نیاز به اکسیژن، صادرات گازهای‌ دیگر را ممنوع کرد

  کد خبر: 13060044716

بر اساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و ابلاغ آن به گمرک صادرات گاز نیتروژن (ازت) و آرگون تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

به گزارش ایسنا، اواخر اردیبهشت ماه مهدی صادقی نیارکی،  معاون امور صنایع وزارت صمت در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت،  با اشاره به تصمیم هیئت وزیران در اردیبهشت امسال مبنی بر تفویض اختیار اعمال ممنوعیت یا محدودیت صادرات اقلام کرونا جهت تامین نیاز مراکز درمانی، درخواست کرده که برای جلوگیری از تمایل تولیدکنندگان به تولید گازهای یاد شده به جای اکسیژن و بداظهاری احتمالی،  صادرات گاز نیتروژن (ازت) و آرگون تا اطلاع ثانوی ممنوع شود.

این موضوع ابتدای ماه جاری از سوی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرکات کشور ابلاغ شد.

این تصمیم حاصل جلسه‌ای است که در اردیبهشت امسال در راستای تامین اکسیژن مایع بیمارستان‌ها در شرایط بحرانی شیوع مجدد کرونا برگزار شده بود.

 ممنوعیت عرضه اکسیژن مایع در بورس کالا

از جمله دیگر مصوبات این جلسه اعلام فهرست تفکیکی و میزان تولید روزانه واحدهای تولید اکسیژن مایع عضو اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان گازهای طبی و صنعتی، ممنوعیت عرضه اکسیژن مایع در بورس کالا با توجه به گزارش‌هایی که در رابطه با عرضه اکسیژن مایع در بورس کالا برای مصارف غیر پزشکی شنیده شده و تحویل اکسیژن مایع صرفا با حواله سازمان غذا و دارو به بیمارستان‌ها بعد از احصا منابع تولید اکسیژن بوده است.

در این مصوبات به نیاز بیمارستان‌های کشور به روزانه ۳۷۰ تن اکسیژن مایع در موج پنجم کرونا، البته در اردیبهشت امسال اشاره شده است.

گفتنی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، یکی از سهمگین‌ترین موج‌ها بعد از نوروز ۱۴۰۰ آغاز شد که چهار هفته مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ تعطیل شدند، اما بهبود شرایط کرونایی بعد از این تعطیلات دوام چندانی نداشت و از ۱۹ تیر ماه کشور وارد موج پنجم کرونا شد که با توجه به شکسته شدن رکورد تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها وضعیت از موج‌های قبلی بدتر بود.  اما این بار محدودیت‌های گسترده و طولانی اعمال نشد.

البته مرداد ماه امسال رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی از سه تا چهار برابر شدن مصرف اکسیژن بیمارستان‌ها در پیک پنجم کرونا خبر داد و گفته بود که کمبود تولید وجود دارد، اما ظرفیت تولید گازهای طبی مشخص است و اضافه هم نمی‌شود. البته از سال گذشته صادرات اکسیژن مایع ممنوع شده است.

خروج از نسخه موبایل