«هیچ کس هول نشده است»

  کد خبر: 1409997452

قالیباف در پاسخ به کنایه روحانی به مجلس درباره تصویب قانون اقدام راهبردی مقابله با تحریم‌ها می‌گوید: هفت سال است که ایران منتظر است چه کاری انجام می‌شود

رئیس مجلس در رابطه با قانون اقدام راهبردی مقابله با تحریم ها یادآور شد که مجلس با تصویب این قانون در کنار دولت است و این قانون با استفاده از ماده ۳۶ و ۳۷ برجام به تصویب رسیده است.

پنجشنبه گذشته در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو، حسن روحانی رئیس‌جمهوری در کنایه‌ای صریح به مجلس در خصوص  مصوبه برجامی قوه مققنه که شورای نگهبان هم آن را تایید کرد گفته بود« هول نشوید و عجله نکنید؛ موفقیت‌های دولت هم تقدیم شما،بگذارید کسانی که تجربه بیست و چند ساله دارند و در دیپلماسی موفق بوده و آمریکا را در این سه سال بارها و بارها شکست داده اند کار را با تأنی و دقت به پیش ببرند.»

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف پنجشنبه شب در جریان یک برنامه تلویزیونی در تشریح تصویب طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و لغو اجرای پروتکل‌ الحاقی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید

قالیباف افزود: در این دو ماده برجام تاکید شده است که اگر یکی از طرف ها به تعهدات خود عمل نکند طرف دیگر نیز می تواند تعهدات خود را نادیده بگیرد و چون در برجام یک طرف به تعهدات خود عمل نکرده اما ایران به تعهدات خود عمل کرده، لذا با تصویب این قانون مجلس در کنار دولت بوده است.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: ایران در برجام به همه تعهدات خود عمل کرده اما ما ۶ یا ۷ سال معطل شدیم تا طرف های مقابل ما در برجام به تعهدات خود عمل کنند و در واقع از زمان اجرا، برجام دچار مشکل شد.

قالیباف گفت: در حالی که ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرد، حادثه نطنز اتفاق افتاد و با نفوذ دشمنان سردار قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده به شهادت رسیدند و رئیس جمهوری امریکا که همواره دم از دمکراسی می زند به ترور سردار سلیمانی اعتراف می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: در این مصوبه بحث ما خروج از برجام نیست بلکه به استناد ماده ۳۶ و ۳۷ برجام، در این شرایط بتوانیم با تولید قدرت با طرف های برجام مقابله کنیم.

وی افزود: ما اگر در برابر زیاده خواهی ها نیستیم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم در این قانون به صراحت اعلام کرده ایم که هر لحظه طرف‌های ما در برجام به تعهدات خود عمل کنند ما نیز به تعهدات خود بر می گردیم.

وی گفت: خواهش من از رئیس جمهوری اسلامی ایران این است در مسائل ملی و منافع ملی کشور همه یک زبان و همدل باشند و هیچ کس در این مساله هول نشده، بلکه ما هفت سال است منتظریم چه کاری انجام می شود.

رئیس مجلس افزود: در این هفت و یا هشت ماه وقتی که مردم می خواهند با دولت خداحافظی کنند تحریم‌ها رفع شده باشد و این در زمان این دولت اتفاق بیافتد.

قالیباف یادآور شد: خنثی‌سازی تحریم ها تنها با قوی شدن در برابر دشمنان عملی است و همانطوری که وزیر و وزیر امور خارجه کشورمان امروز در گفتگو با اروپایی ها خیلی صریح گفتند که مصوبه مجلس قانون است و برای ما این مصوبه لازم الاجراست.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: امروز مردم از سران قوا همدلی، همکاری و حل مشکلات اقتصادی را طلب می‌کنند و ما نیز در حل مشکلات اقتصادی کمک دولت هستیم و در عرصه بین‌المللی هم صدا برای رفع تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران پیشرو هستیم.

قالیباف گفت: هفته گذشته که در جلسه ای که خدمت آقا بودیم پس از جلسه من با رئیس جمهور در مورد معیشت مردم صحبت کردم و شاید این صحبت ۳۵ دقیقه طول کشید و در نهایت وقتی که مسائل را توضیح دادم دکتر روحانی قبول کردند و این مسئله را به نوبخت نیز گفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما نقدها را انجام می‌دهیم ولی همواره با دولت همدلی و همراهی می کنیم، لذا در پرداخت طرح معیشتی مردم نیز مقرر کردیم که طرح پرداخت کمک معیشتی به مردم در چهار ماه آخر امسال و دو ماه فروردین و اردیبهشت سال آینده عمل شود.

وی تاکید کرد: من به مردم قول می‌دهم که در بحث اقتصادی و امنیتی پای کار هستیم و برای حل مشکلات مردم با دولت همکاری می‌کنیم تا با تصویب قوانین و مقررات بتوانیم در کمک به معیشت مردم گام‌های اساسی بر داریم.

وی با بیان اینکه نظارت ها بر قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی اولویت‌های کاری ماست، گفت: وقتی که نمایندگان محترم به من به عنوان خدمتگزار در مجلس اعتماد کردند و به عنوان رئیس مجلس انتخاب شدم ما به این نتیجه رسیدیم که نظارت بر قانونگذاری در مجلس اولویت دارد.

قالیباف گفت: ما بین مجلس و کمیسیون اصالت را به کمیسیون ها دادیم به دنبال این هستیم که ۴۰ درصد قوانین یکپارچه‌ سازی و با حذف قوانین متناقض بتوانیم از بسیاری از مسائل سلیقه ای در کشور جلوگیری کنیم.

با گرانی ها آشنا هستیم

قالیباف همچنین در رابطه با گرانی اجناس، گفت: تاکنون ۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته اما ما آثار آن را نمی بینیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با وجود اختصاص این مبلغ متاسفانه قیمت مرغ ۲۸ هزار تومان شده و به علت سوء مدیریت مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند.

وی گفت: به علت سوء مدیریت ما در تهیه و توزیع کالا در کشور دچار مشکلات زیادی هستیم و باید با همکاری همه دستگاه های اجرایی دولت و مجلس این مشکلات را برطرف کنیم.

قالیباف بر تامین کسری بودجه از منابع پایدار تاکید کرد و گفت : بررسی گرانی ها نشان می دهد که ۳۵ درصد گرانی ها به تحریم ها و ۶۵ درصد به سوء مدیریت مربوط است که با اصلاح ساختارها این مشکلات باید رفع شود.

 سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به یارانه اختصاص می یابد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خبر بر هدفمند کردن یارانه ها تاکید کرد و گفت: ما در هدفمندی یارانه ها سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه باید به مردم بدهیم لذا ضروری است با هوشمند سازی این یارانه‌ها را به دهک‌های پایین جامعه اختصاص دهیم.

قالیباف گفت: یارانه ها در بودجه قطع نمی شود، اما هر یک میلیارد دلار منابع مالی معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع ریالی است و باید منابع هدفمندی یارانه‌ها به قشر پایین جامعه پرداخت شود.

وی یادآور شد: حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی ماشین ندارند و در واقع این نشان می‌دهد که ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی ماشین دارند و با مصرف بنزین از یارانه‌های بنزین استفاده می‌کنند، لذا در جاهایی که مردم ماشین ندارند، مترو و اتوبوس سوار نمی شوند، ما یارانه نمی دهیم اما از این طرف به افرادی که با ماشین‌های خود در خیابان ها دور دور می کنند به آنها بنزین ۳۰۰۰ هزارتومانی یارانه ای در نظر می‌گیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این عدالت نیست و باید با اصلاح ساختارهای بودجه با این بی‌عدالتی‌ها مقابله کنیم.

خروج از نسخه موبایل