نپذیرفتن واریزی حق‌تقدم به دلیل تاخیر سه‌ساعته

  کد خبر: 3103991607

مسعود وطنخواه

عصراقتصاد: امور سهام نفت پارس از پذیرفتن پول واریزی سهامدارانی که قصد شرکت در پذیره‌نویسی افزایش سرمایه شرکت را دارند به دلیل تاخیر سه‌ساعته خودداری می‌کند. به عبارت دیگر نفت پارس به شرایط کرونا و مسئولیت‌های اجتماعی بی‌توجه است.

شرکت نفت پارس بر اساس اطلاعیه منتشرشده در کدال و با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-98A-108 مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱ و صورت‌جلسه هیات مدیره مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ و با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از مبلغ ۲,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۲,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال) مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام از تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۸ لغایت تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۷  تعیین کرده است.
بر اساس قانون تجارت (ماده ۱۶۶ سال ۱۳۷۴) «افزایش سرمایه باید در همان مدت ذکرشده عملی شود. همچنین مهلتی که طی آن سهامداران قدیمی می‌توانند از حق‌تقدم خود در پذیره‌نویسی سهام جدید استفاده کنند نباید از شصت روز کمتر باشد.این مهلت از روزی که برای پذیره‌نویسی تعیین می‌گردد شروع می‌شود.»
الزام رعایت مهلت قانونی جزو وظایف قانونی سهامدارانی است که مایل به شرکت در افزایش سرمایه هستند. همچنین قانون تجارت تنها قید ۶۰ روز حداقل را بیان کرده است و برای زمان بیشتر از ۶۰ روز محدودیتی در نظر نگرفته است. به عیارت دیگر هر شرکت می‌تواند بر اساس صلاحدید شرایط و رفاه حال سهامداران نسبت به افزایش مهلت پذیره‌نویسی در حین مراحل افزایش سرمایه اقدام کند که همین امر سبب شده است تعدادی از شرکت‌ها از این مهلت البته با طی مراحل قانونی استفاده کنند.
با توجه به شیوع بیماری کرونا و وضع اضطراری سال جاری شاهد ناهماهنگی‌هایی در سیستم بانکی و مالی کشور بودیم؛ به طوری که ساعت کاری بانک‌ها کاهش یافت و حتی زمان واریز بین بانکی نیز نهایت تا ساعت ۱۲ بود. این محدودیت‌ها سبب مشکلاتی برای عموم مردم شد. در همین خصوص بارها مقامات ذیربط از جمله رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی برای همراهی در دوران کرونا توصیه‌هایی داشتند که همین امر سبب تغییراتی نظیر کاهش ساعت کاری بانک‌ها و محدودیت در زمان ارسال حواله‌هایی نظیر «شبا» شد.
لازم به ذکر است به دلیل شیوع ویروس کرونا بانک مرکزی پیش‌تردر بخشنامه‌ای از بانک‌ها خواسته بود به هیچ عنوان از ارباب رجوع پول دریافت نکنند و تنها چند شعبه منتخب در بانک‌ها بودند که می‌توانستند نقل و انتقال را انجام دهند از آنجایی که انتقال بین بانکی «شبا» نیز تا ساعت ۱۲ مقدور بود و هر گونه انتقال بعد از ساعت ۱۲ به ساعت ۳ صبح روز دیگر موکول می‌شد.
به همین دلیل سهامدارانی که در روز ۷ اردیبهشت ۹۹ و بعد از ساعت ۱۳ ظهر اقدام به واریز حق‌تقدم با «شبا» کرده بودند به طور سیستماتیک روز بعد یعنی ساعت ۳ صبح ۸ اردیبهشت وجه وارد حساب شرکت نفت پارس شده است. که امور سهام نفت پارس در جواب خبرنگار ما تاخیر سه‌ساعته را و بدون در نظر گرفتن شرایط پیش‌آمده به دلیل کرونا را دلیل در نظر نگرفتن واریزی‌ها بیان می‌کند.
با توجه به این نحوه عملکرد شرکت نفت پارس به نظر می‌رسد اجرای ظوایط از سوی این شرکت بدون لحاظ‌کردن شرایط ویژه ناشی از شیوع کرونا صورت گرفته است.
خروج از نسخه موبایل