق صرفه‌جویی انرژی در بورس

  کد خبر: 27119915786

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری می‌گوید ابزار مالی ما در قدیم وام بود؛ اما نمی‌توان این اکوسیستم نوآوری را با وام توسعه داد

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اعلام عرضه اوراق صرفه‌جویی انرژی در بورس در آینده نزدیک، درباره پیامد ورود ابزارهای مالی مرتبط با انرژی به بورس پیش‌بینی کرد که این ابزارها می‌تواند جوانان بسیاری را در زمینه مکانیک و برق سر کار آورد و اشتغال ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری در آیین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران که دیروز به صورت مجازی با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  و مدیرعامل فرابورس برگزار شد، درباره تلاش برای شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری در هفت سال گذشته گفت: در این اکوسیستم دانشگاه‌ها به عنوان تامین‌کننده منابع نیروی انسانی شناخته شده‌اند.

او ادامه داد:  همواره این سوال مطرح بوده است که اگر دولت هزینه‌ای در آموزش می‌کند، چرا این آموزش در اقتصاد دیده نمی‌شود. در بخش آموزش هزینه‌های بسیار شده است. اکنون حدود ۵میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل‌اند که در مقایسه با ابتدای انقلاب عدد بالایی است و امروزه با ایجاد این اکوسیستم می‌توان آموزش را از اقتصاد دانش‌بنیان بیرون کشید.

ستاری اظهار کرد: در اکوسیستم نوآوری کشور، ۵۰پارک علم و فناوری و ۱۵۰شتاب‌دهنده بخش خصوصی فعال هستند. همچنین استارتاپ‌ها عملا منبع تامین نیروی انسانی برای این اقتصاد هستند و در حال حاضر ۶هزار استارتاپ فعال است.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ۵۷۰۰شرکت دانش‌بنیان و نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای که در خارج از کشور داریم، از اجزای این اکوسیستم هستند؛ اما تامین مالی چنین اکوسیستمی با سیستم مالی قدیمی قابل اجرا نیست.

ستاری گفت: ابزار مالی ما در قدیم وام بود و نمی‌توان این اکوسیستم را با وام توسعه داد. تامین مالی کشور باید به سمت تامین مالی خطرپذیر برود؛ همان طورکه در برخی از کشورها بیش از ۵۰درصد تامین مالی آنها از طریق سرمایه‌گذاری جسورانه صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که می‌تواند ریسک تامین مالی جسورانه را کاهش دهد، بورس است، گفت: مکانیسم‌های متعددی برای توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور در سازمان بورس طراحی شده که به کندی پیش رفته است. روال کار در حوزه نوآوری به این شکل است، هر تغییری به سختی صورت می‌گیرد، اما نوآوری در بورس توسعه پیدا می‌کند  و ابزارهای جدیدی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه داد: در این اکوسیستم استارتاپ‌های بزرگی در حوزه‌های سلول‌های بنیادی، آی سی تی و هوا فضا در کشور حضور دارند.

ستاری ادامه داد: ایران در حوزه بیوتکنولوژی یکی از قدرت‌های بزرگ آسیاست. شرکت‌های داروسازی فعال در کشور سالانه ۴۰۰میلیون تومان هزینه صرف تحقیق و توسعه خود می‌کنند، فرق بین کارخانه و صنعت این است، هزینه کردن برای به‌روز بودن یک فرهنگ جدید است که در اکوسیستم نوآوری ایران به وجود آمده است.

وی یادآور شد: قیمت‌گذاری بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان مسئله‌ای است که با آن مواجه بودیم. نمی‌توان روی این شرکت‌ها قیمت گذاشت، در دنیا نیز می‌بینیم شرکت‌های بزرگی وجود دارند که به لحاظ دارایی فیزیکی چیزی ندارند، اما ایده، فکر و فناوری آنها با مبالغ بالا خرید و فروش شده است.

معاون علمی رئیس‌جمهوری بیان کرد: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان معضل قیمت‌گذاری در بورس است. چند شرکت وارد حوزه قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری دارایی نامشهود شده‌اند؛ چرا که این موضوع در حیطه کار شرکت است.

آغاز پذیره‌نویسی ۲۴۰میلیارد تومانی صندوق جسورانه در بورس

ستاری گفت: اکنون ۴۱شرکت دانش‌بنیان در بورس فعالند و چهار شرکت نیز به تعداد این شرکت‌ها اضافه خواهد شد. این شرکت‌ها ۲۰۰هزارمیلیارد تومان سرمایه در تابلوی بورس دارند، ۱۳صندوق جسورانه خصوصی نیز در بورس هستند که امروز بزرگ‌ترین آن پذیره‌نویسی ۲۴۰میلیارد تومانی انجام داد.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه هوش مصنوعی گفت: در این حوزه شرکت‌های بزرگ منطقه را داریم، هوش مصنوعی احتیاج به مسئله دارد و باید هدفی در پس آن باشد، درباره احراز هویت الکترونیکی که از سوی سازمان بورس این ایده پذیرش شد، سایر سازمان‌ها نیز اکنون احراز هویت الکترونیکی انجام می‌دهند.

به گفته او، ۲۹مرکز در زمینه احراز هویت الکترونیکی فعالیت می‌کنند و تاکنون ۶میلیون نفر احراز هویت غیرحضوری شده‌اند.

۱۱میلیارد تومان معامله در بازار دارایی فکری

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اظهار کرد: بحث خرید و فروش اختراع نیز یکی از کارهایی بود که در بازار دارایی فکری انجام شد، اما آن زمان وقت مناسبی نبود. الان فرهنگ آن آماده‌ترست، حدود ۱۱میلیارد تومان در این حوزه معامله صورت گرفته است.

ستاری با تاکید براینکه استقبال سازمان بورس از نوآوری بزرگتری هدیه‌ای است که به جوانان فعال در اکوسیستم دانش‌بنیان داده می‌شود، افزود: دیگر نمی‌شود کشور را با پول نفت اداره کرد. نیاز داریم با ایده‌های جدید کشور را اداره کرد، حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه حوزه‌ای است که قطعا آینده فوق‌العاده‌ای دارد.

آمادگی بازار سرمایه برای تامین مالی فعالیت نوآورانه

همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه، دانش‌بنیانی و مبتنی بر فناوری‌های جدید را انجام دهد.

محمدعلی دهقان دهنوی در مراسم آیین رونمایی از «بازار تامین مالی جمعی» و «شاخص صکوک فرابورس ایران» در جمع خبرنگاران افزود: مجموعه کارهایی که در حوره بازار سرمایه انجام می‌شود، متعلق به مجموعه معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوی است، زیرا بازار سرمایه یکی از حوزه و فضاهایی است که بحث نوآوری در آنجا بسیار مورد توجه قرار دارد.

او اضافه کرد: یکی از محورهایی که در پیشبرد کارهای حوزه علمی و فناوری کشور تاثیر دارد، آینده کشور و توسعه اقتصادی را رقم می‌زند و زمینه استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های عظیم نیروهای جوان و دانشمند کشور را فراهم می‌کند، تامین مالی این فعالیت‌هاست.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که در کنار معاونت علمی و فناوری به شکل همراه و هماهنگ بتواند تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه، دانش‌بنیانی و مبتنی بر فناوری‌های جدید را که در قالب ابزارها و نهادهای مختلفی راه‌اندازی می‌شوند، انجام دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: راه‌اندازی تامین مالی جای قدردانی دارد، اما اینکه چندین سال این فعالیت طول کشیده است،محل انتقاد دارد که به چه دلیل این مدت طول کشیده است؛ زیرا معنای آن اینکه به مدت پنج سال از خدمات تامین مالی دورمانده‌ایم.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: بنابراین باید به سمتی برویم که ایده و روش‌های تامین مالی فعالیت‌ها به‌سرعت در بازار سرمایه شکل بگیرد و اجرایی شود.

او ادامه داد: ماهیت و خاصیت تامین مالی بدین صورت است که اگر قرار باشد راه‌اندازی آن به مدت پنج سال طول بکشد، در آن زمان ایده‌ای جدید به مرحله اجرا می‌رسد که ممکن است روش قبلی کنار گذاشته شود.

ارائه مجوز به یک پلتفرم در بستر بلاک‌چین

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران نیز در این مراسم گفت: بازار سرمایه و فرابورس در گذشته در راستای تامین مالی شرکت‌های متوسط و بزرگ در حال فعالیت بودند، اکنون نه‌تنها شرکت‌های کوچک بلکه کسب و کارهای خانوادگی هم می‌توانند از طریق این بازار تامین مالی کنند.

امیر هامونی بیان کرد: از سال ۹۴بیش از ۳۰جلسه کارگروه تدوین پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی تامین مالی جمعی در دفتر مدیرکل کارآفرینی وزارت کار برگزار شد تا در سال ۹۷ از سوی سازمان بورس دستورالعمل آن به تصویب رسید.

او افزود: به مدت پنج سال بررسی‌های لازم برای اجرای این تامین مالی صورت گرفت و مطالعات زیادی از کشورهای مختلف در این زمینه صورت گرفت و در جلسات برگزارشده آن‌ها را بررسی کردیم.

هامونی اظهار کرد: برای نخستین‌‌بار موافقت اصولی به یک شرکت با مسئولیت محدود داده شد تا از بستر تامین مالی جمعی، اقدام به تامین مالی کند.

او خاطرنشان کرد: همچنین به یک پلتفرم (سامانه) که در بستر بلاک‌چین است، مجوز فعالیت داده شد تا بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند.

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران گفت: درخواست‌های بررسی‌شده برای موافقت اصولی به سکوهای عامل تامین مالی جمعی در سامانه www.cf.ifb.ir تاکنون ۷۲مورد و تعداد درخواست‌های بررسی‌شده ۲۸مورد بوده است.

او افزود: همچنین به هفت متقاضی تامین مالی جمعی موافقت اصولی داده شد و چهار مجوز فعالیت به شرکت‌های آتنا، کارن، پارس فاندینگ و فاینتک اعطا شده است.

تامین مالی کسب و کارهای کوچک از طریق فرابورس

هامونی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با تشریح تامین مالی کسب‌وکارهای کوچک از طریق فرابورس، گفت: در چند سال گذشته و در زمان رئیس اسبق سازمان بورس تفاهم‌نامه‌ای برای تامین مالی جمعی امضا شد که در خصوص این تفاهم‌نامه و ابلاغ مصوبه‌ای از سوی شورای عالی بورس، فرابورس ایران به عنوان تنظیم‌کننده و بانی تامین مالی جمعی انتخاب شد.

او خاطرنشان کرد: اکنون چند سال است اقدامات لازم برای تامین مالی جمعی انجام شده است، ضمن ارائه برخی از مجوزها و موافقت‌های اصولی در نهایت امروز ثمره تفاهم‌نامه و دستورالعملی را که شورای عالی بورس به فرابورس ابلاغ کرده است با هماهنگی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله فعالیت می‌رسد و امروز شاهد رونمایی این ابزار جدید بودیم.

هامونی با بیان اینکه این ابزار کمک‌کننده به تامین مالی کسب و کارهای کوچک یا استارتاپ‌ها است، اظهار کرد: این مجموعه‌ها به طور حتم نباید جزو شرکت‌های دانش‌بنیان باشند بلکه ممکن است به لحاظ فنی، برخی از اصناف کشور هم شامل این مساله شوند و در مرحله استفاده از این تامین مالی قرار گیرند.

به گفته مدیر عامل شرکت فرابورس ایران، کسب و کارهایی که فعالیت‌های خوبی را در حوزه فعالیت خود دارند می‌توانند از طریق بازار سرمایه و ابزار تامین مالی جمعی تا سقف ۱۰میلیارد تومان تامین مالی کنند.

او ادامه داد: برای مثال ممکن است خانواده‌ای از هنر فرش بافی برخوردار باشند اما از امکانات لازم برای تامین مالی تهیه نخ و دار قالی بافی برخوردار نباشد، این افراد می‌توانند از این طریق تامین مالی کنند، اما به طور حتم باید دارای شرکت حقوقی باشند و از طریق این شرکت اقدام به تامین مالی کنند.

خروج از نسخه موبایل