وزیر جهاد کشاورزی: خرید قراردادی را بر تضمینی ارجح می‌دانیم

  کد خبر: 06070048058

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی بنگاه اقتصادی است و باید به آن توجه ویژه شود، عنوان کرد که تمام تلاش ما بر خرید و تولید قراردادی خواهد بود اما پیشرفت آن به تشکل‌ها وابسته است و صنعت غذایی باید با کشاورز قرار ببندد که این خرید باعث افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت خواهد شد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد در نشست صبحانه کاری با نمایندگان تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: زیرساخت‌های خوبی در این ۴۳سال در کشور ایجاد شده اما در سیاست‌گذاری در حوزه عملیات و تصمیم‌گیری فاصله وجود دارد و اتاق بازرگانی باید این فاصله را از بین ببرد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: من به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها اعتقاد دارم و همچنین اعتقادی به قیمت دستوری ندارم اما چند اشکال وجود دارد که باید با هم این مشکلات را برطرف کنیم که یکی از این مشکلات این است که تشکل‌های حوزه کشاورزی قدرتمند و یکپارچه نیستند. این موضوع باعث ایجاد ابهام و ایجاد چالش در سیاست‌گذاری خواهد شد بنابراین باید برای یکپارچه‌سازی تشکل‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

او افزود: موضوع یکپارچه‌سازی تشکل‌ها در قانون جدید که در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده، لحاظ و مقرر شده کمیته‌ای با ریاست وزیر جهاد کشاورزی و دبیری اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود تا برای وضع موجود در زمینه تشکل‌ها تصمیم‌گیری کند.

ساداتی‌نژاد ابراز امیدواری کرد: در این دوره تنظیم بازار و بازاررسانی محصولات کشاورزی به تشکل‌ها داده شود اما برای این کار باید تشکل‌ها قدرتمندتر شوند.

او یادآور شد: اگر تشکل‌ها واحد و یکپارچه باشند می‌توانند با دولت مذاکره و تفاهم کنند و با مثبت منفی عددی که تعیین می‌شود، بازار را متعادل کنند. با افزایش قیمت واردات و با کاهش قیمت صادرات انجام دهند و بازار را به تعادل برسانند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم اعتقاد ما این است که سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی انجام شود.

وی با اشاره به این که حمایت از تولیدکننده، حمایت از مصرف‌کننده است، ادامه داد: این دو بخش از هم مجزا نیستند اما برای این موضوع باید سازوکاری اندیشیده شود.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما حمایت از خرید قراردادی است که در بحث گندم و چند محصول دیگر این خرید در حال انجام است. ایران یک درصد از محصولات خود را خرید قراردادی می‌کند اما در دنیا متوسط میزان خرید قراردادی ۴۰درصد است و باید این بخش مورد توجه قرار گیرد.

ساداتی‌نژاد افزود: ما به دنبال واگذاری اختیارات گسترده به استان‌ها هستیم تا مشکلات در استان برطرف شود و معاونت مربوطه در حال بررسی این موضوع است تا مشکلات بوروکراسی در استان‌ها برطرف شود.

او با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که با تشکل‌ها می‌توان برطرف کرد در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش است، میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به اندازه سهم کشاورزی در GDP هم نیست و باید در این زمینه تلاش کنیم و با کمک اتاق بازرگانی سهم سرمایه‌گذاری در بخش افزایش پیدا کند.

او در رابطه با دیپلماسی غذایی عنوان کرد: برای رسیدن به اقتدار غذایی باید به اقتدار کشاورزی برسیم و برای این کار به یک تحول در حوزه کشاورزی نیاز داریم بنابراین باید حتماً دیپلماسی غذایی داشته باشیم و بر روی غذای ۱۵ کشور همسایه و حدود ۶۰۰‪ میلیون نفر جمعیت آن سرمایه‌گذاری کنیم اما اکنون ما تنها دو درصد از صادرات منطقه را در اختیار داریم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در حوزه شیلات که حوزه تولید ثروت، ارزآوری و اشتغال کشور است، غفلت شده است، خاطرنشان کرد: اکنون ۴۸ درصد تولید آبزیان در داخل کشور انجام می‌شود و از ۲۷۰۰ کیلومتر مرزهای آبی و سواحل استفاده نمی‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در پرورش ماهی در قفس در برنامه ششم توسعه باید ۲۰۰ هزار تن تولید می‌شده اما حدود ۵۰هزار تن تولید شده است در حالی که ظرفیت بالایی در کشور داریم و ما آمادگی داریم از این بخش حمایت کنیم. کشور نروژ بالای ۳۰ میلیارد دلار از این ظرفیت ارزآوری می‌کند.

او گفت: ما در کشور ۷۰درصد کشت آبی و ۳۰ درصد کشت دیم داریم و از آب سبز استفاده نمی‌کنیم بنابراین باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم تا بتوانیم از این بخش برای توسعه باغات، تولید علوفه و سایر اقلام استفاده کنیم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد داریم تمام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بخش کشاورزی باید در این وزارتخانه انجام شود و پراکندگی حوزه را در سایر وزارتخانه‌ها برنمی‌تابیم، بنابراین اگر در حوزه غذایی قرار است به قدرت برسیم باید کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت جهاد کشاورزی و کشاورز که نماد آن تشکل‌ها هستند به عنوان «مثلث قدرت غذایی» دارای قدرت و اختیار کامل بوده و با هم مشارکت داشته باشند تا قدرت غذایی در کشور و منطقه حاصل شود.

او افزود: با تایید و ابلاغ قانون تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی از سوی شورای نگهبان، سازمان سرمایه‌گذاری و تجارت کشاورزی ایران تشکیل می‌شود.

ساداتی‌نژاد گفت: این قانون ۱۴ماده دارد که ۱۴مشکل کشاورزان را مورد توجه قرار داده است که از جمله این مشکلات، مالکیت و هویت‌دار شدن زمین‌های کشاورزی، بیمه کشاورزی، سوخت کشاورزی و … است.

او ادامه داد: کشاورزی بنگاه اقتصادی است و باید با نگاه تجاری و اقتصادی به آن نگاه کرد و راه آن علمی و دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی است که ما در این زمینه برای سازمان تحقیقات تلاش داریم با ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی این سازمان در مزرعه هم کشاورزان را آموزش دهیم و هم هیئت علمی را از افزایش بهره‌وری تولید منتفع کنیم.

وزیر جهاد کشاورری گفت: ما در وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و بخش خصوصی اعتماد داریم و آمادگی داریم تا در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هیچ کاری را بدون اتحادیه‌ها و تشکل‌ها تصمیم‌گیری نکنیم و لازم است تشکل‌ها این فرصت را مغتنم بدانند.

در این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تهران و نمایندگان تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی، نظرات و پیشنهادهای خود را با وزیر جهاد کشاورزی مطرح کردند.

خروج از نسخه موبایل