نیکو اقبال، استاد اقتصاد: امید چندانی به مستقل شدن بانک مرکزی وجود ندارد

  کد خبر: 19050041646

یک استاد اقتصاد تعداد بانک‌ها در کشور بیش از حد مورد نیاز دانست

به گفته یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران، امید چندانی به مستقل شدن بانک مرکزی وجود ندارد.

علی اکبر نیکو اقبال در این باره چابک آنلاین گفت: در تمام دنیا مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است، بنابراین کسی که توان حفظ ارزش پول ملی را ندارد نباید ریاست بانک مرکزی را بپذیرد.

به گفته او، رئیس بانک مرکزی در بسیاری از کشورها  از جمله آمریکا از سوی نهادهای مستقل از دولت و برای دوره‌هائی بیشتر از دوره ۴ ساله انتخاب می‌شود تا نفوذ رئیس‌جمهور در بانک مرکزی به حداقل کاهش پیدا کند.

۲۸ کشور دارای یک بانک مرکزی مشترک

به گفته این عضو هیات علمی‌دانشگاه تهران: در اتحادیه اروپا، ۲۸ کشور دارای یک بانک مرکزی مشترک هستند و طبق قانون بانک مرکزی اروپا، این ۲۸ کشور نباید در بودجه سالانه خود بیش از ۳ درصد کسری بودجه داشته باشند تا استقراض دولت‌ها از بانک مرکزی کنترل شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: کشور ما همواره با کسری بودجه بالای ۱۵درصد و رشد نقدینگی بالای ۲۰درصد ( تا حدودی به علت درآمدزائی نفتی) روبه‌رو بوده و متاسفانه لوایح سالانه بودجه دولت‌ها هم اصلاح نشده است.

کسری بودجه ۳۰ درصدی در بودجه ۱۴۰۰

او ادامه داد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم از این امر به دور نبود به عبارتی بودجه ۱۴۰۰ دارای کسری بودجه‌ای در حدود ۳۰ درصد بود؛ بنابراین طبیعی است که در سال جاری نتوانیم از جریان‌های تورم زا جلوگیری کنیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: یکی دیگر از وظایف بانک مرکزی این است که طوری بانک‌ها را مدیریت کند که سپرده‌گذاری‌های بانکی در نهایت به سمت تولید و سرمایه‌گذاری برود تا این گردش اقتصادی پول موجبات رشد اقتصادی و تامین اشتغال  و درآمد را به دنبال داشته باشد.

این اقتصاددان ادامه داد: تولیدکنندگان می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت‌شده را به سرمایه‌گذاری تبدیل کنند و با استفاده از تکنولوژی مدرن و ایجاد کارایی و بهره‌وری بالا، منابع و سرمایه‌های مورد نیاز برای سال‌های آتی کشور را فراهم کنند.

نیکو اقبال، تعداد بانک‌ها در کشور را بیش از حد مورد نیاز دانست و علت آن را سودده بودن عملیات بانکی و غیر بانکی نظیر مسکن و سوداگری به علت تورم‌های موجود عنوان کرد.

خروج از نسخه موبایل