وزارت صمت مکلف به پایش تولید و عرضه لوازم خانگی شد‌

  کد خبر: 27070050638

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کمیسیون صنایع مجلس از وزارت صمت خواسته است مدام وضع و روند تولیدِ لوازم خانگی داخلی رصد شود بنابراین وزارت صمت مکلف است هر دو هفته یکبار تولید در این بخش را پایش کند.

علی جدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با لزوم حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی، اظهار کرد: از آنجا که لوازم خانگی در کشور از سوی بخش خصوصی تولید می‌شود بنابراین معتقدیم تا برای ارتقا سطح کمی و کیفی محصولات تولیدی از این بخش حمایت شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در دوران تحریم که بسیاری از کشورها ایران را ترک کردند، تولید‌کنندگان لوازم خانگی در اوضاع سخت، قدرتمند به کار خود ادامه دادند‌ و در مدتی که دو برند تولید‌کننده لوازم خانگی کره‌ای به دلیل تحریم ایران را ترک کردند توانستند نبود حضور این برندها را جبران کنند و امروز هم به دانش فنی خوبی نیز دست یافته‌اند.

او افزود: بنابراین با حمایت چندساله از تولیدکنندگان لوازم خانگی، این صنعت می‌تواند تا حد برندهای معتبر لوازم خانگی در سطح جهان، خود را ارتقا دهد.

جدی اظهار کرد: اگر تولید‌کنندگان لوازم خانگی از فرصت ممنوعیت واردات لوازم خانگی به خوبی استفاده کنند و آن را غنیمت بدانند و از این موقعیت برای ارتقا کمی و کیفی و دستیابی به بازارهای جهانی و صادراتی استفاده کنند، پس از چند سال حتی در صورتی که ممنوعیت واردات لوزام خانگی نیز برداشته شود، می‌توانند به تولید‌کنندگانی مطرح در سطح جهانی تبدیل شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس اظهار کرد: اما اگر از این فرصت فقط به عنوان افزایش تولید و افزایش قیمت‌ها استفاده کنند بعد از چند سال که ممنوعیت واردات لوازم خانگی لغو شود، ممکن است زمین‌گیر شوند، بنابراین سوءاستفاده از این فرصت به تهدیدی جدی برای آن‌ها تبدیل می‌شود.

* رصد دائم سطح کمی و کیفی تولیدات لوازم  خانگی

او اظهار کرد: مجلس از نهادهای نظارتی مثل سازمان حمایت، تعزیرات و وزارت صمت خواسته است تا بر روند تولید این بخش نظارت داشته باشد تا کیفیت، کمیت و قیمت‌ها را در سطح خوبی نگاه داشته شود.

جدی در پاسخ به این سوال که برای نظارت بر تولید‌ لوازم خانگی، وضع قانون و تدوین برنامه نیاز است؟ گفت: خیر به قانون نیازی نیست اما کمیسیون صنایع مجلس از وزارت صمت  خواسته است مدام وضع و روند تولید لوازم خانگی رصد شود بنابراین وزارت صمت ملکف است تا  هر دو هفته یکبار تولید در این بخش را پایش کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی، اگر تولید‌کنندگان محصولات خود را به موقع به بازار عرضه نکنند بازار به هم می‌ریزد بنابراین در کنار نظارت باید از تولید‌کنندگان پشتیبانی شود و نیازهای آن‌ها از جمله مواد اولیه را تامین کرد تا توقف احتمالی تولید باعث بهم‌ریختگی بازار نشود.

* لزوم افزایش نظارت در صورت افزایش غیرواقعی قیمت لوازم خانگی

او در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی برخی برندهای داخلی در دو هفته اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا حمایت‌ها و مباحث اخیر در مورد ادامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی باعث شده است تا تولید‌کنندگان از این موقعیت سوءاستفاده کنند؟ گفت: اینکه چه موضوعی موجب افزایش قیمت لوازم خانگی شده را به طور دقیق بررسی نکرده‌ام اما اگر قیمت‌ تولیدات این بخش به طور غیرواقعی افزایش یابد آن‌گاه باید برای نظارت شورای رقابت و سازمان حمایت به مساله رسیدگی کنند.

* ممنوعیت واردات دائمی به نفع تولیدکنندگان لوازم خانگی نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ممنوعیت واردات لوازم خانگی در طولانی‌مدت به نفع تولید‌کنندگان نیست زیرا از رقابت مورد نظر کاسته می‌شود بنابراین باید در مدتی که ممنوعیت واردات اجرایی می‌شود تولید‌کنندگان خود را ارتقا دهند و خود را به سطح عرضه در بازارهای جهانی برسانند تا بتوانند با تولید‌کنندگان مختلف لوازم خانگی‌ کره‌ای، اروپایی و شرق آسیا رقابت کنند.

خروج از نسخه موبایل